وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

اصطلاحات بافتنی با میل

اصطلاحات بافتنی با میلاصطلاحات بافتنی با میل

اصطلاحات بافتنی با میل

اصطلاحات بافتنی با میلاصطلاحات بافتنی با میل

یادگیری اصطلاحات بافتنی، برای انجام دادن بافت، بسیار ضروری است و اگر بخواهیم بافتنی انجام بدهیم، بدون یادگیری آنها، کاری از پیش نمی بریم. در این مطلب اصطلاحات بافتنی با میل را که بسیار رایج و تکرار شدنی می باشند را برای شما بیان می کنیم.

اصطلاحات بافتنی با میل

اصطلاحات بافتنی با میل

دانه :

برای شروع بافتنی با میل، ابتدا باید سر بیندازیم. به حلقه هایی که روی میل بافتنی ایجاد می‌شود و عملیات بافت بواسطه آنها انحام می‌پذیرد، دانه می‌گویند. هر بافت هم بر اساس سایز و مدل بافت، تعداد مشخصی دانه روی میل دارد.

رج :

رج را ردیف در همه بافتنی‌ها مرسوم است. در بافتنی با میل یک رج یعنی تمام دانه‌های روی میل تا آخر بافته شوند و رج یا ردیف بعدی شروع شود. رج رفت را رج زیر و رج برگشت را رج رو می‌نامیم.

 

اصطلاحات بافتنی با میل

دانه از زیر :

دانه از زیر بافته شود یعنی نخ باید زیر میل یا پشت میل قرار بگیرد و در اینحال سر میل را داخل دانه کرده و نخ را از درون دانه رد کنیم. در اینصورت یک دانه از زیر بافتیم.

اصطلاحات بافتنی با میل

دانه از رو :

دانه از رو بافته شود یعنی نخ باید جلو قرار گیرد و سر میل را داخل دانه کرده و نخ را از درون دانه رد می‌کنیم. در این صورت یک دانه از رو بافتیم.

اصطلاحات بافتنی با میل

ژته یا زیاد کردن :

گاهی در یک بافت نیاز هست که تعداد دانه ها در قسمتی از بافت اضافه شود. به این عمل اصطلاحا ژوته یا اضافه کردن دانه می گویند. حال باید بگوییم که ژوته یک فرق کوچک با اضافه کردن دانه دارد و آن این است که ژوته در بافت سوراخ ایجاد می کند و برای ژوته انداختن باید نخ را از روبرو روی میل حلقه کرده و به بافت ادامه داد اما اضافه کردن دانه، درون بافت سوراخ ایجاد نمی کند و فقط دانه اضافه می شود و آن به این صورت است که نخ را از پشت روی میل حلقه کرده و به بافت ادامه می دهیم.

اصطلاحات بافتنی با میل اصطلاحات بافتنی با میل

کور کردن یا کم کردن :

در همه بافت‌ها با کور کردن یا کم کردن مواجه می‌شویم. مثلا زمانی که بافت ما به اتمام می‌رسد باید تمام دانه‌ها کور شوند. گاهی اوقات نیز نیاز هست که در قسمت‌هایی از بافت، دانه ها را کم کنیم. نحوه کور کردن در بافتنی با میل به این صورت است که دو دانه را با هم می‌بافیم و این یعنی دو دانه یکی می‌شود. سپس دانه‌ای که دو تا یکی کردن بوجود می‌آید را دوباره به میل برمی‌گردانیم و دوباره این عمل را انجام می‌دهیم. تا در نتیجه تمام دانه‌های روی میل تمام شده و بافت کاملا کور شود.

اصطلاحات بافتنی با میل

بافت ساده :

نحوه بافت ساده  در بافتنی با میل به این صورت است که یک رج از زیر بافته می‌شود و یک رج از رو و این روند تکرار می‌شود.

اصطلاحات بافتنی با میل

بافت کشباف (یک دانه ای) :

در بافت کشباف یک دانه‌ای تعداد دانه‌ها باید جفت باشد.
رج اول : یکی از زیر یکی از رو
رج دوم : همان طوری که دانه‌ها دیده می‌‌شوند عینا می‌بافیم. دانه‌های زیر از زیر بافته می‌شوند و دانه‌های رو از رو.

اصطلاحات بافتنی با میل

کشباف (۲دانه‌ای ) :

در بافت کشباف دو دانه‌ای تعداد دانه‌ها باید جفت باشد.
رج اول : 2 دانه از زیر بافته می‌شود و 2 دانه از رو بافته می‌شود.
رج دوم : همان طوری که دانه‌ها دیده می‌‌شوند عینا می‌بافیم. دانه‌های زیر از زیر بافته می‌شوند و دانه‌های رو از رو.

با این بافت می‌توانید یک نمونه بافت شال گردن حلقه‌ای زیبا ببافید. با کلیک کردن روی لینک آموزش این شال زیبا و آسان را ببینید.

اصطلاحات بافتنی با میل

بافت جودانه :

در بافت جو دانه تعداد دانه‌های بافت جفت باشد.
رج اول : ییک دانه از زیر و یک دانه از رو بافته می‌شود.
رج دوم : دانه‌ای کـه از زیر بافته شده از رو بافته می‌شود و دانه‌ای که از رو بـافته شده از زیر بافته می‌شود یعنی دانه‌ها را برعکس می‌‌بافیم.

اصطلاحات بافتنی با میل

بافت پیچ :

بافت پیچ یک طرح در بافت ایجاد می‌کند که به زیبایی کار می‌افزاید. برای انجام این نوع بافت در دانه‌ها یک جابجایی ایجاد می‌شود و همین جابجایی، پیچ را بوجود می‌آورد. نحوه بافت پیچ : بطور مثال 4 دانه را در نظر بگیرید. این 4 دانه را از میل خارج کرده و با میل سمت راست 2 دانه دومی را از رو می‌گیریم و با میل سمت چپ 2 دانه اولی را از پشت میگیریم و دانه‌ها را به میل سمت چپ برمی‌گردانیم و هر 4 دانه را از زیر می‌بافیم. شاید در ظاهر پیچیده باشد اما با تمرین متوجه می‌شوید که واقعا ساده و راحت است.

گردآوری : وب سایت بروز – آموزش بافتنی

آموزش تصویری بافتنی مبتدی, آموزش سر انداختن در بافتنی, آموزش بافتنی از مبتدی تا پیشرفته, فیلم اموزش سر انداختن بافتنی, آموزش بافتنی زیر و رو, آموزش تصویری مقدماتی بافتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *