وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آشنایی با مفاهیم کلی سخت افزار

mother board

آشنایی با مفاهیم کلی سخت افزار,آموزش سخت افزار,آشنایی با,معرفی,مشخصات,آشنایی با سی پی یو,آشنایی با قطعات کامپیوتر,مادربورد,کیس,موس,کارت گرافیک,کیبرد,اسپیکر
mother board

مادر بورد یا برد اصلی (به انگلیسی: Main board) تخته مدار الکتریکی است که بخش‌های گوناگون رایانه مانند واحد پردازنده مرکزی، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و … بر روی آن سوار می‌شوند و بلاک‌های بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس (BIOS) قرار گرفته‌اند. همچنین شاید بتوان مادر برد را اصلی‌ترین بخش یک رایانه‌ به شمار آورد و کار آن را کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر دانست.


case

Computer Case,آشنایی با مفاهیم کلی سخت افزار,آموزش سخت افزار,آشنایی با,معرفی,مشخصات,آشنایی با سی پی یو,آشنایی با قطعات کامپیوتر,مادربورد,کیس,موس,کارت گرافیک,کیبرد,اسپیکر
کیس در کامپیوتر های شخصی (رایانه ها) به محفظه ای اطلاق می شود که سایر قطعات سخت افزار در آن قرار گرفته ومجموعه یک سیستم کامپیوتری را تشکیل می دهند. کیس ها در انواع گوناگون ساخته شده و اکثر دارای چهارچوب فلزی و قاب های پلاستیکی یا فلزی می باشند. کیس ها به انواع مختلف ATX, ATX2, BTX و در اندازه های مختلف از کوچک تا بزرگ برای مصارف خانگی تا سرور های بزرگ ساخته می شوند.

 

monitor

monitor

نمایشگر یا مانیتور، دستگاهی است که تصویر تولیدشده توسط آداپتور تصویری رایانه بر روی آن نشان داده می‌شود. نمایشگر توسط کابلی به آداپتور تصویری متصل می‌شود.
نمایشگرهای با قابلیت های متفاوت برای کاربردهای خاص تولید می شوند:
1- نمایشگر تک رنگ که فقط سیاه و سفید و رنگ طوسی را نشان می دهد.

2- نمایشگر دو یا چند رنگ که رنگ متن و کادر متن را می تواند تغییر دهد.

3- نمایشگر تمام رنگی یا سوپر وی جی ئی که بیش از بیست میلیون رنگ تولید می کند و تصاویر نسبتا طبیعی عرضه می کند.
نمایشگرها در دو نوع تولید می شوند:
1- نمایشگرهای کاتدی که تکنولوژی آنها مانند صفحه تلویزیون است.

2- نمایشگرهای LCD که تکنولوژی صفحه نمایش آنها مانند ساعت مچی دیجیتال یا صفحه نمایش تلفن همراه (موبایل) می باشد. صفحه نمایشگر LCD (Liquid crystal display) دارای کریستال مایع می باشد. سطح صفحه نمایش نمایشگر را بر حسب اینج می سنجند.

cpu

CPU
یک (central processing unit (CPUکه به عنوان مغز رايانه ناميده مي شود و مسئوليت كنترل تمام محاسبات، عمليات و قسمت هاي مختلف را بر عهده دارد.

 

hard disk

Hard_disk

دیسک سخت (hard disk) یکی از قطعات رایانه است. دیسک سخت وسیله‌ای است با یک یا چند صفحه انعطاف‌پذیر که سطح آنها با موادی پوشش داده شده که بتوان داده‌ها را به طور مغناطیسی بر روی آنها ضبط نمود. این وسیله علاوه بر صفحه‌های مذکور حاوی هدهای خواندن/نوشتن، سازوکار تعیین محل هد، و موتوری است که در محفظه‌ای جای داده می‌شود تا از آلودگی‌های خارجی در امان باشد این محیط محافظت شده به هدها امکان می‌‌دهد تا به اندازه ۱۰ تا ۲۵ میالینیم اینچ از سطح صفحه‌ای که عموماً ۳۶۰۰ تا ۲۷۰۰ دور در دقیقه می‌‌زند فاصله داشته باشد بنایراین حجم داده‌های قابل ذخیره سازی وسرعت دستیابی به آنها نسبت به فلاپی‌دیسک‌ها بسیار بیشتر است . در ديسكهاي سخت جديد كه به آنها دوربالا نيز گفته مي شود، سرعت چرخش ديسك به 7200 دور در دقيقه مي رسد. ظرفيت ديسك هاي سخت به مراتب از فلاپي ديسك ها بيشتر بوده و هر روز به ظرفيت آنها افزوده مي‌شود به عنوان مثال امروزه ظرفيت متوسط ديسك هاي سخت در حدود 700 گيگا بايت است. در دیسک های سخت چند صفحه دیسک جای داده می‌شود تا دیسک گردان بتواند به بیش از یک صفحه دستیابی داشته باشد.

منبع تغذیه

power supply
اين قسمت از رايانه جريان الكتريكي مورد نياز در رايانه را تنظيم نموده و مقدار آن راتأمين مي كند.

 

VGA

VGA

مخفف video graphics array)) يك آداپتور ويديويی است كه در سال ۱۹۸۷ توسط شركت IBM ساخته شد. اين آداپتور علاوه بر پشتيبانی از حالتهای ويديويی EGA، حالتهای متعدد ديگری نيز دارد كه متداولترين آنها اين دو حالت گرافيكی هستند :
– حالت نمايشی با كيفيت وضوح ۶۴۰ در ۴۸۰ پيكسل با ۲ يا ۱۶ رنگ هم‌ زمان از جدول ۱۴۴، ۲۶۲ رنگی
– حالت نمايشی با كيفيت وضوح ۳۲۰ در ۲۰۰ پيكسل با ۲۵۶ رنگ انتخابی از جدول ۱۴۴، ۲۶۲ رنگی
keyboard

keyboard

صفحه‌کلید یا کیبورد یکی از اجزاء پیرامونی رایانه است. صفحه‌کلید هم مانند ماوس وظیفه فرمان دادن به کامپیوتر را دارد. صفحه‌کلید از تعداد زیادی دکمه تشکیل شده است. صفحه‌کلید در مدلها و اقسام گوناگون ساخته می‌شود. فیش آن معمولا از نوع PS2 بوده و در مدل‌های اخیر بنفش رنگ است. این فیش خروجی صفحه‌کلید بوده و به مادربرد وصل می‌‌شود. صفحه کلید از یک سری کلید تشکیل شده که به ریزپردازنده‌هایی متصل شده‌اند که حالت هر کلید را نشان می‌دهند. پردازشگر درون صفحه کلید پارامترهایی را که برای استفاده مهم است می‌فهمد. برای مثال موقعیت کلید که در قالب کلید است، مقدار جهش و نمایان شدن سرعت انتقال مطلب تایپ شده، حروف فرستاده شده به رایانه که در یک بافر حافظه نگهداری می‌شود و غیره. اطلاعات از طریق رابط به رایانه فرستاده می‌شود.

mouse

mouse.jpg

موشی یا موشواره یا ماوس(mouse) دستگاهی شبیه به موش است که جزو تجهیزات ورودی رایانه به حساب می‌آید.بهترين وسيله جهت نشان دادن و انتخاب نمودن گزينه ها و ايجاد ارتباط كاربر با رايانه مي باشد.

printer

Printer
چاپگَر یا پرینتِر یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجاد شده به وسیله رایانه را بر روی کاغذ (یا رسانه مشابه دیگری) حک می‌‌کند.

انواع چاپگرها عبارت‌اند از چاپگر ماتریس سوزنی، چاپگر لیزری، چاپگر جوهرافشان، تماسی و غیرتماسی.
چاپگرهای جوهر افشان از اواسط دهه ۱۹۸۰ مطرح و بسرعت متداول گرديدند. شايد يکی از مهمترين دلايل رشد سريع اين نوع از چاپگرها قيمت مناسب آنها نسبت به کيفيت و کارآئی آنان باشد. يک چاپگر جوهر افشان، چاپگری است که برای ايجاد تصاوير، قطرات (ذرات) بسيار کوچکی از جوهر را بر روی کاغذ پخش می‌کند (پاشيدن).

scanner

scanner
اسکنر یا پویشگر وسیله‌ای است برای تصویربرداری از سندی کاغذی. اسکنرها دستگاه‌هایی برای ورود عکس یا متن به رایانه می‌باشند و کمپانیهای تولید کننده اسکنر همان کمپانیهای تولید کننده چاپگرها هستند. اسکنرها شمایلی مانند دستگاه فتوکپی دارند. در محفظه‌ای که در آن کاغذ قرار می‌گیرد تصویر یا متن مورد نظر در کامپیوتر وارد می‌شود. اگر ما بخواهیم متنی را وارد کامپیوتر کنیم باید تصویر را با برنامه‌ها و نرم افزارهای مخصوص تبدیل به متن کنیم. در پشت اسکنر دو خروجی وجود دارد که به یکی از آنها از طرف رایانه فیشی متصل می‌شود و به دیگری فیشی از طرف چاپگر متصل می‌شود. رنگ فیش خروجی اسکنر هم آبی است.

modem


Modem

مودم یکی از ابزارهای رایانه‌ای است که برای اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر از طریق خطوط‌ مختلف مخابراتی استفاده می‌‌شود. البته هریک از این دو کامپیوتر می‌‌توانند راهی به یک شبکه رایانه‌ای باشند. نام مودم (Modem) مخفف Modular-Demodular است. یعنی وسیله‌ای که سیگنال‌ها را مدوله یا دمدوله می‌کند.

USB

USB
USB پورت جديدي محسوب مي شود كه سرعت بسيار بالايي دارد اين پورت هم اكنون دربردهاي جديد ازآن استفاده مي شود و براي اتصال دستگاههابه سيستم به كارمي رود مانند : موس،چاپگر، و صفحه كليد و…

‍ ‍CD_ROM

cdrom
ديسك هاي فشرده رايج هستند كه حجم آنها از ۶۵۰ مگا بايت به بالاست و براي ذخيره و جابه جايي اطلاعات مي باشد.

DVD- ROM

dvdrom

اين نوع رسانه مانند CDمي باشد كه با اين تفاوت كه داراي حجم بسيار بالا و كيفيت فوق العاده باشد.

 

Floppy

floppy_disk
جهت ذخيره اطلاعات بكار مي رود و حجم آن ۴۴/۱ مگابايت است.

منبع : mums.ac.ir

آشنایی با مفاهیم کلی سخت افزار | آموزش سخت افزار

باز نشر » berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *