وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

فلافل بخوریم یا نه ؟ | Falafel

Falafel
فلافل بخوریم یا نه ؟ | Falafel

فلافل از غذاهای لذیذ لبنانی است و نام آن از جمع کلمه عربی فلفل به دست می‌آید، چون چاشنی اصلی آن فلفل است. همین طعم تند و تیزش موجب شده عرب‌ها و مردمان خونگرم مناطق جنوبی کشورمان از طرفداران اصلی آن باشند.

فلافل بیشتر در قالب ساندویچ مصرف و با انواع ترشی یا کلم شور اشتهابرانگیزتر می‌شود. البته جعفری و پیاز خرد شده با خیار شور و گوجه‌فرنگی یا برگ کاهو نیز از دیگر ترکیباتی است که می‌تواند جایگزین ترشی شود.

فلافل چند نوع دارد، ولی اصلی‌‌ترین آن با نخود، آب، آرد سوخاری، نشاسته، آرد گندم، پیاز، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. البته در برخی مناطق یا کشورها فلافل را با ماش، عدس، باقلا، سیب‌‌زمینی و دیگر ترکیبات درست می‌کنند. از آنجا که نخود عمده‌ترین جزء به کار رفته در فلافل و نفاخ است، بهتر است آن را از چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید.

برای هضم بهتر این غذا می‌توانید از زیره کمک بگیرید. با وجود آن‌که نخود کلسترول خون را کاهش می‌دهد و نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می‌کند و ملین خوبی است، اما قبول کنید که خواص نخود در فلافل کمرنگ می‌شود، چراکه فلافل باید مدتی در روغن عمیق غوطه‌ور باشد تا بخوبی طبخ شود، در نتیجه میزان زیادی روغن جذب آرد، نشاسته و آرد سوخاری آن می‌شود و خود می‌تواند افزایش‌دهنده چربی خون باشد و برشته شدن آن هم از فیبری و ملین بودن نخود می‌کاهد.

از طرفی این غذا به سبب نشاسته و روغن زیاد برای افراد دیابتی محدودیت مصرف دارد، البته نخود به دلیل داشتن پروتئین، روی، فولات، منیزیم، فسفر، پتاسیم و کلسیم تا حدودی می‌تواند موجب افزایش ارزش تغذیه‌ای فلافل شود. خوب است بدانید در ۱۰۰ گرم فلافل حدود ۳۵۰ کالری انرژی نهفته است و به ازای مصرف هر کف دست نان با آن ۸۰ کالری دیگر نیز به انرژی آن افزوده خواهد شد.

این را هم بدانید برخی فروشندگان برای پف کردن و حجیم شدن فلافل از جوش شیرین یا بیکینگ‌پودر استفاده می‌کنند که در صورت افزایش مصرف باعث ایجاد کم‌خونی در مصرف‌کننده بخصوص کودکان و نوجوانان در حال رشد می‌شود و از طرفی سوزش سردل و ترش کردن از دیگرعوارض آن است.

هر فلافلی را نخورید

فلافلی که در بیشتر اغذیه‌فروشی‌ها تهیه و عرضه می‌شود از نظر کیفیت پایین روغن‌ها، سرد و گرم کردن مجدد محصول، ماندگاری فلافل آماده پشت ویترین شیشه‌ای در معرض آلودگی و نور خورشید، کاهو یا گوجه‌فرنگی نشسته و خیارشورهای کپک زده به کار رفته در ساندویچ و دست آلوده کارگران اغلب غیربهداشتی است و در نتیجه بهتر است این غذا را در منزل تهیه کرده یا انواع کارخانه‌ای آن که نیمه‌آماده به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده است انتخاب کنید و این را بدانید که نشت چربی یا نفوذ رطوبت در ظروف بسته‌بندی، بافت خمیری یا ذرات سوخته روی فلافل یا طعم نامطلوب روغن سوخته نشان‌دهنده کیفیت پایین محصول است.

فاخره بهبهانی / جام​جم

بازنشر » berroz.com

غذاهای لذیذ لبنانی | افراد دیابتی | مضرات فلافل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *