وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نیش زنبور عسل وحشتناکترین شک را به بدن انسان می دهد !

Bee sting
نیش زنبور عسل وحشتناکترین شک را به بدن انسان می دهد !

مطالعه‌ای که توسط تیمی آلمانی انجام شد، نشان داد نیش زنبور عسل شدیدترین شوک آنافیلاکتیک است و خطر مرگ را به همراه دارد.

شایع‌ترین علل شوک آنافیلاکتیک، شدیدترین واکنش آلرژیک توسط نیش زنبور برای بزرگسالان است؛ این شوک، حساسیت شدید به برخی داروها و بسیاری از مواد حساسیت‌زای دیگر و حتی حشرات است که زندگی فرد را به خطر می‌اندازد.

شوک آنافیلاکتیک یک واکنش آلرژی شدید است که تمام بدن را گرفتار می‌کند؛ در افراد مستعد این حالت می‌تواند در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه پس از تماس با عامل آغازگر ایجاد شود و کشنده است.

عوامل این شوک، داروی خاص، حشره‌ای خاص یا خوردن بعضی مواد غذایی است. مواد شیمیایی که داخل خون رها می‌شوند سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و تنگ شدن راه‌های تنفسی می‌شود؛ در نتیجه فشار خون ناگهان به شدت پایین می‌رود و تنفس مختل می‌شود؛ در حقیقت مقدار اکسیژنی که به اعضای حیاتی می‌رسد شدیداً کاهش پیدا می‌کند.

شوک آنافیلاکتیک به چهار درجه شدت، طبقه بندی شده است و اولین درمان و بهترین برای شدیدترین این شوک، تزریق اِپی نفرین است.

یک تیم آلمانی در مورد عوامل غیر دارویی و شایع‌ترین آنها تحقیقاتی انجام دادند و به افرادی که مبتلا به حساسیت هستند، هشدار دادند.

کارشناسان، داده‌های 4 هزار بیمار بین سال‌های 2006 و 2013 را که قربانی شوک آنافیلاکتیک بودند را تجزیه و تحلیل کردند.
نتایج:
در کودکان پسر نشان داد نسبت به دختران آسیب پذیرتر هستند در حالی که در بزرگسالان به صورت معکوس مشاهده شده است؛ در بین کودکان شایع‌ترین مواد غذایی محرک (بادام زمینی، شیر گاو، تخم مرغ…) است.
در بزرگسالان، خطر اول (خطرهای دیگر نیز وجود دارد) نیش زنبور به خصوص زنبور عسل است در حالی که در میان غذاها غالباً صدف خوراکی است.
محققان آلمانی گفتند: تمام پروتئین‌های غذایی آلرژی‌زا هستند و می‌توانند حساسیت شدید ایجاد کنند؛ باید مراقب داروهای (ضد درد، آنتی بیوتیک‌ها و …) باشیم، ضمن اینکه افرادی که می‌دانند در معرض شوک آنافیلاکتیک هستند به خصوص با توجه به آلرژی نیش زنبور عسل باید بتوانند اپی نفرین به خود تزریق کنند.

منبع : به گزارش سرویس علمی جام نیو به نقل از فارس

گردآوری و بازنشر » berroz.com

نیش زنبور عسل وحشتناکترین شک را به بدن انسان می دهد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *