وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص گیاه گزنه | دفع سموم بدن و شست شوی مجاری ادراری

گیاه گزنه
nettle-tops-Urtica
خواص گیاه گزنه | دفع سموم بدن و شست شوی مجاری ادراری

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که این گیاه به دلیل خاصیت مدرر بودن به دفع سموم بدن مانند اوره کمک زیادی می کند و در حال حاضر داروی انتخابی و شست ‌و شو دهنده ملایم مجاری ادراری محسوب می شود.
مطالعات علمی اثر دیورتیک ( ادرارآور ) گزنه را تائید کرده اند، چون این گیاه شامل کلسیم، نمک های پتاسیم و سلیس و داروی بسیار مفیدی برای سم زدایی به ‌ویژه در فصل بهار است.

کسی نیست که این گیاه سبز را نشناسد که دارای برگ های خاردار است و در هر باغی به صورت خودرو رشد می کند و از بزرگ تا کوچک از کنار این گیاه خاردار به ظاهر خشن با احتیاط فراوان رد می شوند.
غافل از این که این گیاه خاردار دارای خواص دارویی فراوان است. گزنه از زمان های قدیم به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است.
امروزه محققان براین باورند که برگ گیاه گزنه برای درمان انواع روماتیسم کاربرد دارد و حتا این گیاه که سرشار از کلسیم، سلیس و عنصر بور است برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان که در نتیجه از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می کند موثر است.
در آلمان این گیاه پرخاصیت به‌ صورت دم نوش که از برگ های تازه گزنه تهیه شده و همچنین آب گزنه در داروخانه در دسترس همگان قرار دارد.
علاوه بر این گیاه گزنه برای تسریع در بهبود زخم ها و همچنین درلوازم آرایشی بهداشتی و برای مراقبت از پوست سر، موهای چرب و شوره سر استفاده می شود.
طبق بررسی های به عمل آمده این گیاه سرشار از ویتامین ث و آهن و برای رفع خستگی های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی‌زا است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مداوای مجاری ادرار (پروستات)، درمان دستگاه تنفسی، کاتاره معده، ضد قند خون، افزایش دهنده گلبولهای قرمز خون. صرف نظر از جنبه‌های خوراکی که به صورت پخته همانند اسفناج خورده می‌شود و سرشار از مواد معدنی و مغزی است این گیاه حاوی ماده‌ای به نام سکرتین است که بهترین عامل جهت تحریک و به کار انداختن غدد ترشحی هاضمه در معده، روده، کبد، لوزالمعده وکیسه صفرا است. خاصیت مهم دیگر آن کمک ساختن به ساخته شدن گلبولهای سرخ و در نتیجه تنفس مناسب سلولهای بدن است.

ضد اسهال است به ویژه در اسهالهای خطرناک که در هنگام شیوع وبا پیدا می‌شود بکار می‌رود، خونروشها(خون روش بینی، سینه وانواع دیگر) و خلط‌های ناراحت کننده (در سرماخوردگی وگرفتگی مجاری تنفسی) را آرام می‌کند. مقوی است وبه مادران شیرده جهت زیاد شدن شیر کمک می‌کند وعادت ماهانه زنان را تنظیم می نمایدویاچنان تأثیری دارد که اگر قاعده گی بطور غیر طبیعی قطع شود مجددأ آن را برقرارمی کند. خون را تصفیه کرده وضدکرم است. استعمال خارجی آن درموارد رماتیسم موفقیت آمیزبوده است. غرغره دهان با فراورده دارویی این گیاه یک ماده ضروری جهت ضدعفونی کردن دهان، رفع ورم و جراحات لثه ومداوای آنژین به شمار می‌رود، لوسیون و کمپرس‌های گزنه در مراقبت‌های زیبایی مانندتمیزکردن پوست، از بین بردن آکنه، اگزماوجلوگیری از ریزش موی سر به کارمی رود.

برطبق مطالعات وسيع و منابع علمي موجود خاصيت ضد التهابي گياه گزنه ثابت شده است. تركيبات فنولي و كافئيك اسيد موجود در مواد مترشحه برگ گزنه قادر به مهار سنتز اسيد آراشيدونيك و متابوليتهايش مي باشد. اسيد فنوليك سنتز لكوترين B4 را نيز مهار مي كند. امروزه خواص ضد آلرژي گياه گزنه ثابت شده است. به گونه اي كه اين گياه اثر مهاري بر آنزيمهاي ليپواكسيژنازو سيكلواكسيژناز دارد. اين دو انزيم مسئول تبديل اسيد آراشيدونيك به پروستا گلاندينها و لكوترينها مي باشد. استفاده از اين گياه در رينيت آلرژيك بسيار موثر بوده است.

منابع : به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین | fa.wikipedia.org

گردآوری و بازنشر : berroz.com

خواص گیاه گزنه | دفع سموم بدن و شست شوی مجاری ادراری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *