وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

روش های پایین آوردن تب

پایین آوردن تب

پایین آوردن تب

پایین آوردن تب

تب چیست و چرا به وجود می‌آید؟ در واقع تب واکنش طبیعی بدن برای مبارزه بهتر در مقابل عوامل بیماری‌زا است، که با بالا بردن دمای بدن زمینه از بین بردن ویروس و میکروب‌های مهاجم را سبب می‌شود. در این حالت عوامل دفاعی بدن می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

علت ایجاد تب را گاهی نمی‌توان تشخیص داد. درجه حرارت بدن ثابت نیست و در طول روز تغییر می کند مثلا صبح ها دمای بدن پایین و عصرها بالا است.

دمای طبیعی بدن انسان 36 تا 37 درجه است و دمای بیشتر از 38 درجه تب به حساب می‌آید و اگر دمای بدن از 40 درجه بیشتر شود، تهدید بزرگی برای جان انسان است.

هیپوتالاموس، در مغز مسئول کنترل دمای بدن انسان است و هنگامی که عوامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شوند در نتیجه هیپوتالاموس به افزایش تولید پروستاگلاندینProstaglandin” می‌پردازد و این فعالیت موجب بالا رفتن دمای بدن می‌شود. دمای بیش از 40 درجه عملکرد آنزیم و پروتئین‌ها را دچار اختلال می‌کند.

پایین آوردن تب

علل تب کردن بدن

تب کردن می‌تواند بر اثر علت‌های زیادی رخ دهد، مثلا عادت ماهانه در خانم‌ها یا انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی می‌توانند در بالا رفتن دمای بدن تاثیرگذار باشند. همچنین تب موجب افزایش تپش قلب می‌شود که در افراد مسن و بیماران قلبی و عروقی موجب نگرانی می‌شود.

  • بیماری های ویروسی
  • بیماری های التهابی
  • بیماری باکتریایی
  • تماس با حیوانات
  • لخته شدن خون
  • عوامل محیطی
  • عفونت قارچی
  • تومور بدخیم
  • مسافرت
  • داروها

پایین آوردن تب

روش های پایین آوردن تب

هنگامی که فردی دچار تب می‌شود در اولین مرحله سعی کنید او را سبک کنید، یعنی لباس‌های نخی به او بپوشانید. دمای اتاق را ملایم کنیم و از او بخواهیم که استراحت کند. پاشویه کردن و حمام کردن فرد با آب ولرم یا با مخلوط سرکه، به پایین آمدن سریع تب کمک زیادی می‌کند.

دقت کنید از آب سرد برای پاشویه و حمام کردن کسانی که تب دارند استفاده نکنید، زیرا آب سرد موجب انقباض و جمع شدن رگ‌ها می‌شود و موازنه تبادل گرمایی پایین می‌آید در نتیجه بدن در دفع حرارت اضافی بدن دچار مشکل می‌شود.

نوشیدن مایعات مانند آب و آب‌میوه‌ها به مقدار زیاد به علت بخار شدن آب بدن از طریق تب مفید است.

دم کرده گیاهانی مانند : بومادران، پوست بید و بابونه و گل بنفشه برای کاهش تب کمک زیادی می‌کند. دقت کنید دم کرده‌های گیاهی برای کودکان زیر 3 سال به علت ایجاد حساسیت توصیه نمی‌شود. برای افراد بزرگسال که سابقه حساسیت دارند نیز باید با احتیاط و مشاوره مصرف شود.

نکته : اگر دچار بیماری هستید یا در شرایط خاص مانند دوران شیردهی و بارداری هستید حتما با مشاوره پزشک از این دم کرده‌ها و داروها استفاده کنید.

پایین آوردن تب

پایین آوردن تب نوزادان و کودکان

برای پایین آوردن تب نوزادان بهترین راهکار حمام دادن آنها با آب ولرم است، که از مصرف دارو بسیار بهتر است و عوارضی ندارد. تعداد کمی از نوزادان در اثر تب دچار تشنج می‌شوند که 2 تا 5 درصد از آنها را شامل می‌شود. بهتر است در هنگام تب داشتن کودکان به پزشک مراجعه کنید. ولی می‌توانید قبل از مراجعه به پزشک اطفال با آب ولرم حمامش کنید. دقت کنید دمای آب حمام باید 2 درجه از دمای بدن نوزاد خنک‌تر باشد. دادن استامینوفن و خوراندن مایعات به نوزاد و کم کردن لباس‌های تنش به کاهش تب نوزاد کمک می‌کند.

برای پایین آوردن تب کودکان از پاشویه کردن آنها با الکل خودداری کنید زیر الکل از طریق پوست جذب شده و موجب بروز مسمویت می‌شود.

داروهای پایین آوردن تب

استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی مانند ایبوپروفن با تاثیر‌گذاری بر پروستاگلاندین‌ها و کم کردن آنها به پایین آمدن دمای بدن کمک می‌کنند. آسپرین نیز از جمله داروهای تب بر است که برای پایین آوردن تب یا قطع آن می‌توان استفاده کرد.

نکته : اگر دچار بیماری هستید یا در شرایط خاص مانند دوران شیردهی و بارداری هستید حتما با مشاوره پزشک از این دم کرده‌ها و داروها استفاده کنید.

گردآوری : وب سایت بروزپزشکی و سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *