وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

محمد رضا شاه چطور توانست از آمریکا F-14 بخرد!؟

Mohammad Reza Pahlavi
محمد رضا شاه چطور توانست از آمریکا F-14 بخرد!؟

در دهه 70 میلادی، آمریکا بر روی یک پروژه سری، ساخت هواپیمای جنگنده فوق پیشرفته رهگیری، کار می کرد که بعدها F-14 نامگذاری شد. هدف از ساخت این هواپیما، برتری مطلق هوایی ایالات متحده بر شوروی برای یک دهه آینده بود. طبق قوانین ایالات متحده، فروش تسلیحات استراتژیک به سایر کشورها کلا قدغن است (مثل F-22 در زمان حال)، و کنگره آمریکا در آنزمان به شدت با فروش آنها به ایران مخالفت کرد.

در 21 دسامبر 1970 اولین پرواز آزمایشی F-14 انجام شد و در همان زمان، پادشاه ایران از این پروژه خبردار شده و در سفری که به آمریکا داشت، با دولت آمریکا برای خرید این هواپیماها گفتگو کرد با بهانه پرواز جاسوسی شوروی در خاک ایران

از آنجا که F-14 یک هواپیمای فوق پیشرفته استراتژیک غیر صادراتی بود، دولت آمریکا فروش آنها را به ایران به مجوز کنگره آمریکا منوط نمود. از آنجا که طبق قوانین ایالات متحده، فروش تسلیحات استراتژیک به سایر کشورها کلا قدغن است (مثل F-22 در زمان حال)، کنگره آمریکا به شدت با فروش آنها به ایران مخالفت کرد.

تلاش محمدرضا پهلوی برای خرید F-14 ناکام ماند. چند سال بعد، در حين فرايند طراحی و ساخت تامكت، رفته رفته مشكلات سر برآوردند… در حالی که کمپانی نورتروپ گرومن، سازنده F-14 ، دچار مشکلات مالی شدید شده بود و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود، اردشیر زاهدی، سفیر شاه در آمریکا، با شتاب و سراسیمه به تهران برگشته و به دیدار شاه در دفتر کار او در کاخ سعد آباد رفته و او را در جریان موضوع گذاشت…

محمدرضا پهلوی موقعیت را مناسب یافت و به سرعت یک گروه نظامی-سیاسی را روانه آمریکا کرد. فرمانده وقت نيروي هوايی، ارتشبد طوفانيان، مسوول خریدهای نظامی ارتش ایران، به همراه یک گروه نظامی به محل کارخانه تولید F-14 در بریستول ایالت پنسیلوانیا رفته، و گروه سیاسی به سرپرستی سفیر ایران در آمریکا در واشنگتن مستقر و مشغول لابیگری در کنگره و سنای آمریکا شدند. پادشاه هم همزمان چندین مصاحبه خبری در تهران برگزار کرده و با تهدید افزایش دادن قیمت نفت به طور غیر مستقیم دولت و کنگره آمریکا را تحت فشار گذاشت.

بعد از یک مبارزه سخت و طولانی با دولت و کنگره آمریکا، سرانجام شاه موفق شد با دادن یک وام چند میلیارد دلاری به شرکت نورتروپ گرومن،توانست 80 فروند F-14 بخرد.

منبع : parsine.com

بازنشر » berroz.com

محمد رضا شاه چطور توانست از آمریکا F-14 بخرد!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *