وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

درمان خانگی گلو درد

درمان خانگی گلو درد

درمان خانگی گلو درد

گلودرد “sore throat” یکی از نشانه های اصلی سرماخوردگی است که بسیار شایع بوده و می تواند خفیف یا شدید باشد. در کل به هر نوع دردی که در قسمت گلوگاه اتفاق می افتد گلو درد می گویند که در بیشتر موارد به دلیل التهاب گلو یا “فارنژیت” اتفاق می افتد.

درمان خانگی گلو درد

درمان خانگی گلو درد
درمان خانگی گلو درد

همانطورکه اشاره شد یکی از اصلی ترین های علت گلودرد سرماخوردگی است ولی گاها مربوط به صدمه دیدن تارهای صوتی است. در ادامه به روش های درمان گلودرد می پردازیم.

قرقره کردن آب نمک

قرقره کردن گلو یکی از قدیمیترین روش های درمان خانگی گلو درد و رفع ورم گلو و خلط سینه است که می تواند به بیرون کردن باکتری ها و محرک ها کمک کند.
می توانید در یک لیوان آب گرم، نصف قاشق غذاخوری نمک را حل کنید و آن را در گلو قرقره کنید. دقت کنید اگر مزه نمک را دوست ندارید می توانید به آن مقداری عسل اضافه کنید. فقط آن را قورت ندهید.

نوشیدن مایعات

نگه داشتن سطح آب بدن در سطح مناسب یکی از مواردی است که باید به توجه ویژه ای داشت که می تواند به داشتن بدنی سالم کمک بسیاری کند. در هنگام گلو درد و سرماخوردگی باید مایعات زیادی بنوشید که این موضوع باعث مرطوب شدن مخاط سینه می شود که برای بیرون راندن باکتری ها بسیار مفید است. نوشیدن هر نوع مایعاتی مفید است از دمنوش و آب میوه تا انواع سوپ ها.

فواید سوپ مرغ برای گلو درد

استفاده از سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی یکی از قدیمیترین روش های درمان خانگی گلو درد و سرماخوردگی است. سدیم موجود در آب سوپ مرغ دارای خواص ضد عفونت است که می تواند موجب تسکین گلو درد شود. در هنگام ورم کردن گلو خوردن غذا سخت می شود که در این شرایط سوپ مرغ علاوه بر داشتن فواید تسکین دردگلو راحت تر خورده می شود و با باکتری ها مبارزه می کند.

عسل و گلودرد

عسل یکی از پرکاربردترین ماده های غذایی طبیعی از گذشته تا به امروز است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. با خوردن یک قاشق عسل طبیعی موجب نرم شدن گلو شوید و یا با حل کردن عسل در آب گرم و آرام میل کردن آن دردگلو را آرام نموده و همچنین به درمان سرفه کردن کمک کنید.

فواید نوشیدن چای برای گلو درد

نوشیدن چایی نیز به مانند سوپ مرغ یکی از قدیمیترین روش های درمان گلو درد است که چایی سبز برای آن بهترین گزینه است. به جای چای معممولی می توانید از دمنوش های گیاهای حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و می تواند به پیشگیری و درمان عفونت هابه بدن کمک کند. برای بهتر شدن مزه چایی یک قاشق عسل می توانید به آن اضافه نمایید که هم خاصیت بیشتری دارد هم به درمان سریعتر شما کمک کند.

شستشوی بینی

شستشوی بینی با آب نمک نیز یکی از روش های درمان خانگی گلودرد است که با توجه به مطالعاتی که در سال 2008 بر روی کودکان انجام پذیرفت تاثیر آن اثبات شده است. در این تحقیق که بر روی کودکان انجام پذیرفته مشخص شد کودکانی که روزانه شش بار با آب نمک بینی خود را با آب نمک شسشتو می دهند خیلی سریع تر بهبود می یابند.
نتیجه این تحقیقات در مجله‌های «Annals of Allergy» و «Asthma and Immunology» منتشر شد.

فواید بخور برای درمان گلودرد

خشک بودن هوا و خشک بودن گلو در افزایش درد گلو موثر است. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین محیطی، از دستگاه بخور استفاده کنید. این دستگاه باعث می‌شود که هوای اتاق مرطوب شود. تنفس در هوای مرطوب بسیار راحت‌تر است و برای درمان گلودرد هم مفید است.

استراحت کردن

در هنگام مریضی بدن بخش زیادی از انرژی خود را از دست می دهد که استراحت کردن می تواند بهترین روش برای تسریع در بهبود حال بیماران است.
در واقع استراحت داد کافی به بدن برای بازیابی نیروی خود بسیار مفید است.

خوردن بستنی یخی برای درمان خانگی گلو درد

در هنگامی که گلو درد بسیار شدید است، لیس زدن بستنی یخی می تواند بسیار مفید باشد و به بی حس شدن درد گلو به صورت موقتی کمک کند. استفاده از تکه های یخ نیز برای آرام شدن درد گلو کمک می کند. برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید از طعم‌های نارگیل، آناناس، نعناع یا لیمو استفاده کنید.

درمان خانگی گلو درد
درمان خانگی گلو درد

درمان گلو درد با دارو

استفاده از داروهای ضدالتهاب‌‌ها

یکی از قوی‌ترین و تأثیرگذارترین داروهایی که به هنگام گلودرد می‌توانید استفاده کنید در سبد دارو‌های خانه‌ی شماست؛ دارویی ضدالتهاب و غیراستروئید به نام ادویل (Advil یا Aleve).

دکتر لیندر می‌گوید: این داروها ترکیبی از مسکن‌ها و ضدالتهاب‌ها هستند، پس می‌توانند حال شما را بهتر کنند و همچنین می‌توانند ورم گلوی شما را کاهش بدهند.

درمان دارویی گلو درد با قرص های مکیدنی

مکیدن قرص‌های مکیدنی باعث افزایش تولید بزاق دهان می‌شود و گلویتان را مرطوب نگه می‌دارد. اما در میان تمام اینها، آب‌نبات‌های سخت، بهترین انتخاب برای شماست. برای تأثیر بیشتر از طعم‌هایی مثل اکالیپتوس یا نعناع استفاده کنید.

استفاده از اسپری‌‌ها راه درمان گلودرد نیستند و سرماخوردگی پنهان شما را کاهش نمی‌دهند، ولی ناحیه‌ی متورم را موقتا بی‌حس می‌کنند. ماده‌ی اصلی این اسپری‌ها فِنول نام دارد که یک ماده‌ی ضدعفونی‌‌کننده و ضدباکتری است.

درمان گلودرد با شربت سرفه

یکی از روش‌های درمان گلودرد استفاده از شربت سرفه است. شربت‌ سرفه مانند اسپری و قرص‌های مکیدنی، دیواره‌ی گلو را می‌پوشاند و موقتا درد را کاهش می‌دهد.
اگر مجبورید هوشیار بمانید (به خاطر رانندگی، کارتان و …)، باید شربتی بخرید که در آن از فرمول‌های خواب‌آور استفاده نشده باشد. اگر هم می‌خواهید استراحت کنید و گلودرد به شما اجازه‌ی خوابیدن نمی‌دهد، از شربت‌هایی استفاده کنید که در آنها از مسکن‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها استفاده شده است. با استفاده از این کدئین‌ها و مسکن‌ها می‌توانید راحت بخوابید.

آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد

حدود ۱۰ درصد مواقع در بزرگسالان گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر و فقط اگر نتیجه‌ی آزمایش شما در مورد عفونت باکتریایی مثبت بود، پزشک باید برای‌تان آنتی بیوتیک تجویز کند چون آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای گلودرد ناشی از ویروس تجویز می‌شوند، اثربخش نخواهند بود.
نکته‌ی مهم اینکه همیشه داروها را کامل مصرف کنید تا بیماری‌تان کاملا درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *