وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آشنایی با کالری پنهان در خوراکی ها !

Nutrition calories food
آشنایی با کالری پنهان در خوراکی ها !

بسیاری از مواد غذایی که ما همیشه مصرف می کنیم، به نظر پرکالری، خیلی چرب یا شیرین نیستند؛ با این حال حاوی مقدار کالری هستند که قابل تصور نیست. معیار اندازه گیری کالری ‘ کیلو کالری ‘ است که واحد اندازه گیری ارزش انرژی خوراکی هاست. همچنین در مورد تعیین مصرف انرژی در بدن یا انرژی دریافتی پس از خوردن مواد غذایی نیز کاربرد دارد.

باطلاع از مقدار کالری موجود در غذاها تنها می تواند به کنترل بهتر وزن و شیوه غذاخوردن کمک کند. موضوع مهم تر تغذیه متعادل و پاسخگویی به نیاز بدن هنگام گرسنگی است.

دریافت روزانه انرژی با توجه به سن و فعالیت فیزیکی افراد توصیه می شود و اجباری نیست. با توجه به نظر متخصصان،‌ هر مرد بزرگسال بدون فعالیت روزانه به 2000 تا 2500 کیلو کالری نیاز دارد که در صورت فعالیت مختصر 2200تا 2700 کیلوکالری و فعالیت بالا 2500 تا 3000 کیلوکالری در روز است.

نیاز هر خانم بزرگسال بدون فعالیت نیز روزانه به 1550 تا 1900 کیلو کالری است که برای خانم با فعالیت مختصر 1750 تا 2100 کیلوکالری و برای خانم فعال 2000 تا 2350 کیلوکالری در روز افزایش می یابد.

در رستوران چه بخوریم؟
خوراکی های وسوسه انگیز در رستوران زیاد هستند و عموما زمانی که می خواهیم معقول و سالم غذا بخوریم،‌ به سراغ سالادها می رویم. سالاد کاهو به همراه گوشت مرغ، پنیر، سس سفید با پایه روغن، تخم مرغ و خردل به نظر انتخاب خوبی برای حفظ سلامتی و خوردن یک خوراکی خوشمزه است. اما آیا می دانید همین سالاد 600 کیلوکالری و 36 گرم چربی دارد؟ در حالی که یک تکه گوشت گاو به همراه سبزیجات به طور متوسط 350 کیلوکالری دارد.
درمورد دسرها هم باید گفت که تصور اشتباه این است که کیک پنیر همراه با پوره میوه های قرمز ( مانند توت فرنگی) کم کالری تر از کرم قهوه ای است. کیک پنیر همراه با پوره میوه ها 331 کیلو کالری دارد در حالی که کرم قهوه ای حاوی 251 کیلو کالری است.

میوه ها و سبزیجات
مصرف میوه ها و سبزیجات برای سلامتی مفید هستند. قدرت آنتی اکسیدانی آنها باعث مقابله با رادیکال های آزاد می شود که سلول ها را اکسید می کنند و در بروز بسیاری از بیماری ها مانند مشکلات قلبی عروقی،‌ بعضی سرطان ها و بیماری های مرتبط با پیری نقش دارند. با این حال بعضی میوه ها و سبزیجات کالری زیادی دارند که اصلا قابل تصور نیست.
مقدار کالری نصف آووکادو به اندازه خوراک مرغ یعنی 180 کیلوکالری است. یک نارگیل 150 کیلو کالری انرژی دارد و هر موز نیز به اندازه یک کرپ شیرین یعنی 120 کیلو کالری دارد.
تصور می شود چیپس انواع میوه ها جایگزین سالم و بهتری نسبت به چیپس سیب زمینی است. اما توجه داشته باشید‌ سرخ کردن،‌ غوطه وری در روغن و نمک زیاد عامل ناسالم بودن چیس به حساب می آید. بهتر است انواع چیپس را درمنزل با روغن و نمک کم آماده کنید. از طرف دیگر،‌ میوه های خشک نیز سرشار از فیبر بوده و برای سلامتی و تسهیل عملکرد دستگاه گوارش مفید هستند؛ اما دلیل نمی شود که بدون کالری باشند.

نوشیدنی ها
به نظر نمی رسد نوشیدنی ها کالری داشته باشند. با وجود این،‌ بسیاری از نوشیدنی های متداول پرکالری و حاوی قند بالایی هستند. بسیاری از آبمیوه های صنعتی قند خیلی زیادی دارند و بسیار پرکالری هستند. هر 100 میلی لیتر آبمیوه مولتی ویتامین به طور متوسط 40 کیلوکالری و 5/9 گرم قند دارد. جایگزین مناسب آنها آبمیوه طبیعی در منزل است که شکر اضافی ندارد و عموما مقدار بیشتری ویتامین و مواد مغذی را دارد.

تنقلات
مصرف خوراکی بین وعده های غذایی برای سلامتی مناسب نیست. زمانی که در این زمان احساس گرسنگی پیش می آید،‌ معمولا به سراغ خوراکی های شیرین،‌ چرب، خیلی شور و پرکالری می رویم. شاید باور نکنید 100 گرم بیسکوئیت 399 کیلوکالری و 77 گرم قند دارد. یک ظرف ذرت بو داده نیز به طور متوسط 1030 کیلوکالری دارد. تکه های غلات که معمولا برای صبحانه استفاده می شود نیز با اینکه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند اما کالری بالایی دارند. یک فنجان کوچک مخلوط میوه های خشک نیز به طور متوسط 690 کیلو کالری دارد.

منبع: www.Passportsante.fr | قدس آنلاین – مریم سادات کاظمی
گردآوری و بازنشر » berroz.com

آشنایی با کالری پنهان در خوراکی ها ! | آشپزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *