وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

توصیه هایی برای افراد سرد مزاج

سرد مزاج | جلوگیری از آبریزش بینی و سینوزیت

توصیه هایی برای افراد سرد مزاج

بسیاری از آدم ها وجود دارند که داری طبع گرم یا سرد هستند. یعنی کسانی تحمل سرما و کسانی تحمل گرما را ندارند. با شروع فصل زمستان یا بهار بسیاری از افراد سرد مزاج تحمل سرما و هوای مرطوب را ندارند, و در این فصل ها انواع بیماری های شایعه در فصل زمستان و بهار را تجربه می کنند.

افراد سرد مزاج مجبورند مدام از لباس های گرم استفاده کنند و با رژیم خوراکی مناسب برای نوع مزاجشان فصل‌ها را بدون بیماری‌های شایعه فصل زمستان پشت سر بگذارند.

توصیه برای کسانی که سرد مزاج هستند

افراد سرد مزاج چه بخورند ؟کله پاچه نخورید !

یکی از روش هایی که با کمک آن می توان حرارت درونی بدن را افزایش داد و به ایجاد اعتدال در طبع بدن پرداخت گنجاندن خوراکی ها و غذاهایی با طبع گرم در برنامه و رژیم غذایی روزانه است. مصرف خوراکی های با طبع گرم برای مردان و زنانی که مزاج سرد و تر دارند یا مزاج آنها بلغمی است بسیار ضروری است چرا که این شیوه به آنها کمک می کند تا علاوه بر کنترل مزاج عوارض و بیماری های ناشی از فصل های سرد سال را نیز کنترل کنند. در بسیاری از متون طب سنتی اشاره شده گنجاندن گوشت گوسفند به برنامه غذایی روزانه به ویژه تهیه کباب از گوشت گوسفند که روی حرارت مستقیم و اندک ذغال کبابی شده باشد بهترین انتخاب است.

مصرف این کباب نه تنها به تولید انرژی و حرارت درونی بدن کمک می کند بلکه می تواند مانع از ابتلا به برخی از عوارض فصل های سرد مانند دردهای مفصلی شود. این در حالی است که بسیاری از مردم تصور می کنند مصرف کله پاچه می تواند در روزهای زمستان به افزایش حرارت درونی کمک کند در حالی که کله پاچه به دلیل طبع سرد و مرطوبی که دارد برای افراد بلغمی مزاج به ویژه در زمستان نامناسب است.

گیاهی مناسب برای احساس طبع گرم

یکی دیگر از روش هایی که با کمک آن می توانید مزاج سرد و تر خود را معتدل کنید گنجاندن پودر گیاهان معطر با طبع گرم مانند زنجبیل، دارچین و زیره در برنامه غذایی است.

این شیوه نه تنها در طب سنتی ایران بلکه در شیوه های درمانی طب سنتی هند نیز از جمله ساده ترین و موثرترین روش ها برای تقویت بدن افراد سردمزاج در پاییز و زمستان محسوب می شود. البته مصرف خوراکی این ادویه ها در کنار استفاده موضعی از روغن تهیه شده از این گیاهان مانند روغن دارچین و زیره یا رایحه درمانی با اسانس ها و عصاره گیاهانی که مزاج گرم دارند مانند اسانس گل نرگس یا دارچین به کنترل سردی و تری بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر هوای سرد و بارانی پاییز و زمستان کمک می کند.

جلوگیری و درمان سینوزیت و آبریزش بینی

اکثر مردان و زنانی که مزاج سرد و تر دارند با شروع شدن نخستین روزهای پاییز با آبریزش بینی و چشم، زکام و حتی درد سینوس ها مواجه می شوند؛ عوارضی که غالبا تا پایان زمستان آنها را همراهی کرده و زندگی را در ۶ ماهه دوم سال برای شان سخت و دشوار می کند. به گفته درمانگران طب سنتی برای این گروه راه چاره ای ساده و بسیار موثر وجود دارد و آن استفاده از بخور ۶ گیاه است.

برای تهیه این بخور کافی است یک قاشق چای خوری از گیاهان خشک شده اسطوخودوس، مرزنجوش، آویشن، تخم گشنیز، پونه و نعناع را با هم خوب هم بزنید و سپس این مخلوط را درون ۳ تا ۴ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و بخار از آن ساطع شود.

از بخار تهیه شده از این گیاهان استنشاق کنید و اجازه دهید این بخار در فضای اتاق و خانه تان بپیچد. در نهایت می توانید جوشانده به دست آمده از این گیاهان را صاف کرده و یک فنجان از آن را میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاه 

گیاه اکیناسهConeflower” یک گیاه دارویی است که استفاده آن در آمریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرما خوردگی فروخته می‌شود. این گیاه برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سینوس‌ها، حنجره و گلوست که ضمن درمان این موارد موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

اکیناسه اگرچه گیاهی است که اصالت ایرانی ندارد اما فرآورده‌های آن به وفور در کشور دیده می‌شود. درمانگران و متخصصان طب سنتی تجویز قرص‌های اکیناسه را تا روزی ۳ بار برای بیماران شان تجویز می‌کنند. باید توجه داشت این گیاه دارویی باید حتما تحت نظر پزشک و با دستور او مصرف شود چراکه در مواردی منع مصرف این دارو به بیمار توصیه می‌شود.

پرهیزهای خوراکی که باید جدی بگیرید !

درمانگران طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های شایع در فصل های سرد به افراد سردمزاج توصیه های زیر را گوشزد می کنند: اگر طبع سرد و تر دارید مصرف شیر و دوغ و دیگر محصولات لبنی به ویژه محصولاتی که از گاو تهیه می شود را در زمستان محدود کنید. در روزهای پاییز و زمستان هرگز بیش از ۱۵ دقیقه در حمام وقت صرف نکنید. فضای حمام سرد و مرطوب است و این برای افرادی که طبع شان سرد و تر است، مناسب نیست. مصرف خوراکی ها و غذاهای چرب را در برنامه غذایی تان محدود کنید. اگر با مشاوره با متخصص طب سنتی به این نتیجه رسیدید که مزاج سرد و تر یا بلغمی دارید در زمستان از سونا استفاده نکنید و در این مورد از متخصص تان مشورت بگیرید. بهتر است در زمستان کمتر از میوه ها مصرف کنید. به طور طبیعی نیز در فصل زمستان تنوع میوه کمتری در مقایسه با فصل های دیگر سال داریم. سعی کنید از غذاهای زودهضم و سبک در فصل زمستان بیشتر در وعده های غذایی خود بهره ببرید.

معجزه طب سنتی ایرانی

در طب سنتی ایران برای تقویت سیستم ایمنی دستگاه تنفس، گیاهان دارویی خاصی معین شده که استفاده از آنها در بخورهای خانگی برای کنترل و پیشگیری از ریزش لایه سلولی مخاط تنفسی بسیار مفید است. گیاه آویشن یکی از بهترین این گیاهان است که در ایران نیز به وفور یافت می شود. بخور این گیاه علاوه بر آنکه به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام کمک می کند به دلیل خواص آنتی باکتریایی خود منجر به پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی دستگاه تنفس و سینوزیت نیز می شود. برای تهیه این بخور کافی است ۳ تا ۴ قاشق از برگ های خشک شده آویشن را درون آب جوش بریزید و از بخار آن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های شایع فصل پاییز استفاده کنید.

شما حتی می توانید این بخور را آماده کرده و آن را در محیط خانه یا کار خود قرار دهید تا فضای خانه را مرطوب کند. این گیاه از جمله گیاهان دارویی است که برای درمان ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی بسیار موثر است. آویشن به این دلیل که دارای اثرات ضدمیکروبی و خلط آوری است و ترشحات دستگاه تنفس را زیاد می کند از جمله گیاهان مهم در درمان بیماری های ناحیه تنفسی است. علاوه بر این، آویشن به دلیل ویژگی هایی که دارد موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. درمانگران طب سنتی عموما این گیاه را به تنهایی یا در ترکیب با دیگر گیاهان دارویی به بیماران توصیه می کنند.

سیمرغ

سرد مزاج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *