وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

افزایش ابتلا به سرطان با استفاده از قلیان های میوه ای

hookah
افزایش ابتلا به سرطان با استفاده از قلیان های میوه ای

گرچه قلیان به دفعات کمتر نسبت به سیگار مورد استفاده قرار می گیرد، اما به اندازه سیگار برای بدن مضر است و در زمینه کم بودن میزان عوارض، هیچ برتری نسبت به سیگار ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت، کارشناس معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: گر چه در سال های گذشته بیشتر افراد مسن به کشیدن قلیان اعتیاد داشتند اما متاسفانه اخیرا این جوانان و نوجوانان هستند که طرفداران اصلی قلیان را تشکیل می دهند.

وی افزود: بر خلاف تصور مردم، استفاده از قلیان همچون سیگار خطر ابتلا به انواع سرطان های دهان، حنجره و ریه، بیماری قلبی و عروقی و بیماری مزمن انسداد ریوی را به شدت افزایش می دهد.

کارشناس معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: اسانس های افزوده شده به تنباکوهای موجود در بازار سبب تحریک سیستم تنفسی و بروز آلرژی های شدید در افراد می شوند.
دکتر سمیرا صدیقی اظهارداشت: مطالعات نشان می دهد که نه تنها تمامی مواد سمی و سرطان زای موجود در سیگار در اثر کشیدن قلیان نیز تولید می شود، بلکه در اثر حرارت دیدن تنباکو در مجاورت ذغال، مقادیر زیادی مونوکسید کربن و فلزات سنگین آزاد می شود که سبب بروز بیماری های مزمن و خطرناک می شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده مشترک افراد از یک قلیان زمینه انتقال بیماری های عفونی واگیردار مانند هپاتیت را از طریق دهان ممکن می سازد و آلودگی تنباکوی مصرفی و حتی لوله قلیان به باکتری ها و قارچ ها زمینه ابتلا به بیماری های عفونی تنفسی را فراهم می کند.

این کارشناس معاونت غذا دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: حجم دود تولید شده در اثر استفاده از قلیان چندین برابر حجم دود ناشی از استعمال سیگار است خصوصا اینکه مکش عمیق قلیان و باقی ماندن مواد سمی آن در ریه سبب آسیب های جدی به بافت ریه می شود.

صدیقی افزود: متاسفانه در برخی از محیط های تفریحی شاهد مصرف خانوادگی قلیان هستیم که با از بین رفتن قبح این کار و طبیعی شدن آن میان والدین و فرزندان، افراد به دفعات بیشتر به کشیدن قلیان روی می آورند و این خود سبب بروز وابستگی به نیکوتین می شود.

منبع :
گردآوری و بازنشر » berroz.com

افزایش ابتلا به سرطان با استفاده از قلیان های میوه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *