وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص اسفناج | spinach

spinach-horiz
خواص اسفناج | spinach

اسفناج “spinach“به عنوان یک منبع غنی از آهن شناخته شده است، بطوری که ۱۸۰ گرم اسفناج پخته شده، 43.6 میلی گرم آهن دارد که این مقدار نسبت به دیگر منابع گیاهی و حیوانی آن مانند گوشت بیشتر است.

همیشه وقتی صحبت از اسفناج می‌شود ناخودآگاه ذهنمان به سمت و سوی کمبود آهن، کم خونی و البته ملوان زبل می‌رود که با خوردن اسفناج به زورآزمایی می پرداخت، هرچند در غنی بودن این سبزی از لحاظ آهن هیچ شکی نیست، اما واقعا با دیگر خواص درمانی فوق العاده اسفناج آشنا هستید‌؟

اسفناج با برگ‌های پهن و با بافت نرم، ترد و رنگ سبز پررنگ خود دارای فواید بی‌شماری است‌که بسیاری از این فواید ناگفته مانده است‌.

“محمدی”، متخصص تغذیه به ایسنا می‌گوید: اسفناج از نظر علم تغذیه سرشار از آهن و ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به ندرت در غذاهای دیگر پیدا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این سبزی که ارزش غذایی زیادی دارد سرشار از ویتامین‌هایی از قبیل آ، ث، ای، کا، ب و املاحی مانند آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فولات است.

محمدی می‌افزاید: اسفناج به عنوان یک منبع غنی از آهن شناخته شده است، بطوری که ۱۸۰ گرم اسفناج پخته شده، 43.6 میلی گرم آهن دارد که این مقدار نسبت به دیگر منابع گیاهی و حیوانی آن مانند گوشت بیشتر است.

وی با بیان اینکه با مصرف اسفناج از بیماری‌هایی از قبیل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان روده و بیماری‌های مفصلی می‌ توان پیشگیری کرد‌، می‌گوید: اسفناج یکی از گیاهانی است که ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالا و برای پیشگیری ابتلا به سرطان به سلطان گیاهان معروف است و طبق تحقیقات دانشمندان‌ در کاهش سرطان کولون، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان پروستات، سرطان حنجره حلق، سرطان مخاط رحم و سرطان گردن، سرطان مری و به ویژه سرطان ریه نقش والایی دارد‌.

محمدی می‌گوید: اسفناج کلسترول خون را پایین آورده و میزان بالای پتاسیم و میزان پایین سدیم موجود در این سبزی برای حفظ تعادل فشارخون لازم است، چرا که پتاسیم کاهش دهنده و سدیم افزایش دهنده فشارخون است‌.

وی می‌گوید: بسیاری از مردم از مزایای هویج جهت سلامتی چشم اطلاع دارند، در حالی که اسفناج نیز به دلیل آن که ویتامین (آ) زیادی دارد از بیماری‌هایی مانند آب مروارید، شب کوری و عفونت پیشگیری کرده و به شکل گیری استخوان و رشد آن کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه می‌گوید: اسفناج شامل مقدار زیادی کلسیم است که برای رشد و سلامت استخوان ها لازم است و از بروز پوکی استخوان پیشگیری می‌کند و از این رو در دوران بارداری، شیردهی و خصوصاً در خانم‌های یائسه مفید است.

وی می‌افزاید: اسفناج همچنین دارای انرژی بسیار پایینی است، به طوری که هر 100 گرم آن حاوی 10 کیلوکالری انرژی است. میزان فیبر خوراکی آن نیز 8.5 گرم در هر 100 گرم است که هم فیبر محلول و نامحلول دارد، بنابراین می‌تواند برای افراد با قند و چربی بالا مناسب باشد.

محمدی می‌گوید: اسفناج به خاطر برگ‌های تیره‌اش دارای چندین فایتوکمیکال مهم از جمله لیپوئیک است که به بازسازی آنتی اکسیدان ویتامین E و C می پردازد و به خاطر نقش مهمش در تولید انرژی می‌تواند عاملی موثر برای تنظیم قند خون باشد.

این متخصص تغذیه می‌گوید: اسفناج از نظر داشتن ویتامین b3 بسیار غنی است و از بروز بیماری پلاگر پیشگیری می‌کند‌(پلاگر یک نوع بیماری است که به علت کمبود ویتامین b3 در بدن تولید می‌شود و نشانه‌های آن، ضعف بدن، تشنج ، اختلال در دستگاه هاضمه و به وجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است.)

محمدی می گوید: مصرف اسفناج می‌تواند در لطافت پوست نقش بسزایی داشته باشد، این سبزی نقش مهمی در تقویت و بازسازی پوست و پیشگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی دارد و رنگدانه‌های موجود در اسفناج از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند.

وی با بیان اینکه برای حفظ خواص و مواد مفیدی که در اسفناج وجود دارد، نباید آن را آب‌پز کرد‌، می‌افزاید: قرار دادن این سبزی هنگام شست و شو درون آب یا پختن آن به وسیله آب، موجب از بین رفتن خواص مفید و ویتامین‌های آن می‌شود، بنابراین بهترین راه حل آن است که اسفناج را تفت دهید‌.

اگرچه اسفناج در تمام طول سال در دسترس است، اما اسفناج تازه را می‌توان از اوایل فصل پاییز تا اواخر زمستان تهیه کرد‌، این روزها فصل اسفناج است، پس از این فصل نهایت بهره را برای سلامتی‌تان ببرید‌.

منبع : asriran.com
گردآوری و بازنشر » berroz.com

خواص اسفناج | spinach

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *