وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

علایم بالا بودن قند خون | دیابت

علایم بالا بودن قند خون

علایم بالا بودن قند خون

بیماری قند یا دیابت یک اختلال در سوخت و ساز بدن است. در بیماری دیابت بدن توانایی تولید انسولین را از دست می‌دهد و یا اینکه بدن در برابر تولید انسولین مقاوم شده و بدن نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.

کار اصلی انسولین پایین آوردن قند خون است.

انواع دیابت

دیابت در دو نوع است

دیابت نوع یک : در دیابت نوع یک تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.

دیابت نوع دو : در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

در این مطلب علائم بیماری قند خون را مرور می‌کنیم.

علایم بالا بودن قند خون

1- تمایل به خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن یک وعده ی غذایی سنگین

خوابیدن بعد از خوردن غذای سنگین یک پاسخ طبیعی به افزایش فلاکس کربوهیدرات‌هاست. در رژیمی که حاوی مقدار زیادی از قندهای ساده مانند نوشیدنی های شیرین, شکر و آرد سفید باشد (مخصوصا زمانی که در حجم زیاد و در یک وعده مصرف شود) این حالت را تشدید می‌کند.

را ه حل : شنبلیله استفاده کنید. این گیاه با کمک به متابولیسم کربوهیدرات‌ها موجب تنظیم میزان قند خون بعد از مصرف غذا می‌شود. شنبلیله فیبر خاصی دارد که موجب کاهش مقدار چربی جذب شده و نیز کند کردن جذب قند از روده می‌شود.

2- میل شدید در مصرف کربوهیدرات

آیا میل شدید به خوردن اسنک یا چیپس دارید؟ قندهای ساده چون آرد سفید و شکر سریع شکسته شده و مقادیر زیادی انرژی تولید می‌کنند. بعد از افزایش انرژی, افت شدید قند خون مشاهده می‌شود و موجب خستگی مجدد می‌شود. پس قبل از متوجه شدن این موضوع, مجددا به دنبال خوردن خوراکی های دیگر چون سودا, بیسکوییت, چیپس و شکلات بعدی می‌روید.

راه حل : مصرف کروم به این افراد کمک می‌کند. وقتی که قند خون شما پایین است, اشتهای شما برای مصرف نشاسته و قند بیشتر می‌شود. مصرف کروم قند خون را تثبیت می‌کند و اشتها به خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات را از بین می‌برد.

3- داشتن اضافه وزن و ناتوانی در کاهش وزن اضافه

اضافه وزن مشکل اکثر افراد مبتلا به دیابت است. دکتر Beth Reardon از دانشگاه Duke می گوید : در زمان کاهش شدید وزن با وجود تلاش بسیار زیاد, پیام‌های ناهماهنگ به سلول‌های بدن می‌رسد. به این دلیل که گلوکز مورد نیاز سلول از طریق جایگاه رسپتور انسولین بر روی سطح سلول, جذب نمی‌شود محرومیت غذایی (سوخت) به سراغ سلول می‌آید. پس سلول در زمان روبرو شدن با کمبود سوخت به شدت از منبع ذخیره ای خود که همان منبع چربی است محافظت می‌کند.

راه حل : گیاه شاخ قوچ یا Gymnema Sylvestre یا Gurmar سلاح خوبی برای پیشگیری از چاقی است. زیرا از طریق کند نمودن جذب گلوکز و افزایش حساسیت انسولین, قادر به تنظیم قند خون است. وقتی که مقدار قند خون در حد طبیعی خود حفظ شود, گرسنگی هم مهار می‌شود.

4- شباهت فرم بدن به شکل سیب تا گلابی

اضافه وزن خطر بالا رفتن قند خون را افزایش می‌دهد. اما این اضافه وزن در ناحیه میانی بدن, همراه با مقاومت به انسولین و ایجاد دیابت است. مرز خطر افزایش دور کمر در زنان بیش از 89 سانتی‌متر و در مردان بیش از 102 سانتی‌متر است.

راه حل : مصرف ذارچین بشدت مهم و ضروری است برای افرادی که با اضافه وزن یا عدم تعادل قند خون و جمع شدن چربی در ناحیه معده و قسمت میانی بدن روبرو هستند. انسولین یک هورمون ذخیره چربی محسوب می‌شود و دارچین در زمانی که انسولین کمتر در بدن تولید می‌شود, مقدار قند خون را در حد طبیعی نگه می‌دارد.

5- فشار خون بالا

افزایش فشار خون علل زیادی دارد. اما مقاومت به  انسولین علت شایع آن است. به ویژه وقتی که با اضافه وزن با اضافه‌وزن (به خصوص در ناحیه ی میانی) خستگی و سایر دلایل پزشکی (افزایش کلسترول و تری گلیسرید ) باشد. چنانچه فشار خون برابر یا بیشتر از 85/130 میلی متر جیوه باشد، کلسترول خوب یا HDL برای مردان کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر و برای زنان کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد و تری‌گلسیرید بیش از 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد در منطقه ی خطر واقع می‌شود.

راه حل : زغال اخته ، مصرف زغال اخته سبب بهبود کشش و انبساط عروق خونی و بهبود فشار خون از طریق افزایش جریان خون می شود. به یاد داشته باشید که افزایش قندخون سبب چسبنده تر شدن سلولهای خونی شده و کار قلب برای پمپ کردن این خون چسبنده به تمام بدن را سخت تر کند.

هشدار : دیابت به سرعت به مرحله ی اپیدمی رسیده است . آمار جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که حدود 366 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند تنها در آمریکا میزان مبتلایان به دیابت نوع 2 از سال 1997 ، نود درصد افزایش یافته است. این بیماری خاموش ممکن است برای سال‌ها تشخیص داده نشود. برای اطمینان سالانه قندخون خود را چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *