وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

راه های درمان شوره سر | dandruff

درمان شوره سر

درمان شوره سر | dandruff

درمان شوره سر

 شوره سر چیست ؟

شوره سرDandruff” از شایع‌ترین مشکلات پوست سر است که به علت ریخته شدن سلول‌های مرده ( اِسکالپ) رخ می‌دهد. بروز شوره سر به دو شکل است چرب یا خشک. علامت داشتن این مشکل پوستی پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست سر است. مشکلی برای سلامتی فرد دچار به شوره پیش نمی‌آید، ولی با ریختن شوره روی لباس و خارش سر موجب نگرانی فرد و نظافت فردی او می‌شود. شوره سر را می‌توان کنترل کرد به روش‌های مختلفی مانند، استفاده از شامپوی ضدشوره، برس زدن موها و تغذیه سالم و … که البته به گذر زمان وابسته است.

درمان شوره سر

انواع شوره سر

همانطورکه گفته شد شوره سر در دو نوع خشک و چرب است.

شوره خشک :

کسانی به این نوع از شوره دچار می‌شوند که دارای موهای خشک هستند. شوره‌هایی که خشک‌اند قابل دیدن هستند و لابلای موها و روی سطح پوست سر جاخوش کرده‌اند. رنگ سفید و سطح مسطحی دارند و به راحتی جدا می‌شوند. از علائم این نوع از شوره سر خارش شدید پوست سر است که با خاراندن به افزایش و تکثیر بیشتر آنها کمک می‌کنیم و همچنین موجب ملتهب شدن پوست می‌شویم و با تلاش پوست برای نوسازی سلول‌های آسیب دیده، شوره بیشتری شکل می‌گیرد.

شوره چرب :

افرادی که دارای پوست چرب بوده به این نوع از شوره دچار می‌شوند، که دارای شکل ظاهری کوچک، زرد رنگ و تقریبا گرد مانند است. این نوع از شوره‌ به‌سختی به پوست سر چسبیده و با جداکردن آن موجب آسیب دیدن و زخم شدن پوست سر می‌شویم که خارش شدید پوست سر را به دنبال دارد. با درآوردن شوره چرب، مایع زیر آن به روی پوست می‌آید که در موارد بسیار شدید منجر به خونریزی می‌شود. از خاراندن پوست سر در این حالت خودداری کنید.

درمان شوره سر

علت ایجاد شوره سر

اینکه سلامتی پوست سر بیمار چگونه است نوع چرب یا خشک بودن آن را مشخص می‌کند، ولی از دلایل اصلی ایجاد شوره سر می‌توان به :

  • مصرف دخانیات
  • تغذیه نامناسب و ناهماهنگ
  • اختلال در سیستم هورمونی
  • نوعی قارچ به نام مالاسزیا فورفور
  • استرس به‌ویژه در دوره‌های مداوم و شدید
  • سن و سال که بیشتر از نوجوانی شروع می‌شود.
  • کامل نبودن شستشوی سر و باقی‌ماندن مواد شوینده روی پوست سر
  • و …

درمان شوره سر

درمان شوره سر

با استفاده از شامپوهای ضد شوره “Anti Dandruff” می‌توان به درمان شوره سر کمک کرد. همچنین به روش‌های درمان شوره سر در طب سنتی نیز می‌پردازیم.

شامپوهای ضد شوره

شامپو سلنیوم سولفایدSelenium sulphide“، این ماده موجب پایین آمدن تولید چربی در پوست سر می‍‍شود، که برای افرادی که دارای شوره چرب هستند مناسب است.

شامپو کتوکونازولKetoconazole“، این ماده ضد قارچ بوده و عملکرد موثری دارد و رضایت استفاده از این محصول زیاد است. این شامپو ضد شوره برای افراد مسن و جوان قابل استفاده می‌باشد.

شامپو اسید سالیسیلیکSalicylic acids“، این ماده برای از بین بردن شوره سخت سر کاربرد دارد. البته طبق نظر پزشک مصرف کنید چراکه اگر دچار مشکلات پوستی هستید موجب تشدید شوره هم می‌شود!.

شامپو پریتیون زینکZinc pyrithione shampoos“، یک شامپوی ضد میکروبی و ضد قارچی برای کنترل شوره سر است.

شامپو قطران زغال سنگ یا کلتارCoal tar“، این ماده از قطران زغال سنگ به دست آمده و خاصیت ضدقارچی دارد. مصرف طولانی مدت این شامپوی ضد شوره با رنگ کردن مداوم موها در تضاد است و می‌تواند موجب زنگ زدن موها شود!.

شامپو حاوی روغن درخت چای : این نوع از شامپو که حاوی روغن درخت چای است می‌تواند شوره‌های سر ناشی از قارچ و عفونت های قارچی، جوش‌های ریز و آکنه و … را برطرف کند. این نوع از شامپو به علت دارا بودن مواد طبیعی از سایر محصولات از نظر سلامتی در جایگاه بالاتری است.

نکته : از مداومت در استفاده از هر کدام از شامپوهای بالا در صورت عدم تاثیرگذاری بر درمان شوره سر خودداری کنید.

درمان شوره سر

درمان شوره با طب سنتی

طب سنتی، شوره را یک بیماری بیرونی نمی‌داند و معتقد است مربوط به اختلالات داخلی بدن مانند عدم کارکرد درست کبد است، که نمی‌تواند بدرستی مواد زائد را دفع کند. همچنین معتقد است کسانی که یبوست دارند به شوره سر نیز دچار می‌شوند که می‌توانند با درمان یبوست این مشکل پوستی را رفع کنند. خوردن خاکشیر  بسیار تاثیرگذار خواهد بود. روزانه 1 الی 2 قاشق مرباخوری خاکشیر را در یک استکان آب ولرم ریخته و به آرامی میل کنید.

از نظر طب سنتی خوردن مواردی مانند بادمجان، موز ، برنج سفید، عدس، چای، ماکارونی ، پنیر شور و کلیه مواد شور، فست فود و سوسیس کالباس و در کل خوراک‌های شور، شیرین، چرب و تند و …. . موجب شوره سر می‌شود.

چای سبز؛ تاثیر خوردن چای سبز در بهبود شوره سر اثبات شده.

رزماری؛ رزماری از ریزش موی زودرس جلوگیری می‌کند و  برای پیشگیری از شوره سر به کار می رود . رزماری با تحریک گردش خون پوست به درمان شوره سر کمک می‌کند.

سیر؛ به دلیل وجود ترکیبات آلیسین که دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی سپتیک بسیار قوی است تاثیر ضد شوره دارد.

گل همیشه بهار؛ این گیاه خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند برای درمان شوره سر مفید بوده و باعث رشد موها شود.

آلوئه ورا؛ گیاه آلوئه ورا، pH سلول های مو را در حد متعادل نگه می دارد، لذا رشد موها را افزایش می دهد و باعث می شود موها سالم تر و محکم تر رشد کنند.

گل بابونه؛ بابونه، برای موهای چرب که دچار شوره می‌شوند مفید است.

گردآوری » وب سایت بروز – سلامت و پزشکی

راه های درمان شوره سر | dandruff

درمان قطعی شوره سر, درمان شوره سر چرب, درمان شوره سر با سرکه, درمان سریع شوره سر, شوره سر و ريزش مو, بهترین شامپو برای شوره سر, درمان شوره سر با روغن زیتون, بهترین شامپو برای از بین بردن شوره سر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *