وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آموزش بافت موتیف مربعی با قلاب

بافت موتیف مربعی

آموزش بافت موتیف مربعی با قلاب

بافت موتیف مربعی

در این مطلب نحوه بافت موتیف مربعی ساده را آموزش می‌دهیم که هم زیباست و هم با آن می‌توانید خیلی چیزها از جمله کیف، شال گردن، رو تختی، کوسن و … را ببافید. با آموزش بافت موتیف مربعی همراه ما باشید.

بافت موتیف مربعی

مراحل بافت موتیف مربعی

ابتدا 4 زنجیره بزنید و آن را حلقه کنید. این موتیف با بافت پایه بلند بافته می‌شود.

داخل حلقه شروع به بافت می‌کنیم. ابتدا 3 زنجیره بزنید. در ابتدای هر رج به این زنجیره ها نیاز دارید. این زنجیره ها بعنوان یک پایه بلند محسوب می‌شوند. اصولا در قلاب بافی ابتدای هر رج بنا به نوع پایه ای که می‌بافیم زنجیره های مخصوص به آن پایه را باید ببافیم. پایه بلند همیشه نیاز به سه زنجیره دارد.

پس ابتدا 3 زنجیره بزنید و سپس دو پایه بلند داخل حلقه ببافید که با این سه زنجیره جمعا سه تا پایه بلند داریم.

همانطور که در عکس می‌بینید داخل حلقه، 12 تا پایه بلند باید بافته شود. یعنی 4 تا سه تایی و بین هر سه تا پایه بلند, دو زنجیره هم بافته خواهد شد که تشکیل ضلع‌های مربع را می‌دهد.

بافت موتیف مربعی

رج اول که داخل حلقه بافته می‌شود به این ترتیب است : سه تا زنجیره – دو تا پایه بلند – دو تا زنجیره – سه تا پایه بلند – دو تا زنجیره – سه تا پایه بلند – دو تا زنجیره – سه تا پایه بلند. در آخر با یک بافت نامرئی انتهای کار را به سومین زنجیره ای که در ابتدا بافتیم متصل می‌کنیم و رج اول بافته میشود که جمعا 12 تا پایه بلند. این 4 سوراخی که بوجود آمده است ضلع های مربع را تشکیل می‌دهد.

رج دوم : رج دوم نیز با 3 زنجیره شروع می‌شود. بافت ما چون یک بافت چرخشی محسوب میشه جهت بافت در جهت عقربه‌های ساعت هست. حالا برای اضلاع مربع در رج دوم باید علاوه بر سه تا زنجیره ای که زدیم, یک زنجیره هم اضافه بزنیم یعنی جمعا 4 زنجیره.

حالا در سوراخی که در رج قبل قرار داره  3 تا پایه بلند می‌بافیم. مجدد 2 تا زنجیره. سپس در همان حفره 3 تا پایه بلند دیگر بزنید. و این روند را تا پایان رج ادامه می‌دهیم.

پس رج دوم به این شکل بافته می‌شود : 4 تا زنجیره – درون سوراخ اول، سه تا پایه بلند، دو تا زنجیره، سه تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره دوم 3 تا پایه بلند، دو زنجیره و مجدد 3 تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره سوم 3 تا پایه بلند، دو زنجیره و 3 تا پایه بلند – یک زنجیره در حفره چهارم 3 تا پایه بلند، دو زنجیره و استثنائا 2 تا پایه بلند. در آخر با یک بافت نامرئی انتهای کار را به سومین زنجیره از چهار زنجیره ای که در ابتدای رج بافتیم وصل می‌کنیم که این زنجیره‌ها در حقیقت پایه سوم را تشکیل می‌دهد.

رج سوم : 3 زنجیره، در حفره اول 2 تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره دوم 3 تا پایه بلند، دو زنجیره، 3 تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره سوم سه تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره چهارم سه تا پایه بلند، دو زنجیره، سه تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره پنجم سه تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره ششم سه تا پایه بلند، دو زنجیره، سه تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره هفتم سه تا پایه بلند – یک زنجیره، در حفره هشتم سه تا پایه بلند، دو زنجیره، سه تا پایه بلند. حالا با یک بافت نامرئی انتهای کار را به سومین زنجیره ی ابتدای رج وصل کنید.

نکته :

می‌توانید برای زیبایی کار هر رج را با یک رنگ ببافید. در صورتی که بخواهید موتیف شما بزرگتر باشد می‌توانید بافت را ادامه دهید و رج‌های بیشتری را به همان شیوه که آموزش دادیم ببافید.

منبع : وبسایت بروز

موتیف ساده، آموزش وصل موتیف با قلاب، نقشه موتیف مربع قلاب بافی، آموزش بافت انواع موتیف قلاب بافی، موتیف قلاب بافی با نقشهانواع موتیف با نقشه، آموزش بافت موتیف گل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *