میوه های مفید برای دیابت

میوه های مفید برای دیابت

میوه های مفید برای دیابت

اغلب تصور می‌کنند که میوه‌ها برای افراد دیابتی مضر هستند و نباید میوه بخورند. اما میوه هایی هستند که برای کنترل دیابت و کنترل قند خون بسیار مفیدند و  باید در رژیم غذایی افراد دیابتی باشد. میوه ها به این دلیل که مواد معدنی, ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های زیادی دارند برای دیابتی ها مفید و ضروری هستند. میوه های مفید برای دیابت

دیابتی‌ها باید شاخص گلایسمی مواد را هم در نظر بگیرند که اطلاعاتی در خصوص چگونگی تاثیر مواد غذایی بر قند و انسولین خون می‌دهد. مواد غذایی که شاخص گلایسمی پایینی دارند برای کنترل قند خون مفیدند و قند را کمتر تغییر می‌دهند. اما شاخص گلایسمی بالا, موجب افزایش قند خون می‌شود. در نتیجه مواد غذایی با شاخص گلایسمی یا شاخص قندی 55 و پایین تر در طبقه غذاهایی با گلایسمی پایین قرار دارند و مواد غذایی با شاخص گلایمسی 70 و بالاتر در گروه غذاهایی با گلایسمی بالا قرار می‌گیرند.

میوه های مفید برای دیابت

در این مطلب 10 تا از میوه های مفید برای دیابت و افراد دیابتی را به شما معرفی می‌کنیم.

1- سیب

این میوه سرشار از فیبر, آنتی اکسیدان و ویتامین C‌ است. بعلاوه سیب دارای پکتین می‌باشد که موجب دفع مواد زائد و سم زدایی از بدن و نیز پایین آوردن انسولین مورد نیاز افراد دیابتی تا 35% می‌شود. همچنین موجب پیشگیری از حمله ی قلبی شده و خطر آسیب چشمی و سرطان را در این بیماران کاهش می‌دهد. شاخص قندی سیب حدود 30 تا 50 است و توصیه می‌شود روزانه یک سیب مصرف شود.

2- گلابی

این میوه خوشمزه سرشار از فیبر و ویتامین‌های مفید است که به تقویت سیستم ایمنی, تنظیم قندخون, کاهش کلسترول و بهبود گوارش کمک می‌کند. گلابی بطور ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مفید است چون موجب بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. کربوهیدرات و کالری کمی دارد و شاخص گلایسمی گلابی 38 است. دیابتی ها می‌توانند یک گلابی متوسط یا کوچک را بعنوان دسر میل کنند.

3- کیوی

این میوه شامل فلانوئید, پتاسیم, ویتامین های A و C و مقادیر زیادی بتاکاروتن است که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد حفظ کرده و سلامت بدن را افزایش مید‌هد. طبق تحقیقات مصرف کیوی و کاهش قند خون همبستگی مثبت دارند. کیوی سرشار از فیبر است و کربوهیدرات خیلی کمی دارد که باعث کنترل قند خون و پایین آوردن کلستذول می‌شود. شاخص گلایسمی کیوی 47 تا 58 است و بهتر است هر روز بعنوان یک میان وعده برای کنترل قند خون مصرف شود. میوه های مفید برای دیابت

4- پرتقال

یکی از بهترین میوه ها برای افراد دیابتی است که باید در رژیم روزانه آنها جای گیرد. پرتقال غنی از فیبر, مواد معدنی مانند تیامین و ویتامین C است که موجب کنترل قند خون می‌شوند. این میوه دارای قند کمی است و شاخص گلایسمی آن 31 تا 51 است که باعث می‌شود گلوکز به کندی وارد جریان خون شود. پرتقال به کنترل و کاهش وزن که از عوامل خطرساز برای دیابتی‌هاست کمک می‌کند. توصیه می‌شود روزانه یک پرتقال کوچک میل شود. البته آب پرتقال چنین تاثیری ندارد زیرا فیبر بسیار اندکی دارد.

5- توت فرنگی

این میوه دوس داشتنی حاوی انواع ویتامین ‌ها, فیبر و آنتی اکسیدان هاست که موجب کنترل قند خون می‌شود. آنتی اکسیدان های توت فرنگی با کاهش کلسترول بد (LDL) و حفظ یا اصلاح کلسترول خوب (HDL) و کاهش فشار خون, موجب کاهش خطر بیماری های قلبی می‌شود. کربوهیدرات کمی دارد و شاخص گلایسمی آن حدود 40 است. مصرف توت فرنگی باعث می‌شود سطح قند خون مدت بیشتری ثابت بماند و انرژی حفظ می‌شود. میوه های مفید برای دیابت

6- گوآوا یا زیتون محلی

میوه های مفید برای دیابت

گوآوا سرشار از فیبر, لیکوپن, پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C است که همه ی این مواد به حفظ قند خون کمک می‌کنند. افراد دیابتی که بیماری آنها در حال گسترش است, می‌توانند با کمک چای برگ گوآوا چای برگ گوآوا از پیشرفت بیماری دیابت پیشگیری کنند. یک قاشق غذاخوری از برگ ساییده شده گوآوا را در یک لیوان آب داغ بریزید و ۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را صاف کنید و بنوشید. یکبار در روز از این چای استفاده کنید. میوه‌ی گوآوا را بدون پوست گرفتن میل کنید و روزانه از آن استفاده کنید. می‌توانید یک لیوان کوچک از آب این میوه را بنوشید.

7- آووکادو

به دلیل دارا بودن فیبر زیاد و چربی‌های اشباع نشده، به ثبات سطح قندخون کمک می‌کند. بنا بر نظر آکادمی تغذیه و دیابت، چربی‌های اشباع نشده سبب بهبود سلامت قلب می‌شوند. افراد دیابتی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مواجه هستند. بعلاوه، آووکادو شامل میزان مناسبی پتاسیم است که در پیشگیری از مشکلات عصبی ناشی از دیابت کمک می‌کند.

8- گریپ فروت

مصرف روزانه‌ی گریپ فروت یکی از توصیه‌های انجمن دیابت آمریکا برای افراد مبتلا به دیابت است. این میوه سرشار از فیبرِ محلول و ویتامین C است و شاخص گلیسمی بسیار پایین حدود ۲۵ دارد. علاوه بر این شامل فلانوئید است که سبب افزایش حساسیت بدن به انسولین می‌شود و به حفظ وزن بدن کمک می‌کند که عامل بسیار مهمی برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت است. مصرف نیمی از یک گریپ‌فروت بزرگ (تقریبا سه چهارم فنجان) بطور روزانه به کنترل قندخون کمک می‌کند. گریپ فروت باید بطور کامل خورده شود، آب گیری آن باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود.

9- آلو سیاه

محققان هندی اثرات آلو سیاه را در درمان دیابت بررسی کرده‌اند. وجود آنتوسیانین، و تانین قابل تجزیه و الاگیک اسید در آلو سیاه،این میوه را به یک میوه بسیار مفید برای افراد دیابتی تبدیل می‌کند. این میوه تبدیل کربوهیدرات را قند خون کنترل می‌کند و تشنگی زیاد و ادرار مکرر در بیماران دیابتی با کمک این میوه کاهش می‌یابد. علاوه بر میوه، برگ‌ها و دانه‌های آلوی سیاه نیز برای کنترل قندخون استفاده می‌شود. میزان مصرف روزانه نیم فنجان توصیه می‌شود. می‌توانید یک قاشق چایخوری از پودر دانه آن را همراه با آب دوبار در روز میل کنید.

10- گیلاس

در بین میوه‌ها پایین‌ترین شاخص گلیسمی را داراست که حدود ۲۲ است. علاوه بر این شامل آنتوسیانین است که به کاهش قندخون کمک می‌کند. همچنین برای مقابله با بیماری قلبی، سرطان مفید است.

گردآوری و بازنشر : berroz.ir

درباره admin

زندگی برای همه یکسان عشق نمیورزه و با شعار دادن هیچوقت دنیا بهتر نشد ...

پیشنهاد ما به شما

فواید روغن زیتون برای دیابت

فواید روغن زیتون برای بیماران دیابتی

فواید روغن زیتون برای دیابت دیابت یا بیماری قند جز 6 عامل اصلی مرگ و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *