وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نشانه های کم آبی بدن چه می باشند؟

نشانه های کم آبی بدن چه می باشند؟

نشانه های کم آبی بدن

آب برای بدن بسیار ضروری است. کم آبی بدن نشانه های دارد که اگر با آنها مواجه شدید، باید حتما اقدام به نوشیدن مرتب آب در طول روز نمایید. برای داشتن بدن سالم از هر لحاظ، نوشیدن آب را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر زنان روزانه 2 تا 3 لیتر و مردان 3 تا 4 لیتر آب بنوشند بسیار مفید و ضروری است. میوه های آبدار هم برای رساندن آب به بدن بسیار مفیدند. در این مقاله نشانه های کم آبی بدن را خدمت شما عزیزان همراه توضیح می دهیم.

 نشانه های کم آبی بدن چه می باشند؟

اگر روزانه میوه های آبدار و سبزیجات فراوان میل نمایید، آب بدن خود را افزایش داده اید و جذب ویتامین ها و املاح معدنی را بالا برده اید. پس جز آب، از میوه ها و سبزیجات نیز بهره ببرید. در اینجا به ذکر علائم کم آبی بدن می پردازیم. اگر ده مورد از این علائم و نشانه ها را مشاهده نمودید، حتما به نوشیدن آب روی آورید و این علائم را جدی بگیرید.

نشانه های کم آبی بدن

تمایل به شیرینی خوردن

اگر بدن دچار کم آبی شود، اعضای بدن دیگر نمی توانند گلیکوژن و سایر اشکال انرژی را آزاد نمایند. به این دلیل که برای آزاد کردن آنها به آب نیاز است. در نتیجه بدن به خوردن شیرینی جات تمایل پیدا می کند. پس قبل ز خوردن شیرینی جات، یک لیوان آب میل کنید. حتی میوه یا سبزی بخورید.

تنفس بد بو

اگر بدن کم آب شود، بزاق به اندازه کافی ترشح نمی شود. در نتیجه باکتری ها در دهان جولان می دهند و بزاقی آنچنان وجود ندارد تا آنها را از بین ببرد. بزاق دهان را از وجود باکتری ها پاک می نماید. پس آب زیاد بنوشید تا دهان شما بدبو نباشد.

نشانه های کم آبی بدن

سردرد به دلیل کم آبی

کم آبی در تمام قسمت های بدن تاثیر منفی خود را می گذارد. کم آبی موجب می شود بافت مغزی، آب خود را از دست بدهد. در نتیجه جمجمه به مغز فشار می آورد و سردرد ایجاد می شود. جریان خون نیز در نتیجه کم آبی کاهش میابد و اکسیژن به اندازه کافی به مغز نمی رسد، کمبود اکسیژن موجب گشاد شدن رگ های خونی شده و در نتیجه سردرد اتفاق می افتد. در این مواقع تنها باید آب بخورید. از خوردن سایر نوشیدنی ها اجتناب کنید.

قلب نامنظم می شود

املاح معدنی در نتیجه کم آبی از دست می روند. این املاح مسئول ریتم طبیعی قلب می باشند. بطور مثال اگر منیزیم و پتاسیم کاهش یابند، یکی از دلائل ریتم غیرطبیعی قلب محسوب خواهد شد.

التهاب و درد

غضروف ها اگر لیز و روان نباشند، اصطکاک ایجاد می شود و مفاصل دچار درد می شوند. کم آبی بدن، به غضروف ها آب کافی نمی رساند و آنها دیگر خیس نیستند و حالت چروک خورده پیدا می کنند. اگر نوشیدن آب را افزایش داده و نوشیدن قهوه، چای شیمیایی و نوشیدنی های غیرالکلی را کاهش دهید، درد مفاصل کاهش می یابد.

لب های خشک، پوست خشک

نشانه های کم آبی بدن

یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن، داشتن لب ها و پوست خشک است. در زمان کم آبی بدن، در اقدامی بسیار دقیق، بدن اقدام به اولویت بندی می کند و آب را به مهمترین قسمت های بدن  مثلا مغز می فرستد. اولین عضوی که نادیده گرفته شده و قربانی می شود پوست بدن است. کم آبی بدن موجب چین و چروک پوست نیز می شود. پس برای رفع خشکی لب و پوست آب فراوان بنوشید.

یبوست و مشکلات گوارشی

آیا می دانید که کم آبی بدن یکی از شایع ترین نشانه های یبوست مزمن می باشد؟ اگر بدن دچار کم آبی شود، روده بزرگ نمی تواند مواد زائد را دفع کند. وجود آب کمک می کند تا مواد غذایی تجزیه شوند و در نتیجه بهتر به بدن جذب شوند. اگر کم آب بنوشید، عملکرد گوارش دچار ضعف می شود.

ادرار پر رنگ

پر رنگ بودن ادرار به این معناست که غلظت سموم بالاست و نشانه این است که باید فورا آب بنوشید. زیرا کم آبی بدن موجب سنگ کلیه می شود.

عملکرد مغز کاهش می یابد

کم آبی بدن موجب پایین آمدن شدید تمرکز – افسردگی – خستگی مغز – سردرد – مشکلات حافظه – خشم و مشکلات خواب می شود. جالب است بدانید که 85 درصد مغز را می بایست آب تشکیل دهد. وگرنه نمی تواند کارش را بدرستی انجام دهد. آب که انرژی الکتریکی مورد نیاز را به مغز می دهد، در صورت کمبودش، مغز برای تمام توابع مغزی از جمله تفکر و فرآیندهای تفکر دچار مشکل می شود.

خستگی

یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن خستگی است. حجم خون در نتیجه کم آبی، کاهش می یابد، فشار خون بالا رفته و قلب به فعالیت بیشتری نیاز دارد، در نتیجه شخص دچار خواب آلودگی بیشتری می شود. آب برای بدن بسیار مهمتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. آب را همیشه کنار خود قرار دهید تا بهتر یادآوری شود برایتان.

نشانه های کم آبی بدن

به این قانون کلی عمل نمایید که هر 15 دقیقه 170 میلی لیتر آب بنوشید.

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *