وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

وعده صبحانه چی بخوریم و چی نخوریم؟

وعده صبحانه

وعده صبحانه چی بخوریم و چی نخوریم؟

وعده صبحانه

صبحانه یکی از وعده‌های غذایی است که برخی به آن اهمیت نمی‌دهند. در حالیکه مهمترین وعده‌ غذایی، وعده صبحانه است و باید بطور ویژه به آن اهمیت دهیم. 20 درصد از انرژی روزانه ما از همین وعده تأمین می‌شود.

وعده صبحانه

شاید برایتان تجربه شده است که صبح زود میل چندانی به خوردن وعده صبحانه ندارید، دلیل بی اشتهایی در صبح زود چیست ؟

دلیل بی اشتهایی برای صبحانه در صبح زود این است که در این زمان بدن هورمونی بنام کورتیزول را ترشح می‌کند و این هورمون موجب افزایش قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می‌شود.

وعده صبحانه

مضرات صبحانه نخوردن

اگر هر صبح صبحانه نخوریم یا صبحانه را بطور کامل میل نکنیم، بدنمان بصورت خودکار عمل ذخیره سازی را انجام می‌دهد جون احساس کمبود می‌کند. فردی هم که صبحانه نمی‌خورد ولع زیادی برای خوردن ناهار پیدا کرده و در نتیجه اضافه وزن و چاقی به سراغ این شخص می‌آید.

صبح‌ها چی بخوریم؟

بهترین صبحانه شامل گردو، دارچین، دانه های سبوس‌دار و پروتئینی، نوشیدنی سویا یا شیر و میوه است. بهتر است دارچین را به مربا یا چای خود اضافه کنید که برای تنظیم قند خون شما خوب است.

معمولا صبحانه مناسب از دو-سه برش نان سبوس‌دار، کمی عسل یا مربای کم شیرین و حدود 5 گرم کره تشکیل می‌شود. شما می‌توانید با خوردن شیر و پنیر پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید. در صورت حساسیت به شیر از ماست استفاده کنید.

چیزهایی که خوب است در وعده صبحانه خورده شود :

  • 1 لیوان آب پرتقال با 1 عدد تخم مرغ عسلی
  • املت کم چرب با نان سبوس‌دار
  • 1 کاسه عدسی کم چرب
  • پنیر کم چرب و کم نمک با نان سبوس‌دار
  • 1 قاشق کره بادام زمینی با نان سبوس‌دار : کره بادام زمینی بسیار سالم و مقوی و سرشار از پروتئین است و دارای چربی‌های خوب اشباع نشده است.
  • 1 لیوان شیر کم چرب با یک عدد خرما : خرما دارای قند و آهن مفید است. شیر پروتئین و کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. کالری موجود در این صبحانه شما را تا زمان ناهار سیر نگه میدارد.
  • یک الی دو عدد تخم مرغ عسلی : سفیده تخم مرغ دارای پروتئین بسیاری است و شما را پرانرژی نگه میدارد.

صبح‌ها چی نخوریم؟

کیک و شیرینی مانند نان‌های شیرین و برشته شده، شیرینی دانمارکی، رول دارچین و … این مواد بدلیل چربی و کالری بسیار زیادی که دارند موجب می‌شوند که شما سیر نشوید اما در عوض کالری زیادی را دریافت کنید.

وعده صبحانه

کورن فلکس : رنگ ها و مواد شیمیایی که در کورن فلکس‌ها به کار می‌رود مضر بوده و می‌تواند موجب چاقی یا بیش‌فعالی کودکان شود.

سوسیس و کالباس : چاشنی‌هایی که در گوشت‌های فرآوری شده استفاده می‌شود با سرطان روده بزرگ و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. بهتر است کلا از این مواد غذایی در هیچ وعده غذایی استفاده نکنید.

نکته

دانشمندان بهترین زمان برای خوردن صبحانه را بین ساعت 9 الی 9:30 حتی زودتر می‌دانند.

گردآوری : وبسایت بروز _ تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *