وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

دندان درد در دوران بارداری

دندان درد در دوران بارداری

دندان درد در دوران بارداری

دندان درد در دوران بارداری

آیا شما نیز جزو کسانی هستید که تصور می‌کنید در دوران بارداری، دندان‌ها دچار مشکل می‌شوند؟
اما باید به شما بگوییم که پوسیدگی دندان‌ها یا داشتن دندان درد در دوران بارداری، رابطه‌ای با این رویداد ندارد.

دندان درد در دوران بارداری

تا به امروز رابطه‌ای بین پوسیدگی دندان و دندان‌درد با دوران بارداری کشف نشده است. پزشکان بشدت بر حفظ بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری تاکید کرده‌اند و می‌گویند که بزاق مادر اولین وسیله انتقال باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان به نوزاد است.

پزشکان این باور را کاملا رد کرده‌اند که در هر بارداری حداقل یک دندان از مادر از دست می‌رود. بسیاری بر این باورند که طی دوران حاملگی، کلسیم‌های دندان‌های مادر صرف نیاز جنین می‌شود. در صورتی که به گفته محققان جنین نیاز کلیسمی خود را از ذخیره کلسیمی استخوان‌های مادر تامین می‌کند. به همین دلیل پزشکان مصرف کلسیم برای حفاظت از دندان‌ها را مجاز نمی‌دانند و تجویز کلسیم برای مادر فقط برای تامین نیازهای تغذیه‌ای مادر و کودک است.

خونریزی لثه در دوران بارداری

عارضه ژنژیویت حاملگی یا همان خونریزی و حساس شدن لثه که نسبت به تحریکات موضعی مثل مسواک، ایجاد می‌شود از شایع‌ترین مشکلات دندانی در طی حاملگی است. علت خونریزی لثه در دوران بارداری چیست؟ پزشکان این عارضه شایع را به دلیل التهاب لثه‌ها و افزایش ترشح هورمون استروژن طی حاملگی می‌دانند که بطور معمول از دومین ماه بارداری شروع می‌شود. البته جرم دندان نیز یکی از عواملی است که می‌تواند در ایجاد این عارضه دخیل باشد در نتیجه جرم‌گیری دندان و حفظ بهداشت دهان در دوران بارداری بسیار ضروری است. حتی پزشکان می‌گویند اگر جرم دندان به ایجاد خونریزی لثه منجر می‌شود و یا جویدن را با مشکل ایجاد می‌کند، باید از طریق لیزر یا جراحی براشته شود.

انجام هرگونه اقدام پزشکی و دندان پزشکی در چه دوره‌ای از بارداری بلامانع است؟

دندان درد در دوران بارداری

پزشکان بی خطرترین دوره برای انجام اقدامات پزشکی و دندان‌پزشکی را سه ماهه دوم بارداری می‌دانند. البته معتقدند که بهتر است کارهای مهم و اساسی دندان‌پزشکی یا اعمال جراحی مهم را تا بعد از زایمان به تاخیر انداخت. اوایل سه ماهه سوم بارداری برای انجام درمان‌های معمول دندان‌پزشکی زمان خوبی محسوب می‌شود اما بعد از اواسط سه ماهه سوم بارداری هیچ گونه عمل دندان‌پزشکی نباید صورت بگیرد. در سه ماهه اول بارداری به دلیل آسیب پذیر بودن جنین از هرگونه عمل دندان‌پزشکی باید اجتناب ورزید.

دندان درد در دوران بارداری

دندان درد در دوران بارداری

نکته مهم : زنان باردار باید از دراز کشیدن طولانی‌مدت بر روی صندلی دندان پزشکی اجتناب ورزند زیرا امکان دارد دچار عوارض ناشی از کاهش فشار خون شوند.

آیا رادیوگرافی دندانی در دوران بارداری خطرناک است؟

دندان درد در دوران بارداری

بدون شک باید از بکارگیری اشعه مخصوصا در سه ماهه اول بارداری کاملا اجتناب کرد زیرا در این دوران جنین در حال رشد است و مستعد آسیب‌های ناشی از پرتونگاری است. اما انجام رایوگرافی دندانی در دوران بارداری موضوعی است که همچنان مورد بحث است. چنانچه انجام رادیوگرافی دندانی اجتناب‌ناپذیر تشخیص داده شود، باید حتما از روپوش‌های سربی استفاده شود. با وجود ناچیز بودن خطرات رادیوگرافی‌های دندان‌پزشکی، تاکید می‌شود که دندان‌پزشکان نباید بی‌پروا اقدام به رادیوگرافی کنند و فقط در موارد ضرورت و ناچاری باید این گزینه تجویز شود.

بهترین داروی مسکن در دوران بارداری چیست؟

دندان درد در دوران بارداری

بسیاری از مادران که دچار مشکلات دندانی در دوران بارداری می‌شوند و اقدام به درمان می‌کنند، حاضرند درد را تحمل کرده اما از مسکن‌ها برای کاهش درد استفاده نکنند. پزشکان نیز برای رفع نگرانی این قشر از مادران، استامینوفن را بهترین مسکن برای زنان باردار معرفی ‌می‌کنند و تاکید دارند که آسپرین‌ها مضرند و خطر خونریزی‌های پس از زایمان، انقباض مجاری عروقی و تاخیر در زایمان را به دنبال دارند و این خطرات در سه ماهه سوم افزایش می‌یابد.

بهترین داروی آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری چیست؟

داروهایی همچون سفالوسپورین‌ها، اریترومایسین و پنی‌سیلین‌ها برای نوزاد و مادر باردار بی‌خطر است. اما اگر با این داروها، عفونت کنترل نشد، باید دفعات تجویز بیشتر شود یا دوز مصرفی افزایش یابد.

نکته : بهترین توصیه به مادران باردار این است که برای درمان مشکلات دندانی همچون روکش دندان، رادیوگرافی، اعمال ترمیمی و جراحی‌های مهم بعد از زایمان اقدام کنند.

گرداوری : وبسایت بروز _ بهداشت دهان و دندان _ پزشکی و سلامت

قطره دنتول در بارداری، دندان درد در دوران بارداری، کشیدن دندان در سه ماهه سوم بارداری، درمان دندان زن باردار، عوارض میخک در بارداری، عفونت دندان در بارداری، دندان درد از علائم بارداری، درمان سنتی دندان درد در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *