وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

علایم دیابت بارداری | نشانه های دیابت در بارداری

علایم دیابت بارداری | نشانه های دیابت در بارداری

دیابت در بارداری

دیابت بارداری به نوعی بیماری دیابت گفته می‌شود که در دوران بارداری بروز می‌کند و بطور معمول بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود. این بیماری در 3 تا 6 درصد زنان باردار دیده می‌شود و معمولا در 3 ماهه ی دوم بارداری شروع می‌شود. علایم دیابت بارداری بسیار شبیه به علایم مربوط به بارداری است و بنابراین تشخیص آن سخت است.

دیابت در بارداری

در صورتی که هر یک از علایم و نشانه های زیر را در خودتان مشاهده کردید, با مراجعه به پزشک نسبت به آزمایش سنجش قند خون اقدام نمایید.

  • تشنگی زیاد
    زنان باردار دیابتی, دچار تشنگی زیاد می‌شوند. زیرا بدن برای رقیق نمودن گلوکز بالا در خون, مایعات و آب بیشتری طلب می‌کند. در ضمن بدن برای رقیق کردن خون, مایعات را از بافت های بدن به سمت قلب بیرون می‌کشد, مثلا آب عدسی چشم را خارج می‌کند که این اتفاق مسیر تمرکز بینایی را تحت تاثیر قرار داده و موجب تاری دید می‌گردد. نوسانات خون که زیاد می‌شود, احساس خستگی بوجود می‌آید به این دلیل که بدن قادر نیست به طور مناسب از قند خون یا گلوکز بعنوان سوخت, برای تولید انرژی استفاده کند. در نتیجه انرژی بدن کم می‌شوذ.
  • زیاد شدن اشتها
    پرخوری از نشانه های دیابت بارداری است اما در عین حال ممکن است زن باردار دچار کاهش وزن شود. علت پرخوری این است که بدن در پاسخ به میزان بالای انسولین موجود در خون, انسولین بیشتری تولید و ترشح می‌کند. یکی از تاثیرات انسولین در افزایش اشتها است در نتیجه میزان بیشتر انسولین فرآیند گرسنگی را افزایش می‌دهد.
  • عفونت
    در بیماری دیابت توانایی بدن در مبارزه با عفونت کم می‌شود و در نتیجه زن باردار دچار عفونت های مکرر در واژن, مثانه و پوست خود می‌شود. گلبول های سفید از بدن در مقابل باکتری ها دفاع می‌کنند اما با افزایش قند خون, این گلبول‌ها قادر نیستند طبیعی عمل کنند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن کم می‌شود.
    بطور معمول تعداد کمی قارچ در منطقه واژن وجود دارد. در دیابت بارداری, ترشحات واژن و نیز ادرار حاوی گلوکز یا قند بیشتری هستند, بنابراین قارچ های ناحیه واژن از گلوکز بعنوان غذا استفاده کرده و تکثیر می‌شوند.
  • پر ادراری
    زن بارداری که دچار دیابت در بارداری شده است, بدلیل تشنگی زیاد, مایعات بیشتری نیزمصرف‌ می‌کند و مجبور است مدام دفع ادرار داشته باشد. پرادراری یکی از علایم دیابت است زیرا کلیه ها برای دور کردن قند اضافی از خودشان, حجم ادرار را افزایش می‌دهند. آزمایش ادرار میزان بالای گلوکز را مشخص می‌کند.
  • تغییرات غیر عادی وزن
    بطور متوسط یک خانم باردار در سه ماهه دوم بارداری, هفته ای نیم کیلو وزن اضافه می‌کند. اما اگر بیشتر از این میزان اضافه کرد یا افزایش وزنش متوف شد و یا کاهش وزن داشت, باید به چزشک مراجعه کند.
  • قند خون بالا
    در زمانی که خانوم باردار علامت مشخصی  از دیابت در بارداری را نشان ندهد و علایمش شبیه علایم بارداری باشد, باید آزمایشات تشخیص دیابت را انجام دهد. این آزمایشات بخشی از مراقبت های پیش از زایمان برای زنان در معرض خطر هست در بین هفته های 24 تا 28 حاملگی.
    برای این تشخصی(غربالگری), پزشک متخصص آزمایش خون را برای اندازه گیری مقدار گلوکز خون برای خانوم باردار تجویز می‌کند.
  • احساس خستگی
    در صورتی که سلول ها نتوانند از هورمون انسولین استفاده کنند, گلوکز هم نمی‌تواند وارد سلول ها بشود و میزان آن در خون بالا می‌رود و در نتیجه بدن ناچارا برای تامین انرژی مورد نیاز سلول ها, عضلات و ذخایر چربی را می‌سوزاند.
    زن باردار نیز در اثر کاهش بافت ها و عضلات بدنش دچار کاهش وزن و خستگی و بیحالی می‌شود. چون این عمل موجب می‌شود بدن انرژی بیشتری مصرف نماید.

مطالب پیشنهادی

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *