وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

به دستگاه گوارش خود احترام بگذارید

digestive-health
به دستگاه گوارش خود احترام بگذارید

یک فوق تخصص گوارش گفت: کارکرد طبیعی سیستم گوارشی به گونه ای است که انسان می‌تواند از روزی سه بار تا سه بار در هفته دفع داشته باشد و البته اگر تعداد دفعات دفع در این مدت زمان از این میزان کمتر هم باشد، نشانه یبوست نیست.

دکتر پژمان علوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: اگر فرد برای اجابت مزاج نیاز داشته باشد فشار زیادی وارد کند، نشانه یبوست است و باید رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: معمولا شایع ترین علت یبوست مربوط به عملکرد و فیزیولوژی بدن است که استرس‌های روزمره و شرایط اجتماعی می‌توانند در این موضوع دخیل باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: بیشترین عملکرد سیستم گوارش هنگام بیدار شدن و پس از صرف صبحانه است و این در حالی است که بیشتر افراد پس از صرف صبحانه به سرعت به محل کار رفته و نمی‌توانند دفع داشته باشند و مدفوع به قسمت‌های بالایی روده رفته و سفت‌تر شده و یبوست ایجاد می‌شود.

وی توصیه کرد: به سیستم گوارش خود احترام بگذارید و یک ساعت قبل از رفتن به محل کار، صبحانه خود را صرف کنید و بگذارید دفع انجام شود.

علوی‌نژاد عنوان کرد: از دلایل دیگر یبوست از بین رفتن اعصاب احشایی جدار روده و خوب کار نکردن روده است. دلیل دیگر نیز آسیب‌هایی است که به قسمت‌های لگنی وارد شده و فرد نمی‌تواند اجابت مزاج داشته باشد. این مشکل در زنانی که زایمان‌های مکرر داشته و دچار افتادگی رحم شده‌اند، ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فردی دچار یبوست شد باید به پزشک مراجعه کند تا دلیل اصلی این عارضه مشخص شود. افرادی که در سنین 50 سال هستند باید این موضوع را پیگیری کنند زیرا ممکن است از عوارض سرطان‌ها یا بیماری‌های سیستم گوارش باشد.

این یک فوق تخصص گوارش گفت: برای پیشگیری از یبوست باید از غذاهای پرفیبر مانند سالاد و سبزیجات استفاده شود. استفاده از روغن زیتون و آرام جویدن غذا نیز موثر است. تنقلاتی مانند فندق و بلوط ممکن است موجب یبوست شوند که باید کمتر استفاده شوند.

منبع :
گردآوری و بازنشر » berroz.com

به دستگاه گوارش خود احترام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *