وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

چگونه عدد وزن مناسب را محاسبه کنیم؟

web-obesity-RF-getty-c
چگونه عدد وزن مناسب خود را محاسبه کنیم؟

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بهترین راه برای تعیین وزن مناسب در بزرگسالان، استفاده از روش تعیین نمایه توده بدنی(BMI) است.
مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی، زمینه‌ ساز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی برخی سرطان‌هاست و داشتن وزن مناسب لازمه سلامتی می‌باشد.

وی ادامه داد: بهترین راه برای تعیین وزن مناسب در بزرگسالان، استفاده از روش تعیین نمایه توده بدنی(BMI) است که برای محاسبه آن کافی است وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر تقسیم کنید. که بر اساس این شاخص افراد به 4 گروه تقسیم می‌شوند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که نمایه توده بدنی 18.5 تا 24.9‌، محدوده وزن طبیعی و ایده‌آل است، افزود : افراد دارای نمایه توده بدنی کمتر از 18.5 را افراد لاغر و افراد دارای نمایه توده بدنی در محدوده 25 تا 29.9 را دارای اضافه وزن می‌نامند.

وی با بیان این‌که افراد دارای نمایه توده بدنی بالاتر از 30، افراد چاق هستند؛ اضافه کرد: این افراد خود به 3 زیرگروه چاقی درجه یک دارای نمایه توده بدن 30 تا 34.9، چاقی درجه 2 دارای نمایه توده بدن 35 تا 39.9 و چاقی درجه 3 دارای نمایه توده بدن مساوی یا بالاتر از 40 تقسیم‌ بندی می‌شوند.

صاحبدل عنوان کرد: افراد برای حفظ سلامتی خود باید دارای نمایه توده بدنی بین 18.5 تا 24.9باشند. از سوی دیگر داشتن چاقی شکمی نیز فرد را در معرض خطر بیماری‌های غیرواگیر قرار می‌دهد. در آقایان داشتن محیط دور کمر بیش از 102 و در خانم ها بیش از 88 نشانه چاقی شکمی در فرد است.

وی تصریح کرد: برای سلامتی و دستیابی و حفظ وزن مناسب، داشتن تغذیه صحیح و افزایش فعالیت بدنی که از ارکان اصلاح سبک زندگی هستند را نباید فراموش کرد.

منبع :

گردآوری و بازنشر » berroz.com

چگونه عدد وزن مناسب را محاسبه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *