وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

بلایی که شکستن قلنج سرتان می آورد

بلایی که شکستن قلنج سرتان می آورد breking finger
بلایی که شکستن قلنج سرتان می آورد

ایجاد حرکات ناگهانی (قلنج شکستن) در مفاصل به ویژه در مفاصل انگشتان دست، گردن و کمر، سبب بروز عارضه لرزش دست و پا (لقوه یا رعشه) در سنین میانسالی و پیری می شود.

این حرکات ناگهانی که در بین عامه مردم به عنوان قلنج شکستن معروف است و بیشتر جوانان به بهانه رفع خستگی انجام می دهند به گفته پزشکان با مضرات زیادی در سنین بالاتر همراه است. نتایج تحقیقات دانشمندان نیز نشان داده است که وارد آوردن نیروی کششی به مفاصل سبب آزاد شدن گاز Co2 بین مفاصل و ایجاد حباب هایی می شود که در نتیجه اعمال این فشار حباب ها به سرعت ترکیده و صدایی ایجاد می شود.

افزایش میزان این گاز در مفاصل سبب از بین رفتن تدریجی مایع بین مفاصل می شود و در نهایت عملکرد مفاصل را دچار اختلال می کند. شکستن قلنج انگشت ها، کمر و گردن شاید در کوتاه مدت به فرد احساس آرامش کاذب دهد اما در نهایت ساییدگی زودرس مفاصل را به دنبال خواهد داشت. افرادی که این حرکت را انجام می دهند ابتدا در انگشتان دست آنها به ویژه انگشت شست که ضعیف تر از مفاصل گردن و کمر است، درد و التهاب بروز می کند.

چرخش ناگهانی در ناحیه گردن و کمر نیز بسیار خطرناک است؛ آسیب ها، دردها و سایر مشکلاتی که معمولا در سنین بالا در ستون فقرات و عضلات گردن افراد بروز می کند، در این دسته خیلی زودتر ظاهر می شود. وی افزود: لرزش دست و پا در سنین بالاتر به علت اختلال در حرکت، کاهش ثبات مفصلی، بروز آرتروز و صدمه به غضروف مفصل از مضرات قولنج شکستن است.

جراح عمومی و فلوشیپ دست توضیح داد: در قسمت ساعد دست 15 عضله وجود دارد که برخی از این عضلات به تاندون های سطحی و برخی نیز به تاندون های عمقی متصل هستند که انجام دادن این حرکات سبب ایجاد کشیدگی در مفاصل و بروز درد می شود. همچنین در بین مفاصل بدن ماده ای به نام مایع سینویال وجود دارد که غضروف های بین مفصلی از آن تغذیه می کنند. همچنین این مایع از مفاصل محافظت می کند؛ در اثر قلنج شکستن انگشتان، مایع سینویال به تدریج خاصیت خود را از دست می دهد و مفاصل به خوبی تغذیه نمی شود.

دلیل شدت التهاب حتی خونریزی بین مفصلی در دست ها ایجاد شود، ادامه داد: نسوج بدن نیاز به اکسیژن و قند دارد تا بتواند فعالیت کند؛گرفتن به اصطلاح قلنج دست ها سبب از بین رفتن تدریجی غذای مفاصل و بروز مشکلات بعدی در افراد می شود.

برخی افراد عادت دارند برای رفع خستگی، به انگشتان دست فشار وارد کنند و یا حرکاتی سریع در ناحیه گردن انجام دهند. وارد کردن فشار به مفاصل موجب بروز صداهایی در ناحیه مفاصل می‌شود و به اصطلاح قولنج آن می‌شکند. انجام چنین حرکتی در کوتاه‌ مدت موجب احساس راحتی و رفع خستگی در فرد می‌شود، ولی در طولانی مدت عوارضی در پی خواهد داشت.

انجام حرکات نامناسب و ناگهانی در زمان بروز احساسات و یا با هدف رفع خستگی، در صورتی که بدن آمادگی انجام آن را نداشته باشد و یا حرکات نامناسب تکرار شوند، می‌تواند به مفاصل آسیب جدی وارد کند. چرخش ناگهانی گردن که در برخی افراد مشاهده می‌شود، بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب وارد آمدن آسیب به ستون فقرات و عضلات گردن شود

در پارک‌ها نیز نوعی وسیله ورزشی وجود دارد که فرد هنگام استفاده از آن در ناحیه کمر چرخش ایجاد می‌کند. این چرخش اگر بیش از حد مجاز باشد می‌تواند موجب آسیب به‌ ستون فقرات شود. در صورتی که شکستن مفاصل انگشتان با درد و التهاب همراه نباشد و به صورت مکرر انجام نشود، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شود، ولی اگر انجام این کار با درد و التهاب همراه باشد، نگران‌ کننده است و باید به پزشک مراجعه کرد.

منبع : به گزارش سرویس علمی جام نیوز

بازنشر » berroz.com

بلایی که شکستن قلنج سرتان می آورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *