وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

روش های تمیز کردن سرویس های بهداشتی

bathroom_clean.preview
روش های تمیز کردن سرویس های بهداشتی

تمیز‌كردن همه قسمت‌های خانه برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهد تا به‌درستی انجام شود و به پایان برسد. یكی از قسمت‌هایی هم كه باید دائم تمیز شود و نظافت آن اهمیت ویژه‌ای دارد، سرویس‌های بهداشتی و حمام خانه است.

داشتن یك خانه تمیز و پاكیزه، مورد علاقه همه افراد بوده و هست؛ كوچك و بزرگ، پیر و جوان یا زن و مرد هم فرقی ندارد چون همه انسان‌ها تمیزی را دوست دارند و می‌خواهند در محیطی پاك و مرتب زندگی كنند.

با این حال، تمیز‌كردن همه قسمت‌های خانه برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهد تا به‌درستی انجام شود و به پایان برسد. یكی از قسمت‌هایی هم كه باید دائم تمیز شود و نظافت آن اهمیت ویژه‌ای دارد، سرویس‌های بهداشتی و حمام خانه است؛ این مكان علاوه بر این‌كه بسیار آلوده است، در صورتی كه به‌درستی و به موقع تمیز نشود، عاملی برای ایجاد بوی بد و زننده هم خواهد بود. البته در اغلب موارد تمیز‌كردن سرویس بهداشتی كار سخت و ناخوشایندی هم هست.

بنابراین بهتر است با یك برنامه‌ریزی دقیق تمام سرویس‌های بهداشتی خانه را به طور مرتب تمیز كنید تا این كار خیلی سخت و طاقت‌فرسا نشود.

برای نظافت سرویس‌های بهداشتی اول از همه با توجه به جنس كف، دیوارها، دستشویی، وان و… مواد شوینده و لوازم مناسب را انتخاب كنید؛ به عنوان مثال دستشویی و وان حمام از جنس فایبرگلاس، لعابی یا چینی ساخته شده ‌است و روش نظافت هر كدام با دیگری فرق دارد.

گاهی هم ممكن است در اثر استفاده از لوازم نامناسب، روی سطح دستشویی یا وان حمام خراش ایجاد ‌شود كه به همین دلیل برای تمیز‌كردن آنها باید دقت كنید و فقط از مواد و وسایل مناسبی استفاده نمایید كه هیچ خراشی ایجاد نمی‌كند؛ چون خراش‌ها نه تنها ظاهر نامناسبی ایجاد می‌كند، بلكه به محلی برای تجمع میكروب‌ها هم تبدیل می‌شود.

حمام را همیشه بشویید

حمام محلی پر از رطوبت و بخار است و به همین دلیل پس از هر بار استحمام حتما باید کف آن را با آب ولرم شستشو دهید و پنجره را باز كنید تا هوای بخار گرفته و مرطوب خارج شود. اگر حمام خانه شما پنجره ندارد، می‌توانید از هواكش استفاده كنید تا بخار حمام خارج شود. در ضمن، بهترین زمان برای تمیز‌كردن حمام پس از استحمام و قبل از آبكشی است؛ در این مواقع همه جرم‌ها در اثر بخار و رطوبت نرم شده و براحتی از بین می‌رود.

وقتی سرویس بهداشتی تمیز شد و حسابی آنجا را برق انداختید، حوله‌های قدیمی را كه كثیف شده است با خودتان بیرون بیاورید و حوله تمیز را جایگزین آن كنید تا كارتان تمام شود؛ البته خیلی خوب است رنگ حوله‌هایی كه برای سرویس بهداشتی انتخاب می‌كنید، با رنگ دیوارها هماهنگ باشد تا محیط را زیباتر نشان دهد

شیرآلات براق

شیرآلات موجود در حمام و دستــــشویی هم یكی از قسمت‌های مهمی است كه حتما باید تمیز و براق باشد؛ برای این كار هیچ وقت از مواد سفیدكننده یا دیگر موادی كه مخصوص این كار نیستند، استفاده نكنید چون لعاب روی شیرها از بین می‌رود و دیگر مانند گذشته براق نخواهد شد.

بنابراین همیشه برای تمیز‌كردن شیرآلات از مواد مخصوص این كار كه در بازار وجود دارد یا از سركه سفید استفاده كنید كه می‌تواند آنها را براق و تمیز كند. علاوه بر این مواد، لیموترش هم انتخاب خوبی برای تمیز‌كردن شیرهاست؛ تعجب نكنید. اگر مقداری لیموترش روی شیرها بمالید نه‌تنها تمیز می‌شود، بلكه بوی خوبی نیز داخل فضای سرویس بهداشتی می‌پیچد.

آینه را شفاف كنید

تمیز‌كردن آینه و جای مسواك‌ها و صابون هم معمولا فراموش می‌شود؛ در حالی كه باید هفته‌ای 2 بار جامسواكی را بشویید، خشك كنید و دوباره در جای خودش قرار دهید. جای صابون را هم مرتب بشویید تا تمیز شود و اگر از صابون‌های جامد استفاده می‌كنید، حتما تكه‌ صابون‌های قدیمی را كه روی جای صابون مانده است، پاك كنید. برای این‌كه صابون به ظرفش نچسبد، می‌توانید از روغن بچه كمك بگیرد و مقداری از آن را كف ظرف صابون بمالید.

نظافت حوله‌ها را فراموش نکنید

وقتی سرویس بهداشتی تمیز شد و حسابی آنجا را برق انداختید، حوله‌های قدیمی را كه كثیف شده است با خودتان بیرون بیاورید و حوله تمیز را جایگزین آن كنید تا كارتان تمام شود؛ البته خیلی خوب است رنگ حوله‌هایی كه برای سرویس بهداشتی انتخاب می‌كنید، با رنگ دیوارها هماهنگ باشد تا محیط را زیباتر نشان دهد.

نكته مهم دیگری هم هست كه باید به آن توجه كنید؛ وسایلی كه به كمك آنها سرویس بهداشتی را تمیز می‌كنید مانند اسكاچ، برس مخصوص سرویس‌های بهداشتی و…. نیز باید تمیز شود. نكته مهم این است كه هیچ وقت لوازم مختلف را برای تمیز‌كردن قسمت‌های متفاوت به كار نبرید؛ به این معنی كه اگر اسكاچ مخصوص شیرآلات است آن را هرگز به دستشویی نزنید و برس مخصوص شستشوی توالت را نیز برای تمیز‌كردن سایر قسمت‌ها استفاده نكنید.

یادتان باشد این وسایل محل تجمع میكروب‌ها خواهد بود و به همین دلیل حتما باید پس از استفاده، آنها را بشویید و در جای مخصوص خود بگذارید و علاوه بر این، هر چند وقت یكبار هم آنها را تعویض كنید.

منبع : چهاردیواری

گردآوری و بازنشر » berroz.com

روش های تمیز کردن سرویس های بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *