وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

کاهش وزن سریع با سرکه سیب | Apple Cider Vinegar

Apple cider vinegar
کاهش وزن سریع با سرکه سیب | Apple Cider Vinegar

از سال ها پیش بسیاری از محققان به خواص معجزه آسای سركه سیب پی برده بودند. این محصول در حال حاضر فرآورده ای شناخته شده‌ است و فواید بسیاری دارد؛ یكی از این فواید لاغری و كاهش‌ وزن است.

افزایش وزن و چاقی معضلی است که نسل امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند و مبتلایان به آن برای رهایی از چاقی دست به اقدام‌های مختلفی مانند ورزش، رژیم‌درمانی و مصرف برخی از محصولات موجود در بازار مانند سرکه‌سیب می‌زنند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم سركه‌سیب چگونه باعث كاهش‌ وزن می‌شود و اینكه هر كسی می‌تواند آن را مصرف كند یا نه.
مهم‌ترین خاصیت ‌سركه سیب چیست؟
سركه‌سیب حاوی ماده‌ای به نام پلی‌فنول است كه باعث كاهش‌ وزن می‌شود. پلی‌فنل‌ها گروه بزرگی از مولكول‌های حلقوی و متنوع هستند كه با مكانیسم‌‌های مختلفی به كاهش‌ وزن و كلسترول خون كمك می‌كنند. این ماده‌غذایی به علت خاصیت آنتی‌اكسیدانی تقریبا در موارد بسیاری مانند جلوگیری از ابتلا به بیماری‌‌های مزمن در سالمندان نظیر پیرچشمی، آرتریت روماتویید و پیری پوست نقش مثبتی دارد بنابراین فقط برای کاهش وزن به کار نمی‌رود.

افرادی كه دچار افزایش‌وزن هستند، روزانه چقدر می‌توانند از این سركه استفاده كنند تا نتیجه مطلوبی بگیرند؟
برای مشاهده اثر سركه‌سیب در كاهش‌ وزن، لازم است یك استكان تا یك لیوان از آن در روز مصرف شود اما مصرف روزانه آن به دلیل خاصیت اسیدی سركه عملی نیست و اگر هم عملی باشد، نباید فراموش كنیم كه مصرف زیاد آن باعث افزایش اشتها و میل به خوردن می‌شود، به‌طوری كه حتی ممكن است به ضرر فرد هم تمام شود و نتیجه معکوسی بگیرد.

پس چگونه باید آن را مصرف كرد؟
محصولی به نام قرص سركه‌سیب در بازار وجود دارد كه كمتر خاصیت اسیدی دارد. قرص سركه‌سیب از عصاره خشك سركه‌سیب به دست می‌‌آید كه در اثر تبخیر میزان مواد اسیدی آن بسیار کم می‌شود و فقط پلی‌فنول‌های كاهنده وزن در آن باقی می‌مانند. در هر عدد قرص 400 تا 500 میلی‌گرم ماده موثره كاهنده وزن وجود دارد.

كپسول سركه‌سیب نیز موجود است ولی محتویات هر دو یكی است و فقط در میزان پلی‌فنول و سرعت رها شدن محتویات، اندكی تفاوت دارد. اینكه برای بیماری كپسول و برای دیگری قرص تجویز می‌شود به این دلیل است كه بعضی بیماران ترجیح می‌دهند قرص مصرف کنند و برخی دیگر با مصرف كپسول راحت‌تر هستند.

با تبدیل سركه‌سیب به قرص، خاصیت اسیدی آن كمتر می‌شود. آیا می‌توان گفت همه افراد می‌توانند از آن استفاده كنند؟
شایعه های بی‌اساسی در این‌باره وجود دارد كه سركه‌سیب زیان دارد. گاهی فرد ناآگاهی حرف نادرستی را بیان می‌كند و شایعه با سرعت پخش می‌شود و دیگران نیز به دلیل ترس از عوارض جانبی، از مصرف آن حتی اگر پزشک برایشان تجویز كرده باشد، امتناع می‌كنند.

یکی از این شایعات رایج، صدمه به پرز روده یا پرز معده است در صورتی كه همان‌گونه كه گفتم در محتویات قرص یا كپسول، قسمت اسیدی حذف شده است و فقط پلی‌فنول‌های كاهنده‌ وزن باقی مانده‌اند.

حتی شنیده می‌شود كه افراد مبتلا به بیماری‌های كبدی، آرتریت روماتویید و میگرن نباید این قرص‌ها را مصرف كنند در حالی كه پلی‌فنول‌ها خاصیت آنتی‌اكسیدانی بسیار قوی دارند و نه‌تنها صدمه‌ای به بیمار نمی‌زنند بلكه مفید هم هستند. در مورد مصرف چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی هم تصورهای غلطی وجود دارد. چای و دمنوش‌های گیاهی هم آنتی‌اكسیدان‌های فراوان و تازه دارند كه مصرفشان به سالم ماندن پرزهای روده كمك می‌كند.

حرف ‌آخر؟
همیشه درصدی از افراد یك جامعه دچار حساسیت و آلرژی به یك ماده‌غذایی هستند، این ماده‌غذایی ممكن است سركه، قرص سركه‌سیب یا چای‌های گیاهی و دمنوش‌ها باشد بنابراین این افراد در صورت بروز حساسیت و آلرژی حتما باید از مصرف این گروه از خوراكی‌ها اجتناب كنند.

اگر بیمار مبتلا به آسم قرص سركه‌ سیب مصرف كند، دچار تشدید حمله‌های آسمی خواهد شد بنابراین این بیماران به هیچ‌وجه نباید سركه یا قرص سیب مصرف كنند. البته سایر افراد نیز باید با مشورت پزشك معالج در صورت لزوم این قرص را مصرف كنند و مصرف خودسرانه آن درست نیست. اما به طور کلی قرص‌های سركه‌سیب كاملا بی‌خطر هستند و یكی از روش‌های مفید برای كاهش‌اشتها در افراد دچار اضافه‌وزن محسوب می‌شوند اما نكته اینجاست كه این قرص باید در كنار كنترل كالری دریافتی یعنی پیروی از یك رژیم‌غذایی محدود از انرژی و افزایش فعالیت بدنی و البته زیرنظر متخصص مصرف شود.

منبع :
گردآوری و بازنشر » berroz.com

کاهش وزن سریع با سرکه سیب | Apple Cider Vinegar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *