وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

بیماری های مقاربتی که مردان ممکن است از ابتلا به آن بی خبر باشند.

بیماری های جنسی، بیماری HPV

بیماری های مقاربتی که مردان ممکن است از ابتلا به آن بی خبر باشند.

بیماری های جنسی، بیماری HPV

بیماری های مقاربتی مشکلی است که مردان و زنان احتمالا با آنها روبرو می شوند. در صورتی که یک سری نکات حساس را رعایت نکنید، این بیماری ها امکان دارد به سراغتان بیایند. یک سری بیماری های مقاربتی وجود دارد که مردان و زنان ممکن است به این بیماری ها مبتلا شده باشند اما خودشان بی خبر باشند. حال در این مطلب قصد داریم درباره پیشگیری از بیماری های مقاربتی و درمان بیماری های مقاربتی با شما صحبت کنیم.

بیماری های مقاربتی

این چند بیماری مقاربتی که قرار است درباره آنها صحبت کنیم ممکن است هیچ علامت و نشانه ای نداشته باشند. برخی بیماری های مقاربتی دارای ترشحات بدبو هستند یا زائده های عجیب دارند اما تمام بیماری ها اینگونه نمی باشند.

پس ممکن است شما به بیماری مقاربتی مبتلا باشید اما به دلیل عدم نشانه و علامت، از آن بی خبر باشید و همچنین شریک جنسی خود را نیز مبتلا نمایید.

بیماری سوزاک (GONORRHEA)

بیماری سوزاک از بیماری های مقاربتی است که باکتریایی می باشد. راه انتقال بیماری سوزاک : رابطه دهانی – رابطه مقعدی – رابطه واژینال که در صورت مبتلا شدن، عفونت در اندام تناسلی، گلو یا راست روده ایجاد می گردد.

تنها با استفاده از کاندوم می توان از ابتلا به آن از شریک جنسی، محافظت نمود.

مطالعه نمایید

آموزش استفاده از کاندوم | کاندوم چیست

آموزش تصویری استفاده از کاندوم زنانه

بیمار های جنسی، بیماری کلامیدیا

به گفته دکتر خلیل غانم، در صورتی که قصد رابطه جنسی دهانی با یک خانوم دارید، می توانید از یک محافظ دندان که دندان پزشکان از آن استفاده می کنند و یک ورقه نازک از جنس لاتکس می باشد استفاده نمایید تا از ابتلا پیشگیری نمایید.

علائم بیماری سوزاک | نشانه های بیماری سوزاک

بیماری سوزاک در مردان

در صورتی که عفونت در گلو یا راست روده ایجاد شده باشد، امکان دارد که هیچ نشانه ای از خود بروز ندهد. اما اگر این باکتری آلت تناسلی مردان را درگیر کرده باشد، امکان دارد ترشحات سبز یا زردی داشته باشد یا ممکن است دچار سوزش ادرار شوید. درد حنجره نیز که خیلی کم دیده شده است. این علائم و نشانه ها 3 الی 5 روز بعد از ابتلا ممکن است بروز نمایند.

بیماری سوزاک در زنان

بطور معمول هیچ نشانه ای دیده نمی شود. ممکن است نشانه هایی خفیف از خود بروز دهد که شما آن را با عفونت مثانه اشتباه بگیرید. پس هشدار می دهیم که این بیماری علائم خاصی از خود بروز نمی دهد و شما ممکن است بی خبر به آن مبتلا شده باشید.

نحوه تشخیص بیماری سوزاک

پزشکان توصیه می کنند که مردان هر سال معاینه CDC انجام دهند. بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. درمان بیماری سوزاک نیز با آنتی بیوتیک است ولی برخی از انواع سوزاک به آنتی بیوتیک مقاوم می باشند که در هر صورت با پزشک باید پیگیری نمایید تا از نابود شدن تمام باکتری ها اطمینان یابید.

نکته : اگر این بیماری درمان نشود، امکان دارد به اپیدیدیمیت (epididymitis) تبدیل شود که این بیماری موجب التهاب بیضه ها می شود و در آخر نیز به ناباروری می انجامد.

بیماری های جنسی، بیماری تبخال مقاربتی

بیماری مقاربتی تبخال (HERPES)

یکی دیگر از بیماری های مقاربتی بیماری تبخال است که از دو نوع ویروس ایجاد می گردد :

  • تبخال نوع 1 (HSV1) : که بطور معمول در دهان تاول های تبخالی ایجاد می کند.
  • تبخال نوع 2 (HSV2) : که بطور معمول آلت تناسلی را درگیر می کند.

علائم بیماری تبخال مقاربتی | نشانه های بیماری تبخال مقاربتی

نزدیک به 70 درصد از افرادی که مبتلا می شوند هیچ علائمی ندارند. اما برخی دیگر از افراد امان  دارد دچار سوزش ادرار یا خارش ناحیه تناسلی شوند و یا تبخال یا زخم روی آلت تناسلی ایجاد گردد. برخی از افراد نیز ممکن است در بدو ابتلا به این بیماری دچار سر درد، تب و لرز، خستگی و تورم غدد لنفاوی شوند.

در صورتی که تماس جنسی ایجاد گردد ممکن است تبخال دهانی به آلت تناسلی شریک جنسی منتقل شود یا برعکس. در صورتی هم که این بیماری هیچ نشانه ای نداشته باشد، می تواند بین زن و مرد منتقل شود.

کاندوم تا 80 درصد جلوی انتقال این بیماری را می گیرد و ممکن است این ویروس در قسمت هایی از پوست شما که با کاندوم پوشیده نشده است وجود داشته باشد.

بیماری های جنسی، بیماری سوزاک

نکته : هر زمان که زخم مشکوکی مشاهده نمودید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

متاسفانه درمان تبخال مقاربتی ممکن نیست و فقط با مصرف داروهای ضد ویروسی، نشانه های آن کمتر می گردد.

بیماری کلامیدیا (CHLAMYDIA)

کلامیدیا نیز جزء بیماری های مقاربتی است که نوعی عفونت باکتریایی می باشد.

علائم بیماری کلامیدیا | نشانه های بیماری کلامیدیا

این بیماری بندرت علائمی از خود بروز می دهد. اما استثنائا احتمال دارد دچار ترشحات از آلت تناسلی و یا سوزش ادرار شوید که بعد از یک هفته خود را نشان می دهند. در صورتی که عفونت های شدید مردان درمان نگردد احتمال دارد موجب زخم در مجاری ادراری شود یا دفع ادرار را سخت تر کند، حتی ممکن است به جراحی بینجامد.

راه انتقال بیماری کلامیدیا

از طریق رابطه جنسی مقعدی – واژینال و دهانی

البته در صورت استفاده از کاندوم و محافظ دندانی، 100 قابل پیگیری و انتقال است. با معاینه CDC که بطور سالانه انجام می شود قابل تشخیص است. این بیماری نیز با مصرف آنتی بیوتیک درمان می گردد.

بیماری HPV ( ویروس پاپیلوم انسانی)

طبق گزارش CCD این بیماری که شامل 150 نوع ویروس است، از شایع ترین بیماری های مقاربتی محسوب می شود. بیماری HPV یا بیماری پاپیلوم دارای دو نوع می باشد :

  • کم خطر : که این نوع بیماری معمولا زگیل تناسلی ایجاد می کند.
  • پر خطر : که بطور معمول مقعد و آلت تناسلی را درگیر می کند و موجب سرطان می شود.

بیماری های مقاربتی

علائم بیماری HPV

این بیماری نیز معمولا هیچ نشانه ای ندارد. تمام انواع ویروس های این بیماری، ایجاد زگیل تناسلی نمی کنند و اگر هم زگیل ایجاد شود بطور معمول کوچک است.

این بیماری برای مردان متاسفانه هیچ گونه آزمایش تشخیصی ندارد.

راه انتقال بیماری HPV

این بیماری از طریق رابطه جنسی مقعدی – واژینال و دهانی و حتی تماس پوستی در حین رابطه منتقل می گردد.

در این بیماری اگر از کاندوم استفاده شود طبق صحبت های دکتر میشل کریشمن، ریسک ابتلا کمتر می شود اما احتمال ابتلا را نمی تواند از بین ببرد.

درمان بیماری HPV

حال می خواهیم بدانیم بیماری HPV چگونه درمان می شود؟ زگیل های HPV را می شود منجمد کرد. منجمد کردن و از بین بردن زگیل هم این بیماری را از بین نمی برد و مجدد می توانند تولید عفونت کرده و تکرار شوند. در نتیجه واکسیناسیون راه پینهاد می شود. مردان 21 سال به بالا حتما توصیه می گردد که واکسیناسیون نمایند. البته کاندوم هم اهمیت بسیار زیادی دارد و در کاهش خطر بسیار ضروری است.

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *