وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

یوگا و کاهش عوارض دیابت

یوگا و کاهش عوارض دیابت

یوگا و کاهش عوارض دیابت

یوگا و کاهش عوارض دیابت

دیابت بسیار شایع و همه گیر شده است، دارای عوارض زیادی است. مهمترین عوارض دیابت عبارتند از : اختلالات کلیه _ کاهش جریان خون _ کوری _ اختلالات سیستم اداری و … که به شدت برای بدن خطرناک و مضر است. ورزش کردن برای همه انسان ها لازم و مفید است و برای افراد بیمار ضرورت بیشتری دارد که بیماران دیابتی هم مستثنا می باشند. در این مطلب قصد داریم تاثیر یوگا بر دیابت و کاهش عوارض دیابت با یوگا را بررسی کنیم.

یوگا و کاهش عوارض دیابت

طی تحقیقاتی که اخیرا به انجام رسیده، ثابت شده است که ورزش یوگا می تواند منجر به کاهش عوارض یوگا و در برخی موارد حذف بعضی عوارض دیابت شود. آنها عقیده دارند که اقداماتی چون : انجام یوگا و نیز مصرف مکمل های کمکی روزانه، موجب تحریک گردش خون و ماساژ اندام های داخلی شده که این تاثیرات موجب ماندگار شدن تاثیرات ورزش یوگا در بدن فرد دیابتی شود.

مزایای ورزش بخصوص یوگا در افراد دیابتی دراز مدت بوده و موجب : کاهش چربی بدن _ کاهش استرس _ کاهش مقدار قند خون _ تحریک عملکرد ارگان ها و گردش خون می شود. ورزش یوگا و ورزش های دیگر، طی تحقیقات بعمل آمده روی انواع دیابت : دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 تاثیرات مثبتی دارد.

در اینجا درباره ورزش یوگا توضیح خواهیم داد و نیز سه حرکت یوگا را آموزش می دهیم که برای بیماری دیابت بسیار مفید و لازم است :

ورزش یوگا که بسیار قدیمی و با سابقه می باشد، حرکاتی همچون کشش، خم شدن و نگهداشتن بدن در وضعیت های خاص به مدت طولانی است که موجب ماساژ اندام های داخلی بدن، افزایش جریان خون، تقویت ماهیچه ها و اکسیژن رسانی به بدن می شود.

ورزش یوگا از لحاظ روحی وجسمی برای افراد دیابتی بیش از حد مفید می باشد. مربیان یوگا معتقدند که اگر فرد دیابتی، بطور منظم به تمرینات یوگا بپردازد، می تواند یک سری از علائم دیابت مانند : استرس، گرسنگی شدید، اضافه وزن و ضعف در گردش خون را از بین ببرد.

این سه حرکتی که برای شما توضیح می دهیم و برای افراد دیابتی بسیار مفید است، تمرینات خیلی آسانی می باشند که فرد به راحتی و در منزل می تواند به انجام آنها اقدام کند. فواید این سه حرکت عبارتند از : ماساژ پانکراس و غددی که در تنظیم قند خون نقش دارند و نیز کشش شکم و ستون فقرات

تنها اختصاص چند دقیقه در روز به این سه حرکت، کمک زیادی به بیماران دیابتی می کند.

حرکت کمان در یوگا (حرکت bow)

یوگا و کاهش عوارض دیابت
یوگا و کاهش عوارض دیابت

برای این حرکت بصورت دراز کش باید اقدام کرد. به شکم دراز بکشید اما جوری که نگاهتان به سمت سقف باشد. سپس بازوهای خود را از دو طرف بدنتان بالا بیاورید. پاهای خود را از زانو خم نمایید و با دستان خود پاشنه های پا را بگیرید و تلاش کنید تا پاها را به سمت سقف فشار دهید. در همین حالت تا جایی که توان دارید، بالاتنه خود را از زمین بلند کرده و روی قفسه سینه قرار بگیرید. خوب حالا در همین وضعیت مدتی بمانید.

لازم به ذکر است که یوگا مزایای فراوانی دارد و یکی از فواید ورزش یوگا کاهش وزن و افزایش حجم ماهیچه های بدن است. با یوگا چربی ها می سوزند و ماهیچه ها رشد می کنند و وزن کاهش می یابد.

حرکت کبری در یوگا (cobra)

یوگا و کاهش عوارض دیابت
یوگا و کاهش عوارض دیابت

برای انجام حرکت کبری cobra می بایست روی شکم بخابید و کف دستان خود را دقیقا زیر قسمت شانه ها و روی زمین قرار دهید و اطمینان یابید که بازوهای‌‌تان دقیقا موازی هم قرار دارند (از شانه تا آرنج و از آرنج تا مچ).

حال به سقف نگاه کنید بصورتی که هم چشمان و هم سرتان به سمت سقف باشد و آرام آرام سعی کنید قسمت بالاتنه خود را قوس دهید به نحوی که شکمتان به طور کامل به زمین بچسبد. در ضمن توجه داشته باشید که در این حالت تنفس عمیق بکشید زیرا تنفس عمیق موجب می شود که ستون مهره ها و بالاتنه شما کشیده شده و طویل شود.

حرکتی نیمه ماه در یوگا (حرکت half-moon)

یوگا و کاهش عوارض دیابت
یوگا و کاهش عوارض دیابت

این حرکت بصورت ایستاده انجام می گیرد. بازوهای خود را بالای سر ببرید و انگشتان دستان خود را به هم بچسبانید به صورتی که انگشت اشاره شما انگار به سقف اشاره می کند. حالا از سمت پهلو به سمپ چپ یا راست خود خم شوید و در همین زمان که خم می شوید، باسن خود را به سمت مخالف خم کنید. در این حالتی که قرار گرفته اید، می بایست پاها و دست های شما صاف و کشیده باشد و خم نشود و حتی انگشتانتان نیز نباید خم شود و باید صاف و کشیده باشد.

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *