وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم

آسم “Asthma” یکی از بیماری‌های آلرژیک است که متاسفانه در سراسر جهان افراد زیادی به آن مبتلا هستند. نام آسم برگرفته از واژه یونانی ἅσθμα به معنی «آسما» یا نفس نفس زدن است. از رایج ترین های نشانه بیماری آسم سه گانه‌های معروف : خس خس سینهسرفه کردن و تنگی نفس هستند.

عادت تغذیه ای نامتعادل خود می تواند در فصول مختلف باعث بوجود آمدن علایمی مانند؛ عطسه زیاد، خارش چشم، تنگی تنفس، سوزش و خارش پوست و سایر علائم حساسیت شود.

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم
رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم

استفاده از برخی مکمل های تغذیه برای مبتلایان به بیماری آسم و آلرژی کمک نماید.

  • ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری‌ های حساسیت ‌زا در روده می ‌شود.
  • ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک می ‌کند.
  • ویتامین D3 می ‌تواند التهاب را کاهش دهد.
  • ویتامین C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی‌ های می‌ کاهد.

هر روز 1 عدد سیب بخورید

برای بهبود عملکرد ریه خود در رژیم غذایی بیماران آسمی حتما از سیب استفاده کنید. سیب و آب سیب حاوی فیتوکمیکال‌ها و مواد آنتی‌اکسیدانی است که عملکرد ریه را بهبود می‌بخشند.

برای پیشگیری از مشکلات آسم و آلرژی برای کودکان در دوران بارداری حتما در هر هفته 4 عدد سیب بخورید تا از ابتلای کودک به آسم و آلرژی پیشگیری کنید.

خواص سیر و پیاز برای بیماران آسمی

یکی از ترکیبات قدیمی برای درمان آسم استفاده از سیر و شیرگرم است که از بیمار در برابر حملات آسمی محافظت می‌کنند.

موسیر، تره‌فرنگی و پیازچه نیز در این گروه قرار دارند. علاوه بر مصرف زیاد این‌گونه از سبزیجات در پخت‌وپز، سیر و پیاز خواص بی‌شماری در حفظ سلامت دارند. آن‌ها می‌توانند از آسم جلوگیری و یا به درمان آن کمک کنند.

یکی از فواید پیاز ترکیبات ضد التهابی آن برای بیماران آسمی است که می‌تواند به درمان بیماری آسم کمک کند. به طور متوسط حاوی ۵۰ میلی‌گرم کوئرسیتین است. مصرف روزانه پیاز می تواند شدت حملات آسمی را کاهش دهد.

نکته : اگر دچار ناراحتی معده هستید خوردن پیاز باعث ایجاد نفخ می‌شود.

از فواید بیشمار سیر نمی‌توان گذشت تا جاییکه در فلسفه چینی‌های باستان سیر جایگاه ویژه‌ای دارد و در درمان‌های گیاهی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. سیر به خاطر طبیعت گرم خود یک سبزی مناسب برای درمان آسم و آلرژی به شمار می‌آید.

در هندوستان و نظام پزشکی آنها سیر که با شیر جوشیده شده است نقش ویژه‌ای دارد. خوردن سیر با سرکه سیب و عسل تاثیر بیشتری برای مبتلایان به آسم دارد. از فواید این ترکیب رقیق شدن مواد مخاط موجود در دستگاه تنفسی می شود و در نتیجه کاهش گرفتگی مجاری تنفسی و ریه می شود. برای تهیه این ترکیب می توانید هر روز صبح 2 حبه سیر را با یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سرکه ترکیب کرده و قبل از صبحانه میل کنید.

نکته : اگر به مارچوبه حساسیت دارید احتمال می رود با خوردن سیر و پیاز نیز دچار آلرژی شوید پس بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
سبزیجات میوه‌ای

به مدت 7 سال و بر روی 460 دانش آموز و کودک تحقیقاتی از سوی دانشمندان اسپانیایی انجام شدکه نشان می دهد بچه هایی که بیش از 35 گرم سبزیجات میوه‌ای مصرف می‌کنند، بسیار کمتر علایم و نشانه‌های آسم و آلرژی را از خود بروز می‌دهند. سبزیجات میوه‌ای شامل کدو سبز، لوبیا سبز، گوجه، بادمجان و خیار می‌شود.

ماهی و روغن ماهی

همان گروه از دانشمندان بعد از تحقیقات گسترده دریافتند که مصرف ماهی تأثیر زیادی در کاهش ابتلا به آسم و آلرژی دارد. بر اساس این تحقیقات، کودکانی که هر روز دست کم حدود ۶۰ گرم ماهی مصرف می‌کنند، کمتر دچار آلرژی و آسم می‌شوند. اگر کودکتان و یا حتی خودتان نمی‌توانید ماهی بخورید، لااقل از مکمل روغن ماهی استفاده کنید. روغن ماهی سرشار از امگا ۳ است، امگا ۳ به دلیل خواص ضدالتهابی و مهار واکنش‌های التهابی باعث بهبود عملکرد دستگاه تنفسی می‌شود.

کاهش مصرف نمک

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف نمک نه تنها سلامت قلب را به خطر می‌اندازد، بلکه باعث تشدید علائم آسم نیز می‌شود؛ بنابراین کنترل و مدیریت مصرف نمک باعث کنترل علائم آسم و آلرژی می‌گردد. دانشمندان به مردم توصیه می‌کنند که از مصرف غذاهای بسته‌بندی و فرآوری شده بپرهیزند.

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم
رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم

کمبود منیزیم در بدن : غلات, حبوبات, سبزیجات برگ تیره, ماهی و گوشت قرمز بهترین منابع منیزیم هستند که می تواند از اسپاسم ماهیچه‌ها جلوگیری یا آن را متوقف کرده.

کمبود ویتامین C : میوه‌های تازه یکی از بهترین منابع تامین ویتامین c در بدن هستند. از فواید ویتامین c این‌است که می‌تواند بعنوان یک آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب قوی عمل کند.

کمبود ویتامین B6 : گاها مصرف داروهای بیماری آسم با جذب ویتامین ب 6 ایجاد تداخل می‌کند. وجود ویتامین B6 می‌تواند از بروز حمله‌های قلبی جلوگیری به عمل آورد. از منابع مهم ویتامین B6 می‌توان به سیب زمینی, غلات صبحانه, نان, گوشت قرمز, ماهی, تخم مرغ, انواع لوبیاهای پخته, موز, مغزها و دانه‌ها خصوصا مغز آفتابگردان نام برد.

کمبود سلنیوم در بدن : جگر, قلوه، نان تهیه شده از آرد کامل, ماهی خال‌خالی, سبوس‌ها, ماهی‌تن, جوانه گندم, پیاز, گوجه‌فرنگی, کرم بروکلی و مغزهای برزیلی (بادام برزیلی یا جوز برزیلی) بهترین منابع سلنیوم هستند که کمبود آن در بدن خطر ابتلا به آسم را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. این آنتی اکسیدان از تخریب سلول‌ها, آسیب دیدن کرموزم‌ها و بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

کمبود ویتامین B12 : اگر به مقدار زیاد دریافت شود می ‌تواند واکنش های مربوط به بیماری آسم را در کسانی که به مواد غذایی حاوی سولفیت ها حساسیت دارند، کاهش دهد. از منابع ویتامین B12 : تمام غذاهای حیوانی مثل گوشت، شیر، فرآورده‌‌های لبنی، ماهی، تخم مرغ و همچنین غذاهای غنی شده با این ویتامین مثل غلات صبحانه، عصاره ی مخمر و بعضی از جلبک ها مثل جلبک دریایی.

اگر شما به مدت طولانی از کورتون ها(قرص های استروئیدی) برای کنترل آسم استفاده می‌ کنید، به منظور پیشگیری از اثرات جانبی این داروها، مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک(سدیم) را محدود کنید و همچنین مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهید. کورتون ها باعث نگهداری نمک در بدن شده و چربی خون را بالا می ‌برند.

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسم

اسیدهای چرب ضروری فعالیت ضد التهابی و آنتی هیستامینی طبیعی دارند که برای بهبود بیماری آسم مفیداند. ترکیبات این نوع اسید ها؛ فیتوکمیکال ها، بیوفلاونوئیدها و یا اسیدهای چرب ضروری هستند. این نوع اسیدهای چرب را می توان در مواد خوراکی زیر بدست آورد :

  • گوشت، مرغ و ماهی کم چرب استفاده کنید.
  • به جای استفاده از نان سفید از نان‌های تهیه شده از غلات سبوس ‌دار استفاده کنید.
  • انواع سیب‌ها و پیازهای قرمز رنگ
  • انواع توت‌ها و میوه‌‌های رنگی که حاوی ترکیبات بیوفلاونوئید هستند.
  • گردو به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری امگا 3

بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مزمن مثل آسم هنگامی که معده ی آن ها پر است احساس تنگی نفس می‌‌کنند. این به این دلیل است که زمانی که معده پر است دیافراگم نمی‌‌تواند به خوبی کار خود را انجام دهد. بنابراین از وعده‌های غذایی کم حجم ولی متعدد استفاده کنید تا هم دچار تنگی نفس و هم دچار ریفلاکس (برگشت اسید معده)‌ که در بسیاری از مبتلایان شایع است، نشوید.

دریافت زیاد ویتامین B12 می تواند واکنش های مربوط به بیماری آسم را در کسانی که به مواد غذایی حاوی سولفیت ها
حساسیت دارند، کاهش دهد.

افزودنی‌های غذایی

برخی از واکنش های مربوط به بیماری آسم به افزودنی‌های غذایی مثل سولفیت ها، تارترازین(نوعی رنگ زرد افزودنی)، بنزوات سدیم و سالیسیلات های طبیعی(ترکیبات شبیه آسپیرین که در بسیاری از غذاها یافت می‌ شود) مربوط است. یک پزشک یا متخصص آلرژی می ‌تواند به شما کمک کند که به کدام یک از مواد بالا حساسیت دارید.

رژیم غذایی برای مبتلایان به آسمرژیم غذایی مناسب برای آسمی هاغذاهای مفید برای بیماران آسمیتوصیه های مفید طب سنتی برای مبتلایان به آسمرژیم غذایی در کودکان مبتلا به آسمغذاهایی که بیماران آسمی نباید بخورندرژيم غذايی ضد آسمبهبود علائم آسم با تغذیه مناسبچه چیزهایی برای آسم خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *