وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

مضرات قلیان در کمین دوستدارانش | سرطان معده و عفونت هلیکوباکترپیلوری

qeluon
مضرات قلیان در کمین دوستدارانش | عفونت هلیکوباکترپیلوری

عفونت هلیکوباکترپیلوری به ویژه میکروب گاستریت آتروفیک (بیماری که درخلال آن جدار معده دچار تحلیل می‌شود) عامل مهمی در ایجاد سرطان معده است.

یک فوق تخصص گوارش با بیان این مطلب که مردان 2.5 برابر بیشتر نسبت زنان به سرطان معده مبتلا می‌شوند، گفت: افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند 10 تا 12 برابر بیشتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

دکتر صادق مسرت ، اظهار داشت: عفونت هلیکوباکترپیلوری به ویژه میکروب گاستریت آتروفیک (بیماری که درخلال آن جدار معده دچار تحلیل می‌شود) عامل مهمی در ایجاد سرطان معده است.

وی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی تنها 5 تا 10 درصد در ایجاد سرطان معده موثر است، افزود: مطالعات نشان داده است افرادی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند و سیگار و قلیان می کشند 10 تا 12 برابر بیشتر به سرطان معده مبتلا می شوند.

این فوق تخصص گوارش مصرف طولانی غلظت بالایی از نیترات‌ها درغذاهای دودی، خشک و نمک سود را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان معده دانست و بیان کرد: اگر فرد بیش از 15 تا 20 گرم نمک در روز مصرف کند خطر ابتلا به سرطان معده در او افزایش می‌یابد.

این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص علائم این بیماری گفت: بی‏‌اشتهایی همراه با تهوع خفیف و همچنین احساس پری مبهمی که بعد از غذا خوردن تا درد شدید متغیر بوده و درنهایت به کاهش وزن منجر شود از علائم این بیماری به شمار می‌رود.

دکتر مسرت تهوع واستفراغ را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد و اظهارداشت: درمراحل اولیه سرطان معده، علائم فیزیکی خاصی وجود ندارد اما شایع ترین محل برای انتشار خونی تومور معده، کبد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف سبزیجات و میوه‌جات به ویژه ویتامین C در پیشگیری از سرطان معده بسیار موثر است.

بازنشر » berroz.com

مضرات قلیان در کمین دوستدارانش | سرطان معده و عفونت هلیکوباکترپیلوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *