وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نکاتی درباره روش پختن مرغ و تخم مرغ

Hen-eggs_
نکاتی درباره روش پختن مرغ و تخم مرغ

از آن جا كه گوشت مرغ بسیار آسیب پذیر است محل خوبی برای رشد باكتری هاست و نگهداری درست از آن برای حفظ سلامتی خانواده شما اهمیت فراوانی دارد.

بنابراین برای شروع مرغ تازه را خوب بشویید و سپس چنان چه قصد دارید آن را همان روز و یا حداكثر روز بعد بپزید، بلافاصله در یخچال قرار دهید. گوشت مرغ خام نباید بیش از دو روز در یخچال نگهداری شود، اگر قصد دارید آن را بیشتر نگاه دارید مرغ را در فریزر قرار دهید. برای ذوب كردن یخ مرغ قبل از پخت نیز هرگز آن را در دمای معمولی نگذارید بلكه از شب قبل در یخچال قرار دهید تا به تدریج آب شود. در صورتی كه در منزل مایكروفر دارید. بهترین راه ذوب یخ مرغ استفاده از درجه ذوب یخ مایكروفر است.

▪ برای پختن مرغ به روش آبپز مقدار كمی آب استفاده كنید و مرغ را بر روی حرارت ملایم بپزید، به این ترتیب مرغ شما لذیذتر می شود.

▪ برای معطر كردن مرغ هنگام پخت می توانید از چند برگ سبزی معطر مانند ترخان، نعنا یا برگ بو و رزماری استفاده كنید. همچنین سبزیجاتی مانند سیر، پیاز، فلفل دلمه ای و كرفس برای معطر كردن مرغ و خوش طعم كردن آب حاصل از پخت آن مناسب هستند، اما اگر هیچ یك از این سبزیجات را در اختیار ندارید چند عدد هویج و یك قاشق مرباخوری ادویه كاری به آن بیفزایید.

▪ روش دیگر پخت مرغ بدین صورت است كه اول مقداری پیاز و كرفس و هویج را خرد كرده و داخل ظرف ریخته بعد مرغ را بدون آب داخل قابلمه گذاشته و كمی نمك، فلفل و زردچوبه به آن بیفزایید و بدون آب با حرارت ملایم و با درب بسته بگذارید مدت ۲۰ دقیقه با آب موجود در خود مرغ بخارپز شود سپس ۵۰ گرم كره به آن اضافه كرده (در صورت تمایل از رب نیز می توانید استفاده كنید) و تفت دهید سپس یك لیوان آب به آن افزوده و می گذاریم خوب جا بیفتد.

▪ برای سوخاری كردن مرغ ابتدا آن را با یك عدد پیاز و مقدار كمی آب بر روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا نیم پز شود. سپس قطعات مرغ را در یك صافی خالی كنید تا آب اضافی آن ها گرفته شود. سپس زرده تخم مرغ را روی قطعات مرغ مالیده و آن را داخل پودر سوخاری بغلتانید حال می توانید آن ها را در روغن سرخ كنید.

▪ برای تخت كردن گوشت سینه یا ران مرغ برای پخت غذاهایی مانند شنیسل آن را پس از جدا كردن از استخوان در میان دو لایه كیسه فریزری قرار داده و با وردنه به آن ضربه بزنید. سپس با غلتاندن وردنه بر روی گوشت مرغ آن را باز كنید. كیسه فریزر مانع از متلاشی شدن گوشت لطیف مرغ می شود.

▪ برای خوشرنگ شدن مرغ سرخ كرده مقدار كمی زعفران به روغن مصرفی بیفزایید.

▪ تخم مرغ ها را در یخچال و درون بسته بندی درپوش دار یا ظروف دربسته نگهداری كنید، چون تخم مرغ به را حتی بوی مواد مختلف موجود در یخچال را از منافذ پوست خود جذب می كند.همچنین بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترك انسان و دام، آبپز كردن تخم مرغ هاست.

▪ برای آبپز كردن تخم مرغ هایی كه پوستشان ترك خورده قبل از انداختن تخم مرغ در آب آن را در یك كیسه فریزر قرار داده و در كیسه را گره بزنید. به این ترتیب از خروج مواد داخل تخم مرغ از ترك پوسته پیشگیری می كنید. روش دیگر استفاده از كاغذ آلومینیوم است. تخم مرغ را لای كاغذ آلومینیوم قرار دهید و سپس در آب بیندازید.

▪ برای تشخیص تازگی تخم مرغ به پوست آن توجه كنید. پوست تخم مرغ تازه زبر است اما پوست تخم مرغ كهنه صاف و صیقلی است.

▪ برای تشخیص تخم مرغ خام از پخته آن را بچرخانید، چنان چه به سرعت دور خود بچرخد پخته است.

سیما پارسا

گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی پرشین پرشیا
www.persianpersia.com/lifestyle

روزنامه جوان :منبع

نکاتی درباره روش پختن مرغ و تخم مرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *