وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

طرز تهیه آب دوغ خیار | روش اول

ab dugh khiar
طرز تهیه آب دوغ خیار

آب دوغ خیار یک غذای سریع، فوق العاده خوشمزه و بسیار مفید 100 درصد ایرانی است که خصوصا در فصل گرما خوردن آن خیلی خیلی می چسبد. این غذا فواید بسیار زیادی برای سیستم گوارشی بدن دارد. امروز تصمیم گرفته ایم طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار برای ۴ نفر

  • ماست گلدن یا ماست سون یا پروبیوتیک ۴ لیوان
  • خیار خرد شده نگینی یا رنده شده درشت ۴ لیوان
  • کشمش 5 قاشق غذاخوری
  • پیازچه خرد شده 5 عدد
  • گردو کوبیده ۱۰ عدد
  • سبریجات معطر شامل نعناع، ریحان، ترخون، مرزه خرد شده 150 گرم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • آب خنک 1 لیوان
  • یخ 5 قطعه کوچک

طرز تهیه آب دوغ خیار

ابتدا خیار و تمامی سبزیجات معطر را در کاسه ای بزرگ با هم مخلوط کنید. به آنها نمک و فلفل، گردو، کشمش و ماست و پیازچه را نیز افزوده و با آب خنک به غلظت یک سوپ رقیق، البته از نوع سرد، برسانید. در هنگام سرو نیز چند قطعه یخ در آب دوغ خیارتان انداخته و در صورت تمایل، آن را با کمی نان خشک خرد شده میل کنید. بنا به سلیقه میتوانید مقدار کشمش را کمی بیشتر کنید و تزئینات مورد دلخواه خود را نیز بر روی ظرف آب دوغ خیار به کار ببندید.

نکته های مهم در تهیه آب دوغ خیار

به جای کشمش پلویی می توانید از انگور یاقوتی نیز استفاده کنید.
بهتر است گردوی خرد شده را چند ساعتی در آب سرد خیس کنید.
به جای آب می توانید شیر اضافه کنید. میزان آب بدلخواه است می توانید کم یا زیاد کنید.

فواید آب دوغ خیار

وقتی هوا گرم می‌ شود خوردن غذاهای ساده و سبک حاضری هم دلچسب‌ تر می‌ شود.
نان و پنیر و هندوانه، نان و پنیر و انگور، آب دوغ خیار، ماست و خیار و… از غذاهایی است که به حرارت طبخ نیازی ندارد، طبع خنکی دارد، زود حاضر می‌ شود و خیلی از خانواده‌ ها در وعده شام که باید غذای ساده‌ تری بخورند از آن استفاده می‌ کنند.
این غذای سالم خودمانی، نه عوارض گوارشی دارد، نه ضرری به قلب می‌ رساند و نه در میانه شب نفس ما را در سینه حبس می‌ کند.
تازه حسن دیگری هم دارد و آن این که بعد از یک خواب شیرین شبانه، صبح گرسنه از خواب بلند می‌ شویم و با اشتها به دور همان سفره پر مهر می‌ نشینیم. بنابراین برای آن که از مزیت‌ های یک غذای سبک حاضری بیشترین نفع را ببرید به شما آب دوغ خیار را پیشنهاد می‌ کنیم.
آب دوغ خیار غذایی ساده، سالم و سبک است که براحتی هضم می‌ شود و به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌ کند و از خستگی و رخوت ناشی از گرمی هوا می‌ کاهد.
به موجب آن که در تهیه این غذای حاضری مواد مغذی متعددی به کار رفته در وعده ناهار یا شام می‌ت واند انرژی از دست رفته شما را تامین می‌ کند.
این غذا از ترکیب ماست یا دوغ، خیار رنده شده، گردو و کشمش، انواعی از سبزی‌های تازه همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچه به همراه یخ و نان تهیه می‌ شود. البته برخی خانواده‌ ها از خامه نیز در این غذا استفاده می‌ کنند.
این غذا به علت داشتن ماست، تامین‌ کننده کلسیم و پروتئین بدن است و به دلیل دارا بودن منیزیم، مصرف آن در وعده شام می‌ تواند به رفع بی‌ خوابی‌ های شبانه کمک کند. افراد با فشار خون بالا یا افرادی که طبع گرم و کبد تنبلی دارند بهتر است در این غذا از ماست یا دوغ ترش استفاده کنند. همچنین خیار این غذا، خنک‌ کننده است و شدید ترین عطش‌ ها را فرو می‌ نشاند.
کشمش و گردوی آن بهترین گزینه برای مزه‌ دار کردن این غذاست و داروی رشد هوشی کودکان و نیرو دهنده سالمندان است.
سبزی‌ های به کار رفته در آن همچون نعنا باد شکن، ریحان آرامبخش و مسکن و ترخون اشتها آور و مقوی اعصاب است و چون فیبر فراوانی دارد، ملین است و به رفع یبوست و التیام هموروئید (بواسیر) کمک می‌ کند.
بهتر است این غذا را در ظروف سفالی لعاب‌ دار (سرامیکی) تهیه کرده و با نعنا و شوید و گلبرگ‌ های خشک‌ شده گل‌ محمدی تزیین کنید.

منبع : cafemix.ir

بازنشر » berroz.com

طرز تهیه آب دوغ خیار | روش اول ,طرز تهیه آبدوغ خیار , روش درست کردن آب دوغ خیار , انواع آبدوغ خیار , فواید ابدوغ خیار

2 پاسخ

  1. سلاااااااااااااااممممممم 🙂
    خوبین پسرعمه و اسما ژونم؟
    خسته نباشین 🙂
    نکته قابل ذکر: ینی الان ما خیار و ماست بلد نیستیم درست کنیم واقعااااااا؟؟؟؟نه واقعا من توضیح میخوام از هردوی عزیزان مهربان عزیز خخخخخخخخخ!!
    من چقد بگم سایتتون خوبه عالیه 200000؟!!:)
    اها راستی یه سوال پسرعمه یا اسما ژونم : چجوری میشه خودت لینک بسازی ؟ مثلا چیکار میکنین که وقتی رو منبع یا هر نوشته ی دیگه کلیک میکنی میره همون ادرس ؟؟!
    موچکـــــــــــــــــــرم همچنان :)))))

    1. سلام بهارک جان 😀
      فدات قربونت.تو خوبی؟ خوش میگذره؟ خوب ببین خیار ماست خودمون اینجوریه : خیار + ماست = خیار ماست 😀 ولی اینجا نقش خیار و ماست خیلی کمرنگه:D
      برای قرار دادن لینک به روش کد زیر عمل کن :
      متن.
      یعنی بجای لینک, لینکی که میخوای قرار بدی رو اینجا قرار بده و بجای متن, متنی که قراره روش لینک بذاری رو بنویس*
      در بیشتر سایتها این روش عمل میکنه و در بعضی سایتها این قابلیت غیرفعاله.
      موفق باشی بهارک جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *