وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نشانه های کمبود آهن در بدن چیست؟

نشانه های کمبود آهن در بدن چیست؟

نشانه های کمبود آهن

کم خونی یا کمبود آهن به وضعیتی گفته می شود که در آن مقدار هموگلوبین موجود در خون یا تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین سلول‌ها و خون دار اختلال می‌شود. فقر آهن شاع‌ترین دلیل کم خونی در جهان است.

اگر برای ساختن گلبول‌های قرمز خون, به مقدار کافی آهن در دسترس بدن نباشد ابتدا بدن از ذخائر آهن خود استفاده می‌کند سپس در صورت ادامه این روند, ذخائر آهن بدن کاهش می‌یابد. در زمانی که کمبود آهن ادامه پیدا کند ذخائر آهن بدن تخلیه شده و کم خونی فقر آهن بروز می‌کند. نشانه های کمبود آهن در بدن چیست؟ به این سوال در ادامه مطلب جواب داده خواهد شد.

 

نشانه های کمبود آهن

در جهان زنان بیش از مردان در خطر کمبود آهن می‌باشند. آهن برای تولید هموگلوبین (پروتئینی است که به سلول‌های خونی قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام بدن منتقل سازند) نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین بدون آنها همه چیز به دچار مشکل خواهد شد. کمبود آهن تاثیر زیادی در وضعیت روحی و جسمی بدن دارد بطوری که اگر کمبود آهن نداشته باشید حس فوق‌العاده ای دارید و در غیر اینصورت جز درماندگی چیزی نصیبتان نمی‌شود.نشانه های کمبود آهن

نشانه های کمبود آهن در بدن

1- رنگ پریدگی

هموگلوبین رنگ خون را قرمز می‌کند بنابراین پوستتان رنگ می‌گیرد. این بدین معناست که اگر میزان این پروتئین در خونتان پایین باشد, پوستتان کمرنگ می‌شود. اگر پوست روشنی داشته باشید این رنگ پریدگی بهتر مشخص می شود. رنگ پوست شما هرچه باشد, اگر داخل لثه ها, داخل لب ها و داخل پلک‌هایتان کمرنگ تر از همیشه باشد شما به احتمتال زیاد فقر اهن دارید.

2- خستگی و کوفتگی بدن

خستگی مفرط رایج ترین نشانه فقرآهن است. فقر آهن باعث می‌شود که اکسیژن کمتری به بافت های بدنتان برسد پس بنابراین بدن از انرژی کافی و لازم محروم می‌شود. اگر در کنار خستگی نرمالی که دارید احساس ضعف, ناراحتی یا ناتوانی در تمرکز نیز د اشته باشید, باید به فقرآهن فکر کرد.

3- پریودهای سنگین

در میان زنان علت شماره یک کمبود آهن, پریودهای سنگین است که در آن زنان خون زیادی را از دست می‌دهند. این زنان در زمان پریودی خون زیادی ازدست می‌دهند و نیمی از آن جبران می‌شود و ماه بعد نیز دوباره خون زیادی از دست می‌دهند. این دقیقا مثل آن است که خودروی شما همیشه بنزین کمی در باکش داشته باشد. مقدار خونی که درزمان پریودی از دست می‌دهید نباید بیشتر از دو سه قاشق غذاخوری باشد. اگر در طی پریودی مجبور شدید بیشتر از دو ساعت یکبار نوار بهداشتی خود را عوض کنید, باید به پزشک مراجعه نمایید.

4- سندروم پای بیقرار

آیا مدام بیقرار و عصبی هستید؟ 15 درصد از افرادی که سندروم پای بیقرار دارند, دچار فقر اهن می‌باشند.

5- به راحتی به نفس نفس می‌افتید

اگر سطح اکسیژن خونتان کم باشد, هرقدر هم که عمیق نفس بکشید احساس می‌کنید که اکسیژن کافی به شما نمی‌رسد. اگر در انجام کارهایی که قبلا به راحتی انجام می‌دادید, احساس می‌کنید که نفس کم می‌آورید مثل بالارفتن از پله یا انجام ورزش روزانه, دلیلش فقر آهن است.نشانه های کمبود آهن

6- سردرد

بدنی که دچار کمبود آهن است, رساندن اکسیژن به مغز را بر بافت های دیگر ترجیح می‌دهد و با این حال سر شما کمتر از حالت ایده‌آل اکسیژن دریافت می کند. بنابراین شریان های مغز ورم کرده و این منجر به سردرد می‌شود.

7- اضطراب بدون دلیل

فقر آهن موجب می‌شود که بیش از استرس روزانه, دچار اضطراب شوید. کمبود اکسیژن در بدن دستگاه عصبی سمپاتیک را تحریک می‌کند و این دستگاه شبیه پدال گاز بدنتان است. از آنجایی که کمبود آهن باعث فعالیت بیشتر قلب می‌شود, شما حس می‌کنید که در حال مبارزه قرار دارید و هیچ دلیلی برای آرامش داشتن ندارید.نشانه های کمبود آهن

 

8- ریزش موها

اگر کمبود آهن به مرحله کامل برسد دچار ریزش مو می‌شوید. کمبود آهن, بدن را به حالت بقا می‌برد و بدن اکسیژن را صرف کارکردهای حیاتی می‌کند و دیگر برای سالم نگه داشتن و حفظ کردن موها اکسیژنی باقی نمی‌ماند.

9- کم کاری تیروئید

کمبود آهن کارکرد غده تیروئید را کند کرده و از تاثیر تقویت متابولیسم آن جلوگیری می‌کند. کم کاری تیروئید اغلب نادیده گرفته می‌شود ( از هر 10 نفر 6 نفر بیماری تیروئیدی دارند که از آن بی خبرند). پس اگر احساس کردید که انرژی کمی دارید, اضافه وزن دارید یا دمای بدنتان پایین تر آمده به پزشک مراجعه کنید.نشانه های کمبود آهن

چگونه آهن بیشتری جذب کنبم؟

همه افراد نمی‌توانند از توصیه های یکسانی پیروی کنند. زنان 19 تا 50 سال معمولا 18 میلی گرم در روز آهن نیاز دارند. اگر باردار باشند این مقدار به 27 میلی گرم افزایش می‌یابد. اگر در دوران شیردهی قرار دارند باید فقط 9 میلی گرم آهن دریافت کنند و میزان در ضمن میزان سنگین بودن پریودی و قاعدگی شما نیز نیازهای شما به آهن را تغییر می‌دهد. اگر بالای 50 سال سن دارید و پریود نمی‌شوید فقط 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارید. این کار زیاد سخت نیست. مصرف اسفناج, عدس, مرغ, مغزها یا نخود حداقل چند میلی گرم آهن برایتان تامین می‌کند.

این را نیز مدنظر داشته باشید که آهن اضافه نیز مضر است و به اندام های دخلی آسیب می رساند و خطر دیابت, حمله قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد به خصوص در افراد مسن.

مطالب پیشنهادی

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *