وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص سرکه بالزامیک در تنظیم مقدار قند خون

خواص سرکه بالزامیک در تنظیم مقدار قند خون

خواص سرکه بالزامیک در تنظیم مقدار قند خون

سرکه بالسامیک (بالزامیکو) که در ایران به آن سرکه بالزامیک می‌گویند؛ یک چاشنی با منشأ ایتالیایی است. این نوع سرکه معطر و دارای طعم شیرین می‌باشد.

سرکه ها را می توان در ترشی, سالاد, پخت و پز خوراک چاشنی و … استفاده کرد. ولی خوب مصرف سرکه در کشور ما بسیار پایین است. سرکه انواع مختلف دارد و سرشار از فواید بسیار است که در این مطلب به فواید سرکه بالزامیک در درمان دیابت می پردازیم.

خواص سرکه بالزامیک در تنظیم مقدار قند خون

به محض برداشت انگور، میوه به آرامی پرس می‌شود و آب به دست آمده در معرض حرارت قرار می‌گیرد. در مرحله دوم عصاره همراه بچه سرکه به تانکرهای بزرگی منتقل می‌شوند. که حداقل ۳ سال طول می‌کشد (ممکن است این فرآیند تا ۱۲ سال یا بیشتر نیز به طول بینجامد).

هر کدام از بشکه‌ها از چوب خاصی ساخته می‌شود (مانند چوب درخت فندق، گیلاس، بلوط، توت، سرو کوهی و…)؛ هر کدام از چوب‌ها وظیفه خاصی را در مرحله رسیدن بر عهده دارند. فندق مسئول تولید رنگ است، گیلاس طعم شیرین را به محصول منتقل می‌کند و توت ایجاد کننده عطر است. پس از ساختن بشکه‌ها به آن‌ها مقداری سرکه بالزامیک از پیش آماده شده افزوده و یک سال آن‌ها را به حالت سکون نگهداری کرده تا میکروارگانیسم‌های مسئول تولید سرکه جذب چوب‌ها شوند.

خواص سرکه بالزامیک در تنظیم مقدار قند خون

فواید سرکه ی بالزامیک

حفظ تناسب اندام

سرکه بالزامیک با کند کردن مراحل هضم غذا, از پرخوری جلوگیری می‌کند. در نتیجه به تناسب اندام کمک می‌کند.

تنظیم میزان قند خون

سرکه بالزامیک همچنین ممکن است موجب بهبود حساسیت به انسولین شود. این سرکه نمایه گلایسمی پایینی دارد و موجب افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود. البته سرکه بالزامیک حاوی مقداری قند است و دیابتی‌ها باید با احتیاط از آن مصرف نمایند و زیاده روی نکنند.

کمک به بهبود فشار خون

طبق گفته محققان غذاهایی که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارند مانند سرکه بالزامیک, می‌توانند از طریق جلوگیری از تخریب سلول‌ها به بهبود فشار خون کمک کنند.

داشتن آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. طبق تحقیقات, سرکه بالزامیک توانایی آن را دارد که اکسیداسیون کلسترول بد را کاهش داده و مانع تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌هایی که در سرکه بالزامیک موجود است, با ترمیم سلول‌های تخریب شده, موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

تشخیص سرکه بالزامیک اصل | خواص سرکه بالزامیک

Aceto Balsamico di Modena : سرکه های بالزامیکی که بیشتر در ایران یافت می‌شوند, این عبارت ” Aceto Balsamico di Modena ” روی برچسب‎شان نوشته شده است. این نوع سرکه فقط تعدادی از خصوصیات بالزامیک اصل را دارا می‌باشد و از لحاظ کیفیت در سطح بالایی نیستند.

Tradizionale : اگر روی برچسب سرکه بالزامیک این عبارت را دیدید ” Tradizionale ” , می‌توانید به اصل بودن آن مطمئن شوید.

Condimento Balsamico : تولید کنندگانی که نمی‌خواهند سرکه بالزامیک را طبق استانداردهای سختگیرانه تولید بالزامیک رعایت کنند یا تولیدکنندگانی که خارج از مودنا زندگی می‌کنند, می‌توانند این نوع سرکه را به بازار عرضه کنند.

نکته : در زمان خرید سرکه بالزامیک به برچسب آن دقت کنید. سرکه هایی را که از رنگ خوراکی و شکر در آن‌ها استفاده شده است نخرید. افراد دیابتی باید طبق مشورت پزشک در رژیم غذایی‎‏‍‏‎‌شان تغییرات ایجاد نمایند.

گردآوری و بازنشر : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *