وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

روش های پایین نگه داشتن قند خون

روش های پایین نگه داشتن قند خون

روش های پایین نگه داشتن قند خون

بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های حال حاضر دنیاست. فردی که مبتلا به دیابت است جز مشکلاتی که در این نوع بیماری با آن مواجه است, در معرض بیماری های زمینه ای دیگری هم به واسطه دیابت قرار می‌گیرد که در صورت کنترل قند خون و مراعات یک سری مسائل می‌شود از این بیماری ها در امان بود. عدم کنترل دقیق بیماری قند خون باعث مشکلات جدی از جمله بیماری های چشمی, نارسایی کلیه, بیماری های قلبی عروقی و غیره می‌شود. پس بهتر است قبل از تشدید بیماری و ابتلا به بیماری های زمینه ای, با رعایت یک سری مسائل ساده برای کنترل بیماری دیابت اقدام کرد. روش های پایین نگه داشتن قند خون را با هم مرور می‌کنیم.

روش های پایین نگه داشتن قند خون

1- انجام فعالیت ورزشی روزانه

آیا می‌دانید کم تحرکی عامل ابتلا به دیابت نوع 2 می‌باشد؟ فعالیت ورزشی منظم موجب تحریک ماهیچه‌ها و در نتیجه تسهیل سوخت و ساز کالری می‌شود. که این امر مقدار اضافی قند خون را از بین می‌برد.
خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بیماران دیابتی 2 تا 4 برابر بیشتر است که فعالیت ورزشی منظم این روند را به میزان چشم گیری کاهش می‌دهد. فرد دیابتی حتما باید روزانه 30 دقیقه تمرینات جسمانی انجام دهد. شنا و یوگا بهترین گزینه ها برای این منظور است.

2- کنترل وزن استاندارد

تحقیقات نشان داده است که اضافه وزن نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع 2 دارد. بر اساس تحقیقی که روی 3000 شخص آمریکایی انجام گرفته است, مشخص شده است که کاهش وزن, دیابت را تا 50% کاهش می‌دهد. خوردن غذای کم و داشتن 6 وعده غذایی در روز موجب کنترل بهتر قندخون شده و انرژی مورد نیاز فرد را در طول روز تامین می‌کند. البته انجام فعالیت ورزشی روزانه در کنار رژیم غذایی مناسب وزن ایده آل را برای شما در پی خواهد داشت.

3- اضافه کردن دارچین به مواد غذایی

مطالعات نشان داده است که دارچین, قند خون را به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که قند خونشان بخوبی کنترل نمی‌شود, پایین می‌آورد. دارچین بر انسولین ( انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح می‌شود و مسئول کنترل قند خون است)  اثر می‌گذارد.
توصیه می‌شود که روزانه حدود 1 تا 6 گرم (یک دوم قاشق چایخوری تا یک قاشق غذاخوری) دارچین مصرف شود. البته مصرف روزانه یک عدد قرص عصاره دارچین بمدت 40 روز میتواند 25% چربی و قند خون را کاهش دهد.

4- خوردن غذاهایی که مقدار قند پایینی دارند

تغذیه از اهمیت خاصی در بیماران دیابتی محسوب می‌شود.تغذیه مناسب که شامل غذاهایی با مقدار پایین چربی و قند است.
از آنجایی که دیابت موجب ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است, پس بهتر است از روغن های خوب مانند روغن کلزا و روغن زیتون در برنامه غذایی گنجانده شود.

5- اضافه کردن سرکه به غذاهای حاوی کربوهیدرات فراوان

تحقیقات نشان می‌دهد که اضافه کردن سرکه به مواد غذایی غنی از کربوهیدرات (سیب زمینی – ماکارونی و …) باعث کاهش سطح قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 می‌شود. البته این مقدار سرکه تنها دو قاشق غذاخوری یعنی حدود سی میلی لیتر سرکه است.

گردآوری و بازنشر : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *