وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آموزش گام به گام طراحی و برش 3

Sewing training  tutorial design and cutting 3
آموزش گام به گام طراحی و برش 3

قبل از اینکه درباره طرح و ساسون زدن‌ها و فرم لباس کار کنیم چند نکته لازم است :
اول از همه مرد عمل باشید. این کلمه به معنی آن است که هر چیزی که در فکرتان برای طراحی است فوراً عمل نمایید و این عملتان را با شرح و توضیح در فرم مناسب، عقیده خود را بیان نمائید در غیر این صورت مهمترین عقیده بدون عمل بی ارزش خواهد بود. به این ترتیب خودتان را تربیت کنید و عادت دهید که همیشه به برشها و طرحهای بعدی فکر کنید آنوقت است که حتی بغرنج ترین طرحتان برای برش آسانتر خواهد بود و شما یک برش کننده ماهر خواهید بود.

باید یاد بگیرید در درست کردن الگو بطور سریع و درست و با دقت عمل نمایید. در تجارت مد و طرح خیلی مهم است و قابل توجه ، و یک دقیقه اتلاف وقت هم درست نیست و نمیتوان از عهده آن برآمد، این مخصوصاً در طراحی و مد مورد نظر است، یک عقیده آنوقت که تولید شد و در فروشگاه در معرض فروش گذاشته شد چیز جدیدی است. طراحان غرب و برشکاران زبده دائماً هوشیار هستند تا طراحی‌های جدید و برش‌های تازه‌ای به عنوان مد در اختیار کسانی که لباس جدید و مد را دوست دارند قرار دهند.قوائد طرح کردن و نگهداشتن خطوط اصلی و اساسی. هر طرحی را که انجام میدهید با یک اصالت الگوی اصلی (مادر) را از بین نبرده یعنی هر قسمتی از الگو را تغییر میدهید به اندازه فرم و برآمدگی الگو مادر لطمه وارد نکنید، طبیعتاً استثنایی در این طرح هایتان وجود دارد، ولی بعنوان یک قانون کلی خطوط اصلی و اساسی الگو باید نگهداشته شود. اگر چه ممکن است قطعات الگو را برای چین، سجاف ، جور کردن چیزهای  تزئین قیافه الگو عوض شود لیکن به آن معنی نیست که اساس الگو از بین برود و سایزها به همان اندازه تکه اصلی خواهد بود (شکل 1) تنه بالا با رنگ کم و دامن پر رنگ تر است.

1-خاصیت بکار بردن ساسون ها
برای اینکه برجستگی جایی را در پارچه درست نمائیم به ساسون‌ها احتیاج است مثلاً اگر شما یک قطعه پارچه را روی سینه مانکن پهن کنید خواهید دید که یک طرف پارچه به تو رفتن احتیاج دارد موقعی‌که سنجاق بزنید در میابید که پارچه صاف روی سینه قرار گرفت. ساسون‌های اصلی و اساسی را میتواند بخاطر طراحیتان و برای تطبیق آن تغییر بدهید تا مناسب با پارچه یا مدل لباس باشد، ولی همیشه بخاطر داشته باشید که ساسون‌ها نباید فرم خودش را از دست بدهد.

Sewing and cutting training (1)
چنانکه در گفتارهای قبلی گفته شد و لازم به توضیح است که ساسون‌ها برای تنظیم پارچه و کنترل لباس در هفت جای بدن بکار میرود: تکه بالاتنه، آخر شانه، تیغه شانه، آرنج، شکم، باسن عقبی و باسن پهلوئی، همچنین ساسونهای کوچکی هـم در تناسب بـدن بـرای انحنای کوچـکتر احتیاج است که بعداً در مـورد این ساسونها کـه زیاد اساسی نیستند صحبت خواهد شد. خیلی مهم است کـه شما وظیفه کــار ساسونها را قبل از طـراحی در روی الـگوی اصلیتان درک و مطالعه کرده باشید و یاد خواهید گرفت که ساسون را هر جا که میخواهید بگذارید به شرط اینکه همیشه نوک ساسون در پف کرده ترین نقطه انحنا، باشد بجز در استثناهایی که بعداً یاد خواهید گرفت. 
Sewing and cutting training (2)
چون قاعده ساسون این است که قله‌ای برای راحتی بدن ایجاد نمایید و چنانچه در شکل 1 مشاهده می‌کنید ساسون قسمتی از دایره است که کسر شده و طول آن هر قدر بیشتر باشد در ظاهر بزرگتر دیده میشود در صورتیکه حتی زاویه آن یکی باشد و به این جهت طرح جای ساسون در هیکل‌ها متفاوت و متناسب با آن می‌باشد  . (شکل‌1)
Sewing and cutting training (3)
Sewing and cutting training (4)
2-طرح و مدل دادن به برش اصلی‌تان
  شما در دوره‌های قبل الگو اصلی را مطالعه کرده و کشیده اید و میدانید که الگو اصلی میتواند، اندازه‌ای از جدول یا اندازه مشخص باشد و الگوی اصلی یک طرح نیست و بغیر از مواقع خیلی کم بدون فرم و طرح دادن پوشیده نمیشود چون آن الگو تنها قالب گیری از بدن میباشد. شما حالا باید یاد بگیرید که چطور الگوی اصلی دامن که در دوره قبلی یاد گرفته اید که در شکل 2 این قسمت نشان داده شده است و بخاطر اینکه طرح دامن آسانتر از دیگر لباسها می‌باشد موقعیکه انتقال ساسونها را به جای دیگر و چگونگی تطبیق تکه‌های الگو با مدل‌های گوناگون یاد گرفتید برای دوره‌های دیگر و طرح ساسونهای سینه و ترکیب بالا تنه به دامن و طراحی‌های دیگر برای مدل‌های بهتر آماده خواهیم بود.
Sewing and cutting training (5)
3-الگوی دامن مستقیم
A- از مقابل مرکز ساسون‌های کمر خطی راست تا سجاف پائین رسم کنید.B- لبه خط کشیده شده را با قیچی چاک داده و به اندازه نصف پهنای ساسون‌ها را کم (تاکرده) و همان قدر از طرف پائین دامن باز می‌شود  شکل 4 را نگاه کرده و بعد روی یک کاغذ ضخیم فرم تازه را قالب کرده و الگوی درآمده را دامن راست، معمولی و یا مستقیم بنامید.   (شکل 3 )4-تغییرات در ساسونهای دامن
حالا که طرز تهیه و برش الگوی دامن مستقیم را از روی الگو اصلی یاد گرفتید اصول درست بکار بردن ساسون‌ها را برایتان تشریح و با کشیدن چند شکل مسئله را بررسی می‌کنیم چنانکه در شکل‌های (5 و4) می‌بینید که تغییرات به این صورت انجام یافته است و آنهایی که می‌بینید اغلب مورد استفاده قرار خواهد گرفت و هر یک از حالات تصویر در شکل 4 نشانگر درست بکاربردن ساسون دامن و آنهایی که در شکل 5 می‌باشد جایگزین کردن دو یا تعداد بیشتر ساسون‌های کوچک می‌باشد.
Sewing and cutting training (6)
ساسون‌های اصلی در الگو با نقطه چین نشان داده شده است و این تغییرات را بیشتر تمرین کنید تا به نتایجی که ایجاد می‌کند آشنا باشید.5-دامن مستقیم چین دار
حالا که الگوی دامن مستقیم را رسم کردیم و برای جالب بودن آن ساده ترین دامن‌ها، دامن مستقیم چین دار می‌باشد. دامن فوق اگرچه ساده است ولی تمرین می‌خواهد مخصوصاً وقتی که برای فرم دامن تخته‌های متعددی از پارچه مصرف می‌شود قرار بدهید مثل (شکل 6)
Sewing and cutting training (7)
برای درست کردن دامن چین دار نسبت به فرم از دو برابر باسن تا سه برابر باسن پارچه احتیاج است که بطور خواسته شده با اضافه سجاف و درز کمر. بعد تمام عرض پارچه‌های بهم وصل شده را به اندازه طول کمر جمع خواهد شد. در مورد برش پارچه توجه داشته باشید که خوابیدگی چین و فرم شکل‌های پارچه و حاشیه‌ها در دوخت با هم قرینه باشند .
منبع : Artakava.com
گردآوری و بازنشر » berroz.com

 

آموزش گام به گام طراحی و برش | آموزش خیاطی | آموزش برش | آموزش طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *