وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

مراقب سلامت دندان عقل | wisdom teeth

wisdom_teeth_symptoms_guelph
مراقب سلامت دندان عقل | wisdom teeth

یک جراح دندانپزشک گفت: دندان عقل را نباید به حال خود رها کرد بلکه تنها با یک عکس رادیوگرافی می توان از وضعیت آن آگاه شد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهرداد سماعی گفت: دندان عقل نیز مانند دندان های دیگر است و از لحاظ کارکرد با آنها متفاوت نیست. در زندگی انسان های اولیه در هر ردیف چهار دندان آسیای بزرگ وجود داشته که با تغییر رژیم های غذایی مردم، این دندان ها تحلیل رفته و در حال حاضر سه دندان آسیای بزرگ وجود دارد.

وی گفت: تحلیل رفتن دندان ها همچنان ‌ادامه دارد و به مرور از دندان های آسیا کاسته می شود. البته این تحلیل در همه افراد شرایط یکسانی ندارد و ممکن است دندان عقل در آرواره پایین تشکیل شود ولی در آرواره بالا نباشد که این وضعیت مشکلاتی را در جویدن ایجاد می کند.

این جراح دندانپزشک تصریح کرد: برخی مواقع نیز دندان عقل به صورت ناقص رشد می‌کند و گاهی نیز شکل نرمالی ندارد و محل آن نیز مساعد نیست. در این مواقع دندان عقل می تواند مشکلاتی ایجاد کند که باید کشیده شود ولی در حالتی که وضعیت دندان عقل نرمال باشد و جایگاه آن نیز مشکلی نداشته باشد نیازی به کشیدن ندارد.

سماعی با بیان اینکه دندان عقل در عمیق ترین جای دهان بوده و دسترسی به آن سخت است به همین دلیل تمیز نگه داشتن آن مشکل بوده و پوسیدگی در آن زیاد مشاهده می شود، گفت: دندان عقل را نه باید به حال خود رها کرد و نه از آن ترسید بلکه تنها با یک عکس رادیوگرافی می توان از وضعیت آن آگاه شد.

وی افزود: باقی ماندن غذا در بین دندانها و پوسیدگی نیز از عواملی هستند که می توانند موجب بوی بد دهان شوند. گاهی نیز به دلیل رشد حالت بد دندان عقل، ممکن است دیواره های دهان گاز گرفته شده و همین عامل موجب عفونت در دهان شود.

سماعی یادآور شد: دندان عقل بین 17 تا 24 سالگی می روید که البته در برخی افراد نیز زودتر یا دیرتر از این رشد می کند که هر چه سن فرد بیشتر باشد کشیدن دندان عقل سخت تر است. بهتر است افراد در همین سن دندان عقل خود را نزد پزشک چک کنند تا اگر مشکلی داشته باشد به راحتی بتوانند آن را بکشند.

منبع :
گردآوری و بازنشر » berroz.com

مراقب سلامت دندان عقل | wisdom teeth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *