وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

راهنمای داشتن شکم صاف + اضافه وزن

Flat tummy
راهنمای داشتن شکم صاف + اضافه وزن

چربي ذخيره شده در شکم يکي از مقاوم ترين و هشدار دهنده ترين نوع چربي ها از نظر ايجاد مشکلات عروقي و قلبي و بيماري هاي متابوليکي در شخصي است که هرساله نيز بر بزرگي شکم وي افزوده مي شود.

Flat tummy 1
راهنمای داشتن شکم صاف + اضافه وزن

شايد داشتن شکمي صاف و بدون چربي‌هاي انباشته براي بسياري افراد آرزوي دست نيافتني باشد، اما واقعيت آن است که آب‌کردن چربي‌هاي انباشته شده شکم با داشتن يک رژيم غذايي اصولي، معتدل و هميشگي و سي دقيقه تا يک ساعت پياده‌روي پيوسته در روز ممکن خواهد بود.

نبايد فراموش کرد که چربي ذخيره شده در شکم يکي از مقاوم ترين و هشدار دهنده ترين نوع چربي ها از نظر ايجاد مشکلات عروقي و قلبي و بيماري هاي متابوليکي در شخصي است که هرساله نيز بر بزرگي شکم وي افزوده مي شود.

حتي بررسي ها نشان داده است که افزايش دور کمر آقايان بيش از 102 سانتي متر و در خانم ها بيشتر از 89 سانتي متر به افزايش خطر ابتلا به ديابت و بيماري هاي عروق قلب يا سندرم متابوليک منجر مي شود.

دکتر بهروز توانا، متخصص طب فيزيکي و توانبخشي نيز معتقد است که براي کوچک کردن شکم روش هاي انقباضي در جا بسيار موثر است که براي اين منظور بايد هر روز صبح پس از برخاستن از خواب 10 مرتبه عضلات شکم و پشت را، هر مرتبه به مدت 10 ثانيه منقبض و سپس از حالت انقباض خارج کرد. چنين روشي اگر هر روز به طور پيوسته صورت بگيرد يک عادت شده و باعث سفتي شکم و جلوگيري از افتادگي آن مي شود.

راه برويد | پياده روي

نکته اي که براي کوچک کردن شکم هاي بزرگ هرگز نبايد از ياد ببريد، آن است که از بين بردن چربي هاي انباشته شده در ناحيه شکم، در مرحله نخست و پيش از هر چيز به داشتن رژيم غذايي و کم کردن کالري دريافتي بازمي گردد. به بيان ديگر مقاومت چربي ذخيره اي بدن در ناحيه شکم، فقط مي تواند با رژيم لاغري و ورزش شکسته شود.

دکتر توانا با تاکيد بر اين که تنها راه از بين بردن چربي شکم، رژيم غذايي اصولي و ورزش است، افزود: پياده روي پيوسته با سرعت معمولي يعني نه بسيار تند و نه خيلي آرام و به شکلي که باعث افزايش ضربان قلب و تعرق شود، براي کساني که دچار مشکل يا بيماري مفاصل نباشند، بهترين ورزش براي کوچک کردن شکم است.

راهپيمايي براي کسي که آمادگي لازم براي ورزش کردن را ندارد، بايد در سطح صاف و به مدت نيم ساعت در هر روز آغاز شود، اما بتدريج و پس از يک ماه اين زمان مي تواند به يک ساعت افزايش پيدا کند.

همچنين بتدريج مي توان در سطوحي با شيب کم پياده روي کرد. اين متخصص طب فيزيکي با اشاره به موثرتر بودن دويدن در لاغري و آب کردن چربي هاي شکم نسبت به راه رفتن توضيح مي دهد: دويدن به سوزاندن سريع تر چربي ها کمک مي کند، اما براي افراد جوان تر يعني حداکثر تا 45 سال توصيه مي شود.

پس از زايمان، شکمتان را ببنديد

اتفاقي که پس از دوران بارداري و زايمان براي بيشتر خانم ها مي افتد به غير از افزايش وزن و انباشت چربي شکمي، از دست رفتن قوام عضلات شکم است که به برآمدگي شکم و افتادگي آن منجر مي شود. به بيان ديگر از آنجا که در جريان حاملگي و زايمان، عضلات شکم دچار کشيدگي و بريدگي در سزارين مي شود، قوام اين عضلات بشدت کاهش مي يابد؛ اما آيا راه کار موثري براي جلوگيري از بزرگ شدن و افتادگي عضلات شکم پس از زايمان وجود دارد؟

بستن شکم، يک هفته پس از زايمان طبيعي يا سزارين مي تواند در جلوگيري از افتادگي شکم و کمک به سفت شدن عضلات آن موثر باشد و نبايد اين تصور اشتباه که بستن زودهنگام شکم، باعث جوش نخوردن يا عفونت بخيه هاي ناشي از سزارين مي شود، مانع بستن شکم پس از زايمان شود. در ادامه با انجام حرکات ورزشي شکم در کنار ورزش هاي هوازي و بويژه پياده روي مي توان عضلات شکم را تقويت کرد و آن را به شکل مطلوب باز گرداند.

البته متخصصان تاکيد مي کنند، گرچه انجام ورزش هاي مخصوص شکم، عضلات آن را تقويت مي کند، ولي به تنهايي و بدون رعايت رژيم غذايي و ورزش هاي هوازي نمي توان شاهد اثر مطلوب بر چربي شکم بود. بر اين اساس مي توان پس از زايمان، تحت نظر متخصص تغذيه از رژيم هاي مخصوص دوران شيردهي بهره برد.

ابتدا وزن کم کنيد، سپس ورزش کنيد

برخلاف تصور بسياري از افراد که فکر مي کنند براي از بين بردن چربي هاي شکم و پهلو، بايد حرکات ورزشي مربوط و موضعي به اين نواحي را انجام دهند، براي از بين بردن چربي هاي شکم و پهلو بايد از تمرينات هوازي و بويژه پياده روي پيوسته استفاده کرد. البته ورزش هايي چون دويدن، پياده روي تند، دوچرخه ثابت و حتي استفاده از تردميل نيز با توجه به شرايط فيزيکي، سني و سلامت جسماني و بويژه نداشتن مشکل مفاصل مي تواند در از بين بردن چربي هاي شکم و پهلو بسيار موثر باشد.

اما آيا انجام اين ورزش ها به افرادي که اضافه وزن زياد دارند يا از بيماري هاي قلبي و عروقي رنج مي برند نيز توصيه مي شود؟

دکتر توانا در پاسخ مي گويد: افرادي که وزن بالا دارند پيش از آغاز ورزش بايد با بهره گيري از يک رژيم غذايي اصولي وزنشان را کاهش دهند.

همچنين اين افراد بايد از ورزش هاي هوازي ملايم چون پياده روي سبک شروع کرده و از انجام ورزش هاي مقاومتي که ضربان قلب را بشدت بالا مي برد، پرهيز کنند. اين امر در ارتباط با بيماران قلبي نيز درست است. همچنين بيماران قلبي نبايد در گرما ورزش کنند، بلکه بايد پياده روي يا نرمش را به صبح زود موکول کنند. همچنين انجام حرکات دراز و نشست نيز به کساني که مشکلات کمر دارند يا عضلات کمرشان ضعيف است به هيچ عنوان توصيه نمي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

بازنشر » berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *