وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

دلایل لزوم مطالعه سریع یا تندخوانی

تندخوانی, مطالعه سریع

مطالعه سریع یا تندخوانی

تندخوانی, مطالعه سریع

در این مقاله قصد داریم دلایل مطالعه سریع و نحوه تند خوانی را به صورت مختصر بررسی کنیم. در مرحله اول سوال پیش می‌آید چرا باید تند بخوانیم؟ و در ادامه با هم یاد می‌گیریم چگونه تندتر مطالعه کنیم، طوریکه مشکلی در دریافت مفاهیم نداشته باشیم.

در پاسخ به سوال اول می‌توان گفت، با توجه به اینکه هر چه انسان‌ها پیشرفت می‌کنند زمان کمتری برای مطالعه و استراحت دارند، در نتیجه کسانی که با تندخوانی آشنا نیستند زمان بیشتری را صرف مطالعه می‌کنند. تندخوانی و آشنایی با تکنیک های مطالعه سریع موجب عدم اتلاف زمان و در نتیجه افزایش حجم مطالعه می‌شود. افرادی که با روش‌های تند خوانی آشنایی دارند مفاهیم را نیز بهتر درک کرده و کمتر نیاز به دوباره خوانی پیدا می‌کنند.

تندخوانی, مطالعه سریع

علت کند خوانی؟

عادت‌های غلط مطالعه موجب کند خوانی افراد می‌شود و یکی از مهمترین اهداف موسسه ذهن برتر برطرف کردن این نواقص در کنار تقویت ذهن شما برای درک بهتر مفاهیم است.

تکرار کلمات در ذهن

یکی از عادت‌های غلطی که موجب کندخوانی می‌شود، تکرار کلمات در ذهن است. افراد بصورت غریزی هنگام مطالعه، کلمات را در ذهن تکرار می‌کنند. این عادت غلط موجب اتلاف وقتشان می‌شود. پس برای حذف این عادت، باید تمرین کرد تا صدای ذهن را کنترل کنیم.

تندخوانی, مطالعه سریع

سردرگمی چشم

دومین عادت اشتباهی که موجب کند خوانی می‌شود، خواندن بصورت کلمه به کلمه است. این شیوه مطالعه، زمان زیادی را می‌گیرد و تمرکز را نیز پایین می‌آورد و موجب می‌شود در درک کلیت متن ناتوان شویم.

چشم انسان قادر است در یک لحظه 1.5 اینچ یعنی 4 تا 5 کلمه را ببیند. کسانی که با نحوه مطالعه سریع آشنایی دارند، از این قابلیت چشم نهایت استفاده را برای خواندن سریعتر کلمات می‌برند.

باید تلاش کنید تعداد کلماتی که در یک لحظه می‌خوانید را گسترش دهید. شما می‌توانید با شل کردن عضلات صورت و رها کردن چشم‌ها تعداد کلمات بیشتری را در لحظه ببینید. این کار باعث سرعت بخشی به فهم کلیت متن نیز می‌شود.

دوباره خوانی

یکی دیگر از دلایل کندخوانی تکرارهای غیر ضروری و خواندن دوباره‌ی جملات قبلی برای اطمینان از صحیح خوانی است. برای رفع این مشکل می‌توانید از انگشت یا خودکار برای خط بردن یا تعقیب متن استفاده کرده و کمتر به عقب بازگردید. این کار باعث عدم انحراف مغز و چشم شده و سرعت مطالعه  افزایش می‌یابد و به این ترتیب دیگر خطوط متن را گم نمی‌کنید.

در هنگام انجام عمل خط بردن توجه به این نکات ضروری است :

  • چشم‌ها انگشت را دنبال کنند نه سر
  • فاصله تقریبی دید ما تا کتاب 40 سانتیمتر باشد.
  • حرکت دست نرم و روان باشد و از حرکات شدید خودداری کنید.
  • دست روی صفحه کتاب قرار گیرد نه با فاصله، زیرا موجب عدم تمرکز بخاطر تلاش برای حفظ فاصله با کتاب می‌شود.

عدم تمرکز

نداشتن تمرکز موجب درک ناقص از مطالعه می‌شود. مثلا سروصدای محیط، روشن بودن تلویزیون، مشغولیت‌های فکری، ذهن ناآرام و … که تمرکز را مرتبا بهم می‌زند. سعی کنید در محیطی آرام و با ذهنی خالی از افکار مزاحم مطالعه کنید.

خواندن واو به واو یک متن

ما یاد گرفته‌ایم که کل یک متن را خط به خط بخوانیم. اما گاهی برای فهم یک متن، نیازی به خواندن تمام آن نیست. امکان دارد بعضی از قسمت‌های یک متن غیر ضروری باشند و خواندن آنها هیچ ضرورتی نداشته باشد. پس می‌توانید با حذف و نخواندن قسمت‌های غیرضروری، سرعت مطالعه مفیدتان را افزایش دهید.

خوب در این مقاله اصول اولیه تندخوانی را برای شما گفتیم و برای حاصل شدن نتیجه و رسیدن به موفقیت چشمگیر در تندخوانی و مطالعه سریع، بهترین راه تمرین و تمرین و تمرین است.

[box type=”success” align=”” class=”” width=””]

نگران نباشید !

اگر نمی‌توانید در منزل تمرین کنید می‌توانید با مشاوران مجرب موسسه ذهن برتر تماس گرفته تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

موسسه ذهن برتر با مدیریت دکتر محمد سیدا، رئیس انجمن تقویت حافظه ایران، عضو انجمن تقویت حافظه آمریکا، عضو اتاق فکر سوئیس و از بنیانگذاران روش‌های نوین یادگیری و حافظه برتر در ایران می‌باشد.

تلفن: 5 – 02122921073

ایمیل: infozehnebartar@gmail.com

آدرس: تهران – بلوار میرداماد – بین نفت و مدرس – پلاک 265 زنگ 12 موسسه فرهنگی ذهن برتر

[/box]

منبع : وب سایت ذهن برتر – مطالعه سریع یا تندخوانی

کتاب آموزش تندخوانی | آموزش تند خوانی رایگان | آموزش تند خوانی دکتر سیدا | آموزش تندخوانی و تقویت حافظه | تکنیک های تندخوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *