وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

روش هایی برای جلوگیری از بوی بد دهان

روش هایی برای جلوگیری از بوی بد دهان

جلوگیری از بوی بد دهان

بوی بد دهان در اصطلاح تخصصی هالیتوزیس نام دارد که بسیار شایع است و باعث شرمساری فرد می‌شود. محصولات زیادی برای رفع بوی بد دهان ساخته می‌شود مثلا انواع آدامس و دهان شویه و سایر محصولاتی که برای جلوگیری از بوی بد دهان طراحی می‌شود. البته این محصولات عملکردی موقتی دارند زیرا فقط بوی دهان را از بین می‌برند اما برای از بین بردن علت بوی بد دهان طراحی نشده‌اند.

علت بوی بد دهان را باید در عادات روزانه, غذاهای خاص و همینطور شرایط سلامت بدن جستجو کرد. معمولا شما می‌توانید با رعایت مکرر بهداشت دهان و دندان, بوی بد دهان را از بین ببرید. اگر با انجام روش های معمول بهداشتی موفق به رفع بوی بد دهان نشدید, باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا ریشه ی مشکل را پیدا کرده و آن را رفع کند.

جلوگیری از بوی بد دهان

علت بوی بد دهان

1- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان : که به علت استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان است. نشانه ی آن هم لثه های ملتهب, دندان های پوسیده و دندان های پوشیده از دبری و پلاک است.

2- بودن عفونت در دهان (بیماری‌های لثه‌ای): از علائم آن لثه قرمز و ملتهب است که به آسانی خونریزی می‌کند, بویژه بعد از مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن.
وجود آبسه‌های دندانی و لقی دندان‌ها، پوسیدگی دندانها و همچنین دندان‌های نیمه نهفته باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

3- عدم شست‌ و شوی ناکافی براکت‌های ارتودنسی یا دندان‌های متحرک : باعث ایجاد نواحی گیر غذایی و تجمع باکتری در براکت‌های ارتودنسی و سبب ایجاد زخم، عفونت‌های باکتریایی و قارچی در زیر دست دندان متحرک می‌شود.

4- خشکی دهان : از علت های خشک شدن دهان استفاده از داروهای خاص یا بیماری شوگرن، مشکلات غدد بزاقی یا تنفس دهانی را می‌توان نام برد.

5- داروها : مانند آنتی‌‌هیستامین‌ها و… موجب بوی بد دهان می‌شود.

6- بیماری‌های سیستمیک : از جمله می‌توان به بیماری‌های کبدی، دیابت، کلیوی، ریوی، بیماری‌های سینوسی، بیماری رفلاکس معده، فارنژیت، پنومونی و ترشحات پشت حلق اشاره کرد.

7- مصرف مواد مخدر و بوی بد دهان : مانند تنباکوی جویدنی و کشیدن سیگار.

8- خوراک های خاص : سیر، پیاز، غذا‌های ادویه (مانند کاری)، برخی پنیرها، ماهی و… باعث ایجاد بوی ناخوشایند تنفس می‌شود که می‌تواند گذرا باشد، اما برخی بوهای ناخوشایند دهان پایدار است مانند رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات پایین، به دلیل سوخت چربی باعث فرآورده نهایی کتون می‌شود که بوی استون مانندی در بازدم ایجاد می‌کند.

9- از دیگر دلایل : گیر کردن جسمی در بینی (اغلب در کودکان)، الکلیسم و مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین و…

10- بیماری‌های روحی و روانی : در برخی بیماری‌ها به طرز وسواس گونه‌ای احساس می‌شود دهان بوی بد دارد. بهترین معیار برای صحت آن تائید بوی ناخوشایند دهان از سوی نزدیکان بیمار است.

پیشگیری از بوی بد دهان

به یاد داشته باشید که پیشگیری از بوی بد دهان همواره ساده تر از درمان آن است. با ایجاد عادت های صحیح می توانید بطور موثری از ایجاد بوی بد دهان  پیشگیری نمایید.

روش های ساده دیگر برای پیشگیری از بوی بد دهان :

♦ غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید.
♦ از مصرف داروهای خشک کننده دهان خودداری کنید – سعی کنید از مصرف داروها و قرص های ضد افسردگی، مسکن ها و آنتی هیستامین ها تا زمانی که نیاز قطعی به مصرف آنها وجود ندارد، خودداری کنید. مصرف این داروها می تواند از ترشح بزاق در دهان جلوگیری کرده و باعث ایجاد بوی بد دهان شود.
♦ حتما دهان خود را پس از مصرف گوشت، ماهی و محصولات لبنی تمیز کنید.
♦ سیگار کشیدن ممنوع.
♦ از طریق دهان نفس نکشید, سعی کنید از مسیر بینی خود تنفس کنید.
♦ آب زیاد بنوشید.

راه های درمان بوی بد دهان

1- مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

باکتری هایی که موجب ایجاد بوی بد دهان می شوند در پلاک های دندان وجود دارند و این پلاک ها در اطراف دندان ها در هر دو طرف بالا و بطور خاص زیر خط لثه تشکیل می شوند. به همین دلیل حذف این پلاک ها می تواند محل زندگی باکتری ها را از بین ببرد. به این ترتیب هر چه پلاک کمتری در دهان شما وجود داشته باشد، بوی دهان شما تازه تر و سالم تر خواهد بود.

برای شست و شو و تمیز کردن محیط دهان از پلاک ها نیاز به هر دوی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن وجود دارد. باید توجه داشته باشید که استفاده از نخ دندان باید یک بخش لاینفک مراقبت های روزانه از بهداشت دهان در خانه باشد.

2- تمیز کردن زبان

اغلب اوقات هنگامی که درباره درمان بوی بد دهان صحبت می کنیم، هیچ چیز مهم تر از تمیز کردن زبان نیست. انجام این کار بطور خاص شامل پاک کردن لایه ایجاد شده در بخش انتهایی زبان است که می تواند تاثیر زیادی در درمان بوی بد دهان داشته باشد. رعایت کردن نکات زیر در هنگام تمیز کردن زبان می تواند به سادگی بخش زیادی از مشکلات مربوط به بوی بد دهان را از بین ببرد:

سعی کنید به آرامی بخش انتهای زبان را تمیز کنید.

جلوگیری از بوی بد دهان

در صورت مواجه شدن با رفلکس معده تعجب نکنید. در صورت تمیز کردن منظم زبان، امکان کاهش این مشکل با گذشت زمان وجود خواهد داشت.
باید حداقل یک بار در روز زبان خود را تمیز کنید. با در نظر گرفتن زمان کم مورد نیاز برای انجام این کار، تمیز کردن زبان در هر بار مسواک زدن نمی تواند ایده ای بد برای جلوگیری از بوی بد دهان باشد.

3- استفاده از دهان شویه

ممکن است شما از دهان شویه یا قرقره برای مراقبت های روزمره از دهان خود استفاده کنید. گاهی دهان شویه ها حاوی مواد آنتی باکتریال یا مواد خنثی کننده است. با این حال پیشنهاد می شود از این محصولات فقط به عنوان یک روش درمانی مکمل و نه روش درمانی اصلی برای کنترل کردن سطح باکتری ها در دهان و نتایج ناشی از فعالیت آنها استفاده شود برای جلوگیری از بوی بد دهان.

4- باکتری ها

گوگرد ماده ای است فرار که علت اصلی بوی بد دهان است و در نتیجه ضایعات ناشی از فعالیت باکتری های بی هوازی در دهان در زمان هضم پروتئین ها ایجاد می شود. به همین دلیل مهم است که فرد دهان خود را پس از خوردن غذا و بطور خاص پس از مصرف غذاهایی که حاوی سطح بالایی از پروتئین ها هستند، بطور کامل تمیز کرده و شستشو دهد.

زمانی که غذا خوردن شما به اتمام رسید، ذره های ریز غذا هنوز در دهان شما باقی می ماند. بخش زیادی از این ذره های غذا در بین دندان ها هستند و در بخش انتهای دهان شما در یک لایه پوششی بر روی زبان قرار دارند.

با توجه به این که باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود در همین نواحی وجود دارند، اگر شخص بلافاصله و بطور کامل دهان خود را پس از غذا خوردن تمیز نکند، غذای مورد نیاز برای فعالیت باکتری ها در طول یک دوره زمانی طولانی تر در اختیار آنها قرار می گیرد.

5- حفظ محیط هیدراته دهان

رطوبت دهان موجب شستن باکتری های دهان و تمیز شدن یا کاهش عناصر بو دار ایجاد شده در آن کمک کند. به یاد داشته باشید که خشکی مزمن دهان عاملی است که می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود.

جلوگیری از بوی بد دهان

در ادامه نکاتی ارائه می شود که با توجه به آنها می توان رطوبت دهان را در سطح مناسب حفظ کرد که موجب جلوگیری از بوی بد هان می‌شود:

♦ آب زیاد بنوشید : اگر شما اجازه دهید که آب بدنتان کاهش پیدا کند، بدن سعی می کند سطح آب خود را با کاهش تولید بزاق در دهان حفظ کند. همانطور که توضیح داده شد بزاق نقش تمیز کننده و کاهش دهنده اثر باکتری و مواد باقیمانده از آن را دارد و فعالیت این باکتری ها می تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان فرد می شود.

♦ استفاده از دهان شویه با آب هر روز : دهان شویه با آب می تواند در یک دوره کوتاه مدت با حذف باکتری و کاهش تاثیر باکتری ها به کنترل بوی بد دهان کمک کند. انجام این کار می تواند باعث خارج شدن و از بین رفتن باکتری ها و مواد غذایی شود که احتمالاً در دهان باقی مانده است و در صورت خارج نشدن می تواند به عنوان یک منبع غذایی برای باکتری ها مورد استفاده قرار گیرد.

♦ تحریک کردن ترشح بزاق در دهان : جویدن آدامس یا مواد دیگر راهی برای تحریک تشرح بزاق است. با انجام این کار بدن فکر می کند که شما در حال صرف غذا هستید. برای آماده شدن جهت هضم این غذا، بدن شما سطح تولید بزاق را افزایش می دهد. شما می توانید برای این کار از جویدن میخک، دانه های رازیانه، یا یک تکه برگ نعناع یا جعفری استفاده کنید.

جویدن آدامس یا محصولات نعنایی می تواند باعث تحریک ترشح بزاق شود. اگر شما قصد استفاده از این محصولات را دارید، مطمئن شوید که این محصولات بدون شکر باشند. زیرا وجود شکر در این محصولات می تواند باعث افزایش رشد باکتری هایی شود که در نهایت باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شوند.

6- مشکلات گوارشی و معده

اگر بوی بد دهان شما به دلیل مشکلات گوارشی و معده مانند عفونت معده یا رفلکس معده به مری (GORD) ایجاد شده باشد، امکان دارد پزشک شما را به متخصص بیماری های معده و روده معرفی کند.

در این حالت درمان پیشنهادی بستگی خاص به شرایط گوارشی شما دارد. برای مثال اگر شما دچار زخم معده شده باشید، احتمالاً لازم است که بطور همزمان از دو یا سه آنتی بیوتیک مختلف و داروی زخم معده (PPII) برای رفع مشکل خود استفاده کنید. در اصطلاح تخصصی به این روش درمان «ریشه کن کردن مشکل» گفته می شود.

7- طب سنتی، گیاهان دارویی و درمان خانگی

برای جلوگیری از بوی بد دهان می توان از روش های محدود، ساده و خود مراقبتی استفاده کرد. در این رابطه روش های مختلفی وجود دارد که می توان برای رفع بوی بد دهان در خانه از آنها استفاده کرد :

نوشیدن چای سیاه و چای سبز ؛ چای سبز و چای سیاه حاوی پلی فنول ها است که می تواند به حذف ترکیبات گوگرد و نیز کاهش سطح باکتری های موجود در دهان کمک کند.

مصرف سبزیجات و میوه های حاوی فیبر ؛ یکی از موثرترین راه ها برای حذف باکتری های موجود در دهان مصرف روزانه یک سیب است. مصرف سیب همچنین می تواند به حفظ سطح رطوبت دهان نیز کمک کند.

استفاده از مکمل های غذایی ؛ استفاده از ویتامین های سی، دی، ای و بی استفاده کنید. این ویتامین ها می توانند به کاهش ماده مخاطی اضافی بدن و نیز اسیدهای تولید شده بطور طبیعی کمک کنند.

مسواک زدن با جوش شیرین ؛ باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند در محیط اسیدی دهان رشد کرده و گسترش پیدا می کنند. به همین دلیل گاهی اوقات مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین می تواند به خنثی شدن اسید اضافی موجود در دهان کمک کند و باعث رفع بوی بدن دهان شود.

گردآوری و بازنشر : berroz.com

جلوگیری از بوی بد دهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *