وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

درمان بی خوابی با طب سنتی

درمان بی خوابی با طب سنتی

 درمان بی خوابی با طب سنتی

درمان بی خوابی با طب سنتی

بی خوابی یکی دیگر از مشکلات دنیای شلوغ و پر استرس امروزه است. کم خوابیدن و بد خوابی موجب مشکلات زیادی برای شخص می‌شود، که می‌تواند تمام طول روز آن را درگیر مشکلاتی مانند؛ بدخلقی و کم طاقت شدن، کم شدن اشتها، کسلی در طول روز و کم شدن میزان تمرکز و … کند. بدن برای بدست آوردن انرژی از دست داده در طول روز نیاز به خواب کافی دارد و باید سر موقع خوابید تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم.

درمان بی خوابی با طب سنتی

برای درمان بی خوابی می‌توان از داروها و قرص خواب آور کمک گرفت، ولی عوارض جانبی فراوانی نیز به همراه خود دارند، که در این مطلب با استفاده از هدیه‌های طبیعت به جنگ بی‌خوابی می‌رویم.

درمان بی خوابی | علت بی خوابی شبانه | بی خوابی در شب

نارنگی, بی خوابی, درمان بی خوابی

فواید نارنگی برای بی خوابی

در نارنگی مقدار زیادی فسفر، کلسیم و پروتئین، چربی و قند وجود دارد که در بهبود فعالیت‌های عضلانی و دستگاه گوارش و همچنین برای تسکین اعصاب بسیار موثر است.

گل گاو زبان, بی خوابی, درمان بی خوابی

فواید گل گاوزبان برای بی خوابی شبانه

از گیاهان آرام بخش می‌توان به گل گاوزبانViper’s bugloss” اشاره کرد، که برای درمان بی‌خوابی بسیار عالی است. همچنین کسانی که بی‌خوابی آنها ناشی از مشکلات صفراوی مزاج است، گل گاوزبان انتخابی بسیار عالیست. طبع گل گاوزبان گرم است و می‌توانید برای رفع آن با لیمو عمانی میل کنید.

نکته : کسانی که دارای فشار خون بالا هستند از خوردن گل گاوزبان خودداری کنند، زیرا موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود.

درمان بی خوابی با طب سنتی

گلابی, بی خوابی, درمان بی خوابی

فواید برگ درخت گلابی برای بی خوابی

یکی از پیشنهادات طب سنتی برای درمان بی‌خوابی، استفاده از دم کرده برگ درخت گلابی است. کافی است مقدار 120 گرم از برگ درخت گلابی را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 20 دقیقه بگذارید تا به آرامی دم بکشد.

شیر و عسل, بی خوابی, درمان بی خوابی

شیر و عسل برای رفع بی خوابی

یکی از روش‌های قدیمی برای درمان بد خوابیدن، خوردن شیر و عسل بود. دقت کنید این روش برای مشکلات زنان باردار که با کم خوابی در ماه‌های آخر حاملگی روبرو هستند بسیار مفید است. 

خوردن غذاهای مرطوب | درمان بی خوابی

یکی از علت‌های بدخوابی، کم آبی بدن است. کسانی که در طول روز آبی کافی می‌نوشند خواب بهتری دارند. دقت کنید در ساعت پایانی شب آب زیاد ننوشید، چراکه موجب تکرر ادرار می‌شود. از توصیه‌های طب سنتی برای درمان بی خوابی، استفاده از غذاهای مرطوبی است که آب بدن را تامین می‌کنند. متخصصین طب سنتی می‌گویند خوردن کاهو، جو و بادام خام برای کسانی که طبعشان گرم است بسیار به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. یکی دیگر از راه‌های درمان کم آبی بدن، خوردن سالاد بدون سس حدود یک و نیم ساعت پیش از خواب است. با تکرار این روش می‌توانید بعد از چند روز به حالت عادی خوابیدن خود برگردید.

روغن های معطر برای خوابی راحت

روغن معطر، به روغن گرفته شده از گیاهان گفته می‌شود، که به آنها اسانس هم می‌گویند. روغن معطر شوید، از سوی طب سنتی به عنوان آرامش بخش و داروی خواب‌آور تجویز می‌شود. همچنین در روغن‌های معطر فلانوئید و انواع ویتامین B موجود است که ترشح هورمون‌های آرامبخش و خواب‌آور را در بدن تحریک می‌کنند.

فواید زعفران برای درمان بی خوابی

زعفران که آن را طلای سرخ هم می‌نامند، خود داری خواص زیادی از جمله بهبود عملکرد سیستم گوارش، افزایش اشتها، رفع اسید معده، کاهش درد قاعدگی، تصفیه خون، مقابله با اضطراب و افسردگی، داروی سرفه، برونشیت‌های مزمن و دارای خواص بی‌حس کننده برای اعصاب ریوی است. خوردن شربت زعفرات برای رفع بی‌خوابی بسیار مفید است. طبع زعفران گرم است.

بهار نارنج در درمان بی خوابی و اختلالات خواب

یکی از خواص بهار نارنج رفع اختلالات خواب است. برای درمان بی خوابی می توانید به همراه چای مقداری بهار نارنج نیز میل کنید.

درست کردن چای بهار نارنج : برای درست کردن یک لیوان چای بهار نارج؛ کافیست 10 گرم از آن را درون 2 لیوان آب در حل جوشیدن ریخته و بعد از 20 دقیقه آن را صاف کرده و با یک قاشق عسل طبیعی میل کنید.

سنبل الطیب – درمان بی خوابی با طب سنتی

از نظر طب قدیم ایرانی، طبع سنبل الطیب “Valerian” گرم و خشک است. ریشه این گیاه دارای خواص زیادی مانند؛ تب بری، ضد تشنج، درمان ناراحتی عصبی و هیستری، ضد اسپاسم و آرام بخش، ضد کرم معده و روده، ضد هیجان، رفع دلهره و نگرانی، درمان بیماری مالیخولیا (سودازدگی) و … در درمان بی خوابی بسیار موثر است. تنها کافی است با ترکیب مساوی از جوشانده سنبل الطیب و بابونه که در وان حمام ریخته اید به مدت 30 دقیقه دراز بکشید. این ترکیب یکی از روش های طبیعی خواب آور است که در رفع اختلالات بی‌خوابی بسیار قوی و موثر است.

همچنین می‌توانید از دم کرده آن نیز نوش جان کنید، ولی چون سنبل الطیب برای کلیه مضر است باید آن‌را با کتیرا میل کنید.

عرق بیدمشک و داشتن خواب راحت

یکی از پیشنهادات طب سنتی نوشیدن عرق بیدمشک خنک قبل از ساعت خواب است، که دارای خواص بسیار خوبی در داشتن حس آرامش هنگام خواب است. می‌توان برای تاثیر بیشتر، عرق بیدمشک را به همراه لیمو و نبات با هم خورد.

اسطوخودوس | درمان بی خوابی با طب سنتی

جوشانده گیاه اسطوخودوس برای تقویت اعصاب و رفع استرس ناشی از فشارهای فکری و کاری مفید بوده و می‌توان با نوشیدن 1 تا 2 دو لیوان از جوشانده این گیاه، آرامش را به بدن خود برای داشتن خوابی راحت آرام دعوت کنید.

خواص بهار نارنج در داشتن خوابی راحت

بهار نارنج برای کسانی که همزمان دچار بی‌خوابی و افسردگی هستند بسیار مفید است. برای درست کردن دم نوش بهار نارنج، می‌توانید 15 گرم بهار نارنج را درون قوری در حال جوش ریخته و بین 15 تا 30 دقیقه بعد آن را صاف کنید و دم کرده را نوش جان کنید. 

فواید ماساژ در رفع بی خوابی

ماساژ درمانی یکی از روش‌های موثر در سلامتی است، که امروزه یکی از شغل‌های پرطرفدار نیز هست. ماساژ امروزه انواع مختلفی دارد و هر کدام برای قسمتی از بدن موثر است. برای آرامش بدن این نوع ماساژ باید به صورت دورانی و با فشار کم روی عضلات ستون فقرات به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام شود. ماساژ دادن بدن به سبک و آزاد شدن عضلات از کوفتگی و خستگی‌ها و همچنین گردش خون بهتر در بدن کمک شایانی می‌کند. استفاده از روغن های ماساژ چون روغن زیتون با روغن بنفشه تاثیر آن را بیشتر می‌کند.

گردآوری : وب سایت بروزپزشکی و سلامت

درمان بی خوابی با طب سنتی, درمان بی خوابی مزمن, قرص برای بی خوابی, داروی بی خوابی, درمان بی خوابی در بزرگسالان, دعا برای رفع بی خوابی, بی خوابی شبانه نشانه چیست, داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد, بد خوابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *