خانه / پزشکی / بیماری ها / استرس چیست ؟ Stress

استرس چیست ؟ Stress

استرس یا اضطراب چیست ؟

استرس و اضطراب

استرس مجموعه‌ای از واکنش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات و نیازهای زندگی فرد، تجربه می‌شوند. بیشتر 70 تا 90 درصد بیماری‌ها برگرفته از استرس است. برخی نیز استرس را پاسخ غیراختصاصی بدن به موقعیت‌های می‌دانند که نیاز به سازگاری داشته باشد. مانند پیشرفت شغلی و ارتقا جایگاه یا مشکلات ناگهانی ناخوشایند مانند اخراج از کار که البته بر اساس یافته‌های جدید مشخص شده بین اضطراب موقعیت خوب یا بد تفاوت‌های فیزیولوژیک وجو دارد. استرس خوب و مثبت می‌تواند انگیزشی باشد.

بیماری‌های که استرس می‌تواند در پیدایش آنها نقش داشته باشد : میگرن، سرطان، آسم و بیماری‌های قلبی.

استرس و اضطراب

استرس | Stress

علل فیزیکی محیطی و اجتماعی استرس را اصطلاحاً عوامل استرس‌زا گویند. هنگام وارد شدن اضطراب بدن واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد تا تعادل از دست رفته را بازگرداند که این عمل استرس است. گاهی فشار استرس می‌تواند خارج از تحمل فرد باشد که در این لحظه می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و واکنش‌های حاد شود. استرس روی عملکرد و حتی رو اندام و زیبایی صورت تاثیر می‌گذارد.

چه عواملی باعث استرس می‌شود

علت‌های بروز استرس مختلف هستند و می‌تواند خیلی از موضوعات باشد. بطور کلی می‌توان این عوامل را به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم نمود. مواردی مانند؛ مشکلات مالی و اقتصادی, کار طاقت فرسا و ناامنی شغلی، مهاجرت، نبود عدالت اجتماعی یکسان برای همه ( بخصوص در کشور ما) و … مشکلات خانوادگی و مرگ و میر … جز عوامل بیرونی هستند که با پیشرفت سطح استرس و تبدیل شدن آن به افسردگی و پریشانی زندگی فرد بطور جدی دچار اختلال می‌شود.

استرس و اضطراب

راه‌های درمان استرس

اضطراب را باید جدی گرفت چراکه می‌تواند باعث مشکلات بیشتر در زندگی شود. مانند ضعیف شدن سریع‌تر حافظه با بالا رفتن سن. ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن با افزایش اضطراب و آسیب‌پذیرتر بودن در مقابل بیماری‌های ساده مثل سرماخوردگی، و آسیب دیدن قلب مانند گرفتگی شریان های قلب، تبخال زدن، سوزش معده، آسم و سرطان و غیره شود.

درمان استرس بدون احتیاج به دارو و تغذیه

سکون کامل و تمرکز کردن : در هنگام داشتن اضطراب یکجا بنشینید و به یک نقطه خیره شوید و یا چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی نفس بکشید و روی صداهای اطراف تمرکز کنید تا حواس ذهن از موضوع دور شود. با این کارها دو عامل اصلی و خطرناک آرام می‌شوند، کاهش ضربان قلب و پایین آمدن فشار خون.

گوش دادن به موسیقی : روبرو شدن با موضوعات ناراحت کننده و تنش‌زا و شیوه کنترل و عدم تمرکز روی آنها در افراد متفاوت است. موسیقی می‌تواند روح شما را آرام کند و به سمت دیگری ببرد. تاثیر موسیقی ثابت شده است و نیازی به امتحان ندارد فقط انجام دهید و آرام شوید. موسیقی‌های آرام مخصوصا بیکلام بهترین انتخاب برای این حالات هستند. بهتر است در جایی خلوت یا با استفاده از هندزفری موسیقی را گوش کنید و خود را به عمق نوازش‌های موسیقی بسپارید.

استرس و اضطراب

خندیدن با صدای بلند : بخندید، حتی الکی! به یک موضوع جالب و خنده دار در خاطراتتان یا به هیچ بخندید! خنده باعث آرام شدن سریع شما می‌شود. خندیدن سطوح کورتیزول و اپی‌نفرینEpinephrine” هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد و سیستم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشد. تا 24 ساعت تاثیرات مثبت یک خنده از ته دل بر روی روحیه شما تاثیر می‌گذارد.

مثبت فکر کردن و همیشه امیدوار باشید : با تمرکز روی موضوعات اضطراب‌آور موجب بیشتر شدن شدت آن می‌شوید. به هر چیزی که شما را امیدوار می‌کند. به هدفتان فکر کنید، نگذارید اتفاقات لحظه ای شمارا از کنترل خارج کنند. به یک منظره آرام و دل‌نشین، به یک عکس زیبا، به یک رویای زیبا فکر کنید تا دور شوید و آرامش یابید.

نفس عمیق کشیدن : برای درمان سریع استرس و کاهش فشار خون بالا، بعد از سکوت کردن سعی کنید چند نفس عمیق و آهسته بکشید. آرام و سبک بدن خود را کش دهید.

بروید قدم بزنید : چند دقیقه یا ساعت را بروید قدم بزنید و اگر هم با موسیقی بی‌کلام و هندزفری باشد که دیگر عالی می‌شود.

استرس و اضطراب

کمی ورزش کنید : ورزش می‌تواند موجب پیشگیری از خیلی از مشکلات جسمی و روحی شود. ورزش و تناسب اندام مفید ( نه ماهیچه های الکی بدنسازان قرصی و آمپولی) شما را دارای روحیه قوی می‌کند که اضطراب، نگرانی و اضطراب را می‌توانید براحتی شکست دهید. اگر نمی‌توانید به باشگاه ورزشی بروید کافیست پیاده روی استقامتی یا تند انجام دهید. از زمان کم شروع کنید.

استرس و اضطراب

آرام بخوابید و بیدار شوید : گاهی مشکلات با احساس سر و کار دارند. مثلا توجه کنید شما اضطراب زیاد، بموقع رسیدن سر کار را دارید. دقت کنید تمام کارهای شما حتی با زود رسیدن سر کار همراه با استرس خواهد بود چراکه به بدن این احساس را منتقل کرده‌اید که شتاب داشته باشد. قبل از برخواستن از تخت خواب 5 دقیقه صبر کنید و بدن خود را آرام کنید. بدن خود را کمی منقبض کنید و کش دهید و بعد شل کنید. قبل از خوابیدن نیز آرامش را به درون خود دعوت کنید چراکه با استرس خوابیدن باعث انتقال بیقراری به روز بعد می‌شود.

حمام آب گرم بگیرید : همیشه به موجب خنک شدن پوست بعد از حمام کردن آرامش و حس سبکی درون انسان را فرا می‌گیرد. اگر وان حمام دارید که چه بهتر برای مدتی درون آن لم دهید و ماهیچه‌های خود را رها کنید و اگر همراه با یک موسیق آرام و بی‌کلام باشد که عالی‌تر می‌شود. احساس گرما موجب تغییر مدارهای عصبی مانند سروتونین که خلق و خو را کنترل می‌کنند می‌شود، و موجب کاهش اضطراب. سونا و جکوزی نیز مناسب هستند.

استرس و اضطراب

حمام جنگل را تجربه کنید : ژاپنی‌ها به آن Shinrin-yoku می گویند که معنی آن قدم زدن در جنگل است. گردش کوچکی در یک جنگل با صدای باد و رایحه خاک و چوب و صدای جریان رود می‌تواند موجب کمتر شدن حالت استرس شود.

استرس و اضطراب

درمان استرس با تغذیه سالم

تغذیه سالم همیشه نقش مهمی را در همه موضوعات ایفا می کند. وقتی گرسنه می شوید احساس اضطراب نیز همراه آن می آید و شاید دچار افت قند خون شوید. در هنگام اضطراب اگر موقعیتش را دارید یک میان وعده سبک ولی قوی مصرف کنید. مثلا یک مشت گردو یا یک تکه شکلات تلخ به همراه یک لیوان قهوه یا چایی. سبزیجات برگ دار مانند کلم که از خواص آن برگ برای تامین اسیدفولیک بدن و فیتونوترین ها برای کاهش اضطراب می توان بهره برد.

فواید خوردن صبحانه را فراموش نکنید : بیشتر کسانی که دچار اضطراب و استرس هستند به اختلال در تغذیه نیز دچار می شوند بخصوص اول صبح که مهمترین وعده خوراکی انسان است و عدم خوردن صبحانه مب تواند باعث تشدید اضطراب شود. در صبحانه اتان تخم مرغ بخورید که سیرکننده و سرشار از پروتئین است. تخم مرغ منبع طبیعی کولین “Choline” است که کمبود آن موجب افزایش اضطراب می شود.

استرس و اضطراب

درمان استرس با داروهای گیاهی – درمان استرس با طب سنتی

چای بابونه : خوردن یک فنجان چای بابونه در هنگام عصبی بودن باعث آرام شدن شما می شود.

چای سبز : اسیدآمینه های سبز موجود در چایی باعث پایین آوردن فشار خون و کاهش ضربان قلب می‌شود و از استرس و اضطراب می‌کاهد.

اسطوخودوس : بو و رایحه گیاه اسطوخودوس موجب پایین آمدن هیجانات احساسی و حالات اضطرابی می‌شود.

امگا 3 : اسیدهای چرب امگا ۳ برای تنظیم فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند. با خوردن ماهی‌های آب سرد و روغن ماهی اضطراب را از خود دور کنید.

سنبل کوهیValerian” : خوردن دمنوش سنبل کوهی به علت دارا بودن ترکیبات آرامش بخش موجب بهتر شدن و درمان بی خوابی می شود. به علت خواب آور بودن آن حتما عصرها میل کنید. سنبل کوهی بوی خوشایندی ندارد می توانید به صورت کپسول نیز استفاده کنید. ترکیب سنبل کوهی با رازک، بابونه یا بادرنجوبه مفید است.

رازکCommon hop” : رازک به دلیل طعم تلخش صنعت تولید غذا و نوشابه سازی و در تولید ماءالشعیر استفاده می شود. ترکیبات موجود در رازک در درمان بدخوابی و کاهش اضطراب بسیار مفید است. اگر میل به دم کردن آن داشتید برای رفع تلخی با بابونه یا نعنا ترکیب کنید.

بادرنجبویهMelissa officinalis” : استفاده از این گیاه برای کاهش اضطراب سابقه تاریخی دارد. و البته بهتر است به مقدار کم از آن استفاده شود. همچنین موجب آرام تر و هوشیارتر شدن می شود.

گل ساعتیPassiflora caerulea” : ترکیبات موجود در گیاه گل ساعتی موجب کاهش اضطراب و همچنین دارای خواص خواب آلودگی است که بهتر است همراه با داروهای آرامش بخش مصرف نکنید. مصرف این داروی مفید نباید بیشتر از یک ماه صورت گیرد.

استرس و اضطراب

درمان دارویی استرس

مصرف داروهای ضد اضطرابanti anxiety” می تواند موجب برطرف شد تنش های عضلانی و احساس آرامش و آسودگی شود.

از داروهای ضد اضطراب می توان به : دیازپام، اکسازپام و آلیرازولام (زاناکس “Xanax”) اشاره کرد که با کاهش فعالیت سمپاتیک مغز، موجب کند یا بازداری از پاسخ های اضطراب از طرف مغز می شوند.

دیازپامDiazepam“‏ : دیازپام دارویی مسکن و خواب آور است که در رده درمانی بنزودیازپین ها قرار می‌گیرد. از اشکال دارویی آن می‌توان به قرص ،آمپول و شیاف اشاره کرد. دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب، و اختلالات هراس تجویز می‌شود. این دارو همچنین به‌عنوان ضد تشنج و شل‌کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می‌شود.

کلردیازپوکسایدChlordiazepoxide“‏ : کلردیازپوکساید یکی از بنزودیازپینهای‌های پرمصرف است که در درمان اضطراب و بیخوابی موثر است. این دارو همچنین در درمان قطع مصرف الکل و اضطراب قبل از جراحی مصرف می‌شود.کلردیازپوکساید به صورت ترکیب با داروهای دیگر نیز کاربرد دارد مانند کلدینیوم سی که ترکیب کلردیازپوکساید و کلدینیوم است.

قرص پروپرانولولPropranolol” : برخی از این دارو به عنوان قرص ضد اضطراب استفاده می‌کنند اما این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود و در برخی مواقع در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب منتشر و اختلال هراس و به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه نیز کاربرد دارد.

توجه : چگونگی مصرف هر کدام از داروهای ضد اضطراب یاد شده را حتما با توجه به توصیه پزشک و بسته به نوع بیماری باید استفاده کرد.

گردآوری : وب سایت بروزبیماری ها

درمان دارویی استرسدرمان استرس با داروهای گیاهیدرمان استرس و افسردگیدرمان دلشوره و اضطرابدرمان استرس با طب سنتیبرای درمان استرس چه بخوریمدرمان استرس و تپش قلبدرمان استرس و لرزش دستنشانه های استرسعلایم جسمی استرسهمه چیز در مورد استرسمقاله استرسانواع استرساسترس pdfمقاله در مورد استرستعریف استرس

درباره ی admin

زندگی برای همه یکسان عشق نمیورزه و با شعار دادن هیچوقت دنیا بهتر نشد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *