وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

ورزش های مفید مغز برای پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر

ورزش های مفید مغز برای پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر

آلزایمر یا فراموشیAlzheimer’s” یکی از بیماری‌های شایع مغزی در سنین بالاست، که فرد دچار فراموشی‌ کوتاه مدت مانند؛ تکرار جملات و …  یا در موارد حاددتر دچار فراموشی‌های بلند مدت مانند؛ از یادبردن خانواده و محل زندگی و… می‌شود. بهتر است قبل از بروز بیماری به فکر پیشگیری از بیماری آلزایمر باشیم. متخصصان علت ابتلا به آلزایمر را تا حدی به ژنتیک ارتباط می‌دهند، ولی با تحقیقات گسترده متوجه نقش مهم تغذیه، سبک و شیوه زندگی در این بیماری خاموش شدند.

ورزش های مفید مغز برای پیشگیری از آلزایمر

خواندن و نوشتن

برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر پیشنهاد می‌شود، افراد به مطالعه با صدای بلند و نوشتن روی بیاورند. سعی کنند نکات مهمی را یادداشت و خود را در عمق معنای کتاب ببرند و این یعنی وادار کردن مغز به تحرک و فعالیت که یکی از بهترین روش های تقویت مغز خواندن و نوشتن است.

حدس زدن

حدس زدن موجب جستجوی مغز در گنجینه دیده‌ها و شنیده‌ها می‌شود و مغز در این شرایط سعی در تطبیق و بازیابی اطلاعات دارد. یکی از بازی‌های مفید برای اینکار پانتومیم است، که شخصی یک موضوع یا کلمه را بازی می کند و شخص دیگر از روی حرکات باید حدس بزند آن چه چیزی است؟، همچنین بازی‌های مثل شطرنج، جدول حل کردن و یا حتی حدس زدن غذاها و خوراکی‌ها از روی بو موجب ورزش مغز می‌شود.

چشم‌ها را ببندید. از توی کیف و جیب خود دسته کلید را بردارید. حالا بدون این که چشم‌های خود را باز کنید، سعی کنید کلید را داخل قفل قرار داده و در را باز کنید.

دقت کردن در موضوع

یکی دیگر از ورزش‌های مفید برای مغز، داشتن دید دقیق و نگاه موشکافانه روی دیده‌ها و شنیده‌ها است. مثلا با شنیدن یک خبر، راجع به بعدهای مختلف آن مثل یک سیاستمدار، اقتصاددان و یا روانشناس ریز شوید و ذهن خود را به دنیای سوالات و رمز و رازها رهسپار کنید و حقایق را کشف کنید. گذر کردن راحت از کنار موضوعات زندگی، علاوه بر داشتن عواقب نا آگاهی برای شخص، موجب عدم استفاده درست از مغز ما که بزرگترین تفاوت ما با حیوانات ناطق بودن ماست می‌شود.

به یاد سپاری

سعی کنید جزئیاتی از زندگی را که برایتان مهم هستند و مداوم با آنها سر و کار دارید را، درون خودتان نهادینه و درونی کنید. مسیرهای رفت و برگشت به خانه را گاهی پیاده بروید و به نشانه‌ها و آدرس‌ها دقت کنید. یا زنگ خانه یا دکمه آسانسور خود را گاهی با حس کردن تشخیص دهید نه فقط با دیدن. دقت داشته باشید چیزی که حس شود از چیزی که دیده می‌شود ماندگاری بیشتری در مغز دارد. مانند دیدن یک فیلم در فضای سرد از تلوزیون، یا داشتن خاطره ای از یک شب سرد.

رویا پردازی

بگذارید ذهنتان اوج بگیرد و به دنیای خیال و رویا پردازی گام بردارد. وقتی در حال رویا پردازی هستید در واقع مغز شما در حال نمایش یک فیلم با کارگردانی، نمایش نامه نویسی و بازیگری خود است که توانایی شما را در خلق یک رویای زیبا نشان می دهد. رویا یعنی خلق چیزهایی که در زندگی واقعی ما نیستند ولی ما آنها را با تصور کردن زنده می کنیم. این تلاش مغز برای خلق همچین تصوراتی موجب تقویت و ورزش آن و در نتیجه پیشگیری از آلزایمر می شود.

متفاوت انجام دادن کارها

همیشه از یک ریتم ثابت برای انجام دادن کارها استفاده نکنید. چراکه عادت کردن یعنی تنبل شدن مغز، زیرا همه چیز را از قبل می‌دانید و مغز هیچ تلاشی از خود برای به یاد سپاری یا یادآوری از خود نشان نمی‌هد. سعی کنید اگر همیشه از یک مسیر برای رسیدن به خانه استفاده می‌کنید، مسیرهای دیگر را نیز امتحان کنید. سعی کنید دکوراسیون میزکار یا اتاق خود را عوض کنید. یا با دست مخالف مسواک یا شانه بزنید و … .

در زمان استراحت، زنگ تفریح کار یا کلاس، به جای نشستن و خوراکی خوردن، از جای خود بلند شوید کمی قدم بزنید و هوای تازه استنشاق کنید.

اگر روی میزکار یا طاقچه و دکور منزلتان عکس یا ساعت رومیزی دارید، آنها را وارونه بگذارید.

سرگرمی تازه‌ای برای خود انتخاب کنید. عادات سرگرمی روزمره خود را با انتخاب‌های جالب هر چند متفاوت و گذرا تغییر دهید.

باغبانی هم به شما در تمرکز و تقویت حافظه کمک بسیار می کند. برای این کار از یک یا دو گلدان هم شروع کنید خوب است. شما می توانید به مرور زمان، سبزیجات مورد نیاز تان را پرورش دهید.

هر آنچه که باعث شادی شما و هر کار و فعالیتی که منجر به شادی درونی شما می‌شود، انجام دهید. البته اگر جمعی باشد، بهتر است. احساس شادی برای کارایی بدن بخصوص ذهن بسیار مفید است.

حفظ کردن، شعر، داستان، متن فیلم، لغات، یک ترانه، فرمول، گوش دادن به موسیقی موسیقیدانان بزرگ، یادگیری یک ترفند و… همه کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما می‌کند.

تکرار، تکرار و تکرار است. شماره تلفن، شعر، داستان، نام فرد و… تنها با تکرار است که در حافظه خواهد ماند. بنابراین؛ هر چیزی را که می خواهید وارد حافظه کنید، مدام تکرار کنید. انتخاب کلمات برای تکرار بسیار مهم هستند. کلمات شما باید جذاب، زیبا و از نظر شما خوشایند باشند.

گردآوری : وب سایت بروزبیماری هاآلزایمر

علایم بیماری الزایمر, آلزایمر در جوانی, درمان الزایمر با گیاهان دارویی, آلزایمر در سالمندان, درمان دارویی آلزایمر, مرگ بیماران آلزایمری, الزایمر+پیشگیری, درمان الزایمر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *