وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

طرز پخت برنج کته | چگونه برنج کته را بصورت آبکش دان در آوریم؟

طرز پخت برنج کته

طرز پخت برنج کته | آموزش پخت برنج کته

برنج کته در ایران مانند کشورهایی همچون چین – ژاپن – کره – هند – اندونزی و … فراگیر نیست اما اکثر خانواده های ایرانی کته هم درست می کنند. خیلی ها هم امکان داره که بیشتر اوقات برنج را بصورت کته درست کنند.

طرز پخت برنج کته

ما ایرانی ها از برنجی که دانه دانه باشد بیشتر لذت میبریم. در نتیجه از آبکش کردن برنج خوشمان می آید. اما می شود برنج کته را هم بصورت دان درآورد. برنج کته را اگر بر اساس اصولی که در این مقاله گفته می شود، درست نمایید به هم نمی چسبد و قشنگ دان می شود. هم ظاهر زیبایی خواهد داشت و هم مفید است. در این مقاله طرز پخت برنج کته را به شما آموزش می دهیم.

طرز پخت برنج کته

خدمت شما عرض می کنیم که اگر طرز پخت برنج کته را به خوبی یاد بگیرید، درست کردن استامبولی پلو، لوبیا پلو و تمام برنج های قاطی و ترکیبی را می توانید به بهترین شکل و بصورت دانه دانه درست کنید.

این که بدانید دمای برنجتون چقدر باشد یا چقدر برنج نرم شود یا چقدر برنج آبدار باشد، اصولی است که اگر به خوبی یاد بگیرید درست کردن یک کته خوب و عالی، همچنین تمام برنج های ترکیبی و قاطی، راحت و آسان خواهد بود.

طرز پخت برنج کته

در اینجا روش پخت برنج کته را به شما نشان می دهیم. برنج را حتما دو بار بشویید. به هیچ بسته بندی برنجی اطمینان نکنید و حتما برنج را دو بار بشویید. برای برنج کته از آب داغ استفاده نکنید. آب ولرم مناسب ترین آب برای خیساندن برنج هست. حدود یک ربع اجازه دهید برنج درون آب ولرم بماند تا لعاب خود را رها کند. سپس آب برنج را خالی کنید. یک بار دیگر هم روی برنج آب بگیرید و خالی کنید. دلیلش این است که لعاب برنج را بگیرید. چیزی که موجب می شود برنج در حالت کته، دانه دانه نشود همین لعاب و چسبندگی لعابی است که دارد.

نکته : همیشه سعی کنید آبی که روی برنج می ریزید تا خیس بخورد، سطح برنج را بپوشاند. برنج آب را بخود جذب می کند و پف کرده و لعاب می اندازد. اگر برنج از سطح آب بیرون باشد، خرد می شود.

مطالعه نمایید :

طرز پخت ذرت یا بلال

حالا سوالی که خیلی ها می پرسند این است که برای برنج کته چه مقدار آب باید اضافه کنیم؟

خیلی ها عقیده دارند که اگر مثلا 4 پیمانه برنج داریم، با همان پیمانه پنج تا آب بریزیم. اما این آنچنان درست نیست. طرز تهیه برنج کته به این صورت هست که روی برنج باید به میزان یک بند انگشت آب ریخته شود. اگر برنج می خواهید برنج شما نرم تر دربیاد، یک بند و نیم آب بریزید. زمانی که آب را روی برنج می ریزید، قابلمه را تکان دهید تا سطح برنج صاف و یکدست شود و سپس اندازه بزنید به این صورت که سر انگشت شما باید روی سطح برنج قرار گیرد، نه داخل برنج.

یک بند انگشت روی برنج آب بریزید

برای چهار پیمانه برنج، حدود یک قاشق چایخوری نمک اضافه نمایید. اگر هم مایل بودید می توانید کمی بیشتر اضافه نمایید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب برنج جوش بیاد. می توانید درون برنج مقداری روغن اضافه نمایید که این روغن موجب می شود که برنج بهتر قل بخورد و به هم نچسبد و در زمانی که قصد دارید برنج آبکش درست کنید، کمک می کند که لعاب برنج راحت تر از روی برنج شسته شود.

یک قاشق چایخوری نمک داخل برنج بریزید

زمانی که برنج را روی حرارت قرار می دهید، برای چهار پیمانه برنج، حدود دو قاشق غذاخوری سر پر، روغن اضافه نمایید. آب برنج که قل خورد و تمام شد. درب قابلمه را باید بگذارید تا آب برنج قل بخورد. تند و تند به برنج نگاه کنید تا آب برنج زیاد خشک نشود. زمانی که آب برنج دیگر روی سطح برنج نبود و درون برنج حفره حفره شد، یعنی زمانی است که باید دم کن را روی قابلمه بگذارید و حرارت را کم نمایید.

آب برنج که خشک میشود، روی برنج حفره حفره می شود

نکته : زمانی که می خواهید دم کن را قرار بدهید، برنج داخل قابلمه را قشنگ وسط جمع کنید و بصورت کپه دربیارین. با قاشق چند سوراخ درون برنج ایجاد کنید و بگذارید تا دم بکشد.

برنج را داخل قابلمه کپه کنید

بعد از حدود بیست دقیقه برنج شما دم می کشد و در پایان اگر مایل بودید که برنج چرب تری داشته باشید (البته ما توصیه می کنیم که بخاطر سلامتی بدنتان کم نمک و کم روغن باشد) می توانید مقداری روغن به برنج اضافه نمایید.

با تشکر از جناب جواد جوادی

مطالعه نمایید : 

آموزش پخت خوراک مرغ مجلسی

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *