وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

ایرانی ها خیلی بانمکند ! | مصرف بالای نمک در ایران

salt pile
مصرف بالای نمک در ایران

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در حال حاضر در کشور ما بیش از دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می شود و این بیانگر آن است که مصرف نمک در زندگی روزمره ایرانی‌ها بسیار بالاست.

میزان مصرف نمک یکساله هر ایرانی حدود 6 کیلوگرم بوده است در حالی که این میزان در جهان 3 کیلوگرم است.

وی مقدار نمک مورد نیاز روزانه هر فرد را سه الی پنج گرم یا نصف قاشق مرباخوری اعلام و عنوان کرد: هم‌اکنون میزان مصرف نمک هر ایرانی حدود 10 تا 15 گرم در روز است که دو تا سه برابر استاندارد جهانی است.

نظری با اشاره به علل بیماری‌های قلبی عروقی اظهار کرد: مصرف دخانیات، عدم تحرک جسمانی و ورزش، تغذیه نامناسب و همچنین مصرف زیاد نمک از مهمترین علل افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته است.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه گفت: مصرف زیاد نمک سبب کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان و سرطان معده می‌شود.

وی دلیل تمایل به مصرف زیاد نمک را ذائقه مردم دانست که از کودکی نیز فرزندان خود را به مصرف نمک عادت می‌دهند و این کار نادرست را به یک فرهنگ تبدیل کرده‌اند.

نظری تصریح کرد: علاوه بر اینکه همه ما سر سفره غذا نمکدان داریم، بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم هم پر نمک است. نان ما شور است، پنیر، کنسروها، خیارشور، سوسیس و کالباس، تنقلات، دانه‌های روغنی و سایر خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم، طعم نمک دارد.

وی با بیان اینکه بسیج ملی کاهش نمک در کشور از ششم دیماه آغاز شده و تا 10 بهمن ماه امسال ادامه دارد، افزود: فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف مردم هدف اجرای بسیج ملی نمک است.

نظری از اجرای برنامه‌های آموزشی با موضوع کاهش مصرف نمک در کلیه مهدکودک‌ها، مدارس ، دانشگاه‌ها و کارخانجات، بازدید از نانوایی‌های شهرستان، اندازه‌گیری فشارخون افراد بالای 30 سال در کلیه مراکز و پایگاه‌های بهداشتی درمانی بطور رایگان و اجرای برنامه “یک روز بدون نمک” در مدارس شهرستان خبر داد.

منبع : رضا نظری در گفت‌وگو با (ایسنا)

گردآوری و بازنشر » berroz.com

ایرانی ها خیلی بانمکند ! | مصرف بالای نمک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *