وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

رازها و روشهایی برای خانه تکانی

house keeping
رازها و روشهایی برای خانه تکانی

باز روزهای آخر سال فرا رسید و سیل عظیمی از كارهای مربوط به خانه تكانی بهاره روانه خانه های ایرانی شد. این تكرار هر ساله اگرچه در پایان به نتیجه ای لذت بخش و نشاط آور برای تمامی اهالی خانواده منجر می شود ولی برای خانم خانه بسیار خسته كننده و گاهی طاقت فرسا است.

حال آنكه برای انجام راحت تر این پروژه نیز مانند دیگر كارها راه ها و روش های دیگری وجود دارد.

پیشنهادات و توصیه های كلیدی زیر نیز با همین هدف ارائه می شوند:

 برای تمیزكردن فرش های دستباف علاوه بر شامپوهای مخصوص فرش از شامپوهای ارزان قیمت مخصوص شست وشوی سر نیز می توان استفاده كرد. به این ترتیب كه سطلی از آب سرد آماده كرده و مقداری شامپوی سر را داخل آن بریزید. با تكان دادن دستتان در داخل این تركیب كف ایجاد كرده و آن را با استفاده از پارچه های توری و یا حوله ای بر روی سطح فرش مالیده و با پارچه تمیز دیگری خشك كنید.

البته لازم به ذكر است از نظر فروشندگان و متخصصین هرگونه اقدامی برای تمیزكردن خانگی فرش كاری نادرست است. آنها معتقدند در صورتی كه مواد شوینده در داخل تار و پود فرش باقی مانده و یا نحوه شست و شو با روشی صحیح انجام نگیرد هم از عمر فرش كاسته شده و ممكن است آسیب ببیند.

 در صورتی كه به تازگی پرده ای خریداری كرده اید و یا بخش شست وشوی پرده ها از پروژه خانه تكانی را بدون تمیزكردن شیشه های پنجره ها كمی زودتر انجام داده اید، نیازی نیست كه پرده را باز كرده و دوباره آن را بیاویزید بلكه كافی است آن را به كنار كشیده و با وصل یك چوب لباسی به گوشه چوب پرده، پرده را بر روی چوب لباسی آویزان كنید. حال با خیال راحت شیشه ها را تمیز كرده و دیگر نگران اتوكشی و نصب دوباره پرده نباشید.

 برای شست وشوی شیشه ها و آینه ها محلولی دست ساز حاصل تركیب آب گرم و سركه درست كنید. این محلول را می توانید درون اسپری آبپاش ریخته و به شیشه اسپری كنید. معمولاً بهترین وسیله برای پاك كردن شیشه ها روزنامه های باطله هستند.

 برای از بین بردن جرم ظرفشویی می توانید از وایتکس یا همان محلولهای سفید کننده استفاده کنید. البته از قرصهای ژاول هم می توانید استفاده کنید. راه آب را ببندید و یک قرص را در سینک بیندازید و بگذارید حدود 10 یا 15 دقیقه بماند.

 برای تمیز کردن جرم دستشویی از جوهر نمک استفاده کنید. البته حواستان باشد که  سینک ظرفشویی و شیرهای دستشویی و حمام در مواجهه با این مواد در مدت زمان طولانی مثلا 3-4 دقیقه تغییر رنگ می دهند. بهتراست مواظب باشید که روی این قسمتها نریزه. اما برای براق کردن این سطوح می تونید از اسپری براق کننده استفاده کنید.

پرده ها را پس از شست و شو به صورت نمدار آویزان كنید. به این صورت چروك های موجود در پارچه همزمان با خشك شدن صاف شده دیگر نیازی به اتوكشی به مدت طولانی نخواهد بود

سركه در شست و شو و برق انداختن لوازم چینی سرویس های بهداشتی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. شما می توانید پارچه ای را به كمی سركه آغشته كرده و یا آنكه سركه را بر روی سطوح كاسه دستشویی و توالت به طور مستقیم ریخته و با برس تمیز كنید. برای لكه زدایی و حتی قارچ زدایی وان حمام نیز این روش كارساز است.

از الكل علاوه بر ضد عفونی برای چربی زدایی و براق كردن كلیه سطوح از جنس استیل مانند كاسه ظرفشویی، هودها و اجاق گازهای استیلی نیز استفاده كنید.

اگر بر روی سطح پیشخوان كابینت آشپزخانه تان آثاری حاصل از لكه های چای یا قهوه باقی مانده است خمیری از تركیب آب و جوش شیرین آماده كرده و بر روی لكه ها بمالید. پانزده دقیقه صبر كرده و سپس با دستمال نمناك تمیز كنید.

لكه های چای بر روی قوری را با مالیدن پارچه ای نمدار كه به جوش شیرین یا نمك آغشته شده است پاك كنید.

پرده شویی مهمترین بخش خانه تكانی

پرده ها را پس از شست و شو به صورت نمدار آویزان كنید. به این صورت چروك های موجود در پارچه همزمان با خشك شدن صاف شده دیگر نیازی به اتوكشی به مدت طولانی نخواهد بود.

این بار كه پرده ها را برای شست و شو پایین آوردید، پیش از خارج كردن گیره ها ابتدا محل قرارگیری هریك از آنها را با خودكار و یا لاك ناخن علامت گذاری كرده و سپس مراحل شست و شو را انجام دهید. به این ترتیب برای آویختن دوباره پرده نیازی به اندازه گیری و محاسبه جهت یافتن محل صحیح گیره ها نخواهد بود.

پیش از آویز مجدد پرده ها علاوه بر پاك كردن شیشه ها، قاب پنجره و همچنین سطح چوب پرده ها را نیز تمیز كنید در غیر این صورت هنگام آویختن پرده ها به خصوص در صورت نمناك بودن آنها ممكن است لكه هایی از خاك و دوده بر روی پرده ایجاد شود.

هنگامی كه كاربرد لوازمی به صورت فصلی بوده و حداقل تا شش ماه دیگر از آنها استفاده نمی كنید حتماً آنها را به خوبی تمیز كرده و با یك بسته بندی مناسب برای مصرف بعدی نگهداری كنید.باقی ماندن لكه ها بر روی لوازم آن هم به مدت طولانی، ماندگاری آنها را بیشتر كرده و سخت تر از بین می روند علاوه بر آنكه گذشت زمان و نگهداری در مجاورت هوا و گرد و خاك و دوده موجود در آن خود از جمله عوامل ایجاد فرسودگی و تغییر ظاهر هستند.

اگر لكه های موجود بر روی میز و صندلی های پلاستیكی مخصوص حیاط و یا تراس با روش معمول شست وشو با آب گرم و مواد شوینده از بین نرفتند، از خمیر پولیش فلز و یا خمیردندان برای این منظور استفاده كنید به این ترتیب لوازم پلاستیكی تمیز و براق می شوند. توجه داشته باشید كه برای شست و شو و تمیزكردن این گونه لوازم هرگز از اسكاچ نو و زبر و همچنین سیم ظرفشویی استفاده نكنید زیرا آنها بر روی سطح لوازم خطوطی ریز ایجاد كرده و نه تنها ظاهر لوازم را خراب می كنند بلكه لكه پذیریشان را افزایش می دهند.

برای تمیزكردن لكه های ایجاد شده بر روی در و دیوارهای قابل شست وشو از سركه سفید نیز می توانید استفاده كنید، فقط پس از به كارگیری سركه، تمیزكردن سطح با پارچه ای نمناك ضروری است.

فرآوری: نسرین صفری | بخش خانواده ایرانی تبیان

گردآوری و بازنشر » berroz.com

رازها و روشهایی برای خانه تکانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *