وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص بهار نارنج | Orange Blossoms

بهار نارنج, خواص بهار نارنج

خواص بهار نارنج

بهار نارنج, خواص بهار نارنج

به شکوفه درخت نارنج که در فصل بهار شکل می‌گیرد و در پاییز و زمستان جای خود را به نارنج می‌دهد، بهار نارنج “Orange Blossoms” می‌گویند. از بهار نارنج در انواع نوشیدنی، عرقیجات، مربا و در صنعت عطر سازی برای تهیه اسانس استفاده می شود، که خواص درمانی زیادی نیز دارد. بهار نارنج طبیعتی گرم دارد و از آن در مصارف دارویی که به شکل روغن، عرق، دم کرده و اسانس موجود است نیز استفاده می‌شود.

در فصل بهار شما می‌توانید شکوفه‌های بهار نارنج را چیده و خشک کنید و از آن برای تهیه چای و دمنوش بهار نارنج استفاده کنید که خواص درمانی زیادی در رفع نا آرامی های جسمی و روحی دارد. بهتر است هنگام صبح زود شکوفه ها را چیده که غنچه‌ها نشکفته هستند و زود باید خشک کرد تا تغییر رنگ ندهند. همچنین می‌توان از آن در پخت مربا، شربت و عرق‌های گیاهی استفاده کرد.

خواص بهار نارنج

آیین سنتی عرق‌گیری بهار نارنج، از جمله آیین‌های سنتی مازندرانی‌ها از دیرباز بوده و است. هر ساله با فرا رسیدن اردیبهشت ماه، جشنواره ملی بهار نارنج به صورت نمادین درشهرستان بابل برگزار می‌شود.

بهار نارنج, خواص بهار نارنج
Orange Blossoms

بهار نارنج مهمترین خاصیتی که دارد و به آن معروف است، تقویت سیستم عصبی بدن است. آرامش بخش است و ضد هیجانات دستگاه عصبی است. دیگر فواید بهار نارنج را عبارتند از :

بهار نارنج, خواص بهار نارنج

خواص بهار نارنج در درمان بی خوابی و اختلالات خواب

یکی از خواص بهار نارنج رفع اختلالات خواب است. برای درمان بی خوابی می توانید به همراه چای مقداری بهار نارنج نیز میل کنید.

درست کردن چای بهار نارنج : برای درست کردن یک لیوان چای بهار نارنج؛ کافیست 10 گرم از آن را درون 2 لیوان آب در حل جوشیدن ریخته و بعد از 20 دقیقه آن را صاف کرده و با یک قاشق عسل طبیعی میل کنید.

عرق بهار نارنج در بارداری

در طول دوران حاملگی، زنان باردار دچار تغییرات اساسی از نظر جسمی و روحی می‌شوند، که برای رفع این مشکلات مجبور به استفاده از داروهای شیمایی هستند. همانطورکه اشاره شد یکی از اصلی‌ترین خواص بهارنارنج که یک داروی طبیعی است، رفع ناآرامی و استرس است که برای زنان باردار بسیار مفید است. ولی بهتر است در طول دوران بارداری و شیردهی از مصرف زیاد بهار نارنج خودداری کرد.

بهار نارنج, خواص بهار نارنج

عرق بهار نارنج به جای داروی دیازپام

مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که اگر قبل از عمل جراحی، عرق بهارنارنج مصرف شود، در کاهش اضطراب بیمار قبل از عمل بسیار موثر است. در این تحقیق به بررسی و مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام در کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی پرداخته شده و با مطالعه بر روی 60 بیمار 14 تا 48 سال انجام پذیرفت. در این تحقیق که بصورت تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند و به گروه یک دو ساعت قبل از عمل 100 سی‌سی بهار نارنج و به گروه دوم یک قرص پنج میلی‌گرمی دیازپام به صورت محلول در 100 سی‌سی آب بود دادند و نتیجه تاثیربخشی بهار نارنج در کاهش اضطراب، که یک داروی طبیعی است را اثبات کردند.

بهار نارنج, دمنوش بهار نارنج

نحوه درست کردن دمنوش بهار نارنج

برای تهیه دم کرده بهار نارنج یک قاشق چای خوری بهار نارنج را درون قوری بریزید و سپس آب جوش که دمای آن در حد 80 درجه باشد را داخل قوطی بریزید و بگذارید حدود 20 دقیقه دم بکشد. با نبات یا عسل میل کنید.

نکته : مصرف زیاد دمنوش بهار نارنج موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. بهتر است از این دمنوش در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.

بهار نارنج, خواص بهار نارنج

مضرات بهار نارنج

بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.

با اینکه بهارنارنج می‌تواند اختلالات خواب را رفع کند، ولی زیاده روی در خوردن عرق نارنج بی‌خوابی ایجاد می‌کند.

افرادی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند، از خوردن بهارنارنج منع هستند. زیرا یکی از مضرات بهار نارنج بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب است.

گردآوری : وب سایت بروزگیاهان دارویی

مضرات بهار نارنج, خواص دمنوش بهار نارنج, خواص دم کرده بهار نارنج, طریقه مصرف عرق بهار نارنج, خواص چای بهار نارنج, عرق بهار نارنج در بارداري, بهار نارنج به انگلیسی, طبع بهار نارنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *